Hur många läsare?

Apropå att göra en räkning av olika sorters GPS mottagare började jag fundera över hur många som läser Utsidans navigeringssida.
Tittar man på inlägg utan svar, läses dessa i regel inte av mer än 300 personer.
De som läses av mer än 200 är ofta de som innehåller ordet "gratis" i rubriken, eller antyder detta.
Om vi nu antar att två tredjedelar av läsarna inte är mer senila än att de kommer ihåg vad de läst, och alltså inte läser samma sak mer än en gång, är det ungefär 150 - 200 personer som läser meddelanden här. Alla dessa ids naturligtvis inte skriva något, men kanske 100 personer skulle berätta vilken/vilka GPS mottagare de har, om vi gör en undersökning.
Det ger naturligtvis inte någon statistisk säkerhet på hur många det finns i landet, men jag skulle tro att de som skaffar de mer avancerade mottagarna (Vista är ju toppmodellen i eTrex-serien) är mest intresserade, så det går nog att fånga upp en hel del av användarna av mer välutrustade mottagare här.

Anders
 
GPS på båt

Mycket möjligt, men jag förmodar att de flesta som har en GPS på en båt har nog inte en Vista, som vi främst diskuterade här.
Det finns ju lämpligare enheter att ta till, om man ska ha den (mer eller mindre) fast monterad i en båt.

Anders
 
Vista på (i) båt

Jag har en Vista som jag har använt på sjön under sommaren. Jag har en öppen snurrebåt 4 m 20 hp, så en handhållen GPS passar alldseles utmärkt. Nackdelar:
Havet är mörkt (fixat i vers 2.22). Det var svårt att se waypoints tracks mm. Navmenyn med pilen och offsetindikatorn funkar visserligen, men speciellt offsetindikatorn tyckte jag var svår att köra efter. Det var inte helt tydligt åt vilket håll man är fel. I och för sig lär man sig. Räkneverket som visar "off course visar bara värdet. Det skulle kunna hjälpa med en typ "S" för styrbord eller "B" för babord. Typ S25 m för ett fel på 25 m åt styrbord.

Nu har jag dock skaffat en gammalGarmin GPS126 som jag kommer att montera på sittbänken. Främst för att den har det jag saknade mest på Vistan: "Highway View" Detta tycker jag är den mest självklara bilden för att navigera efter rutter med (Varför finns inte den på e-trexarna??).
Den är ju helt självförklarande, så att man kan sätta vem som helst vid rodret och säga "håll mitt på vägen" typ.

Garmin GPS 2+ har motorvägsbilden men har för låg upplösning på ur-kurs skalan (125m tror jag det var)för att funka i båten. 126:an har 25 (om jag minns rätt) m som högsta upplösning


/Lars-Olof
 
Vista i en båt

Jaha, vilket bara visar att det enda man kan ta för givet är att man inte kan ta något för givet.
Jag har ju förvisso använt min Vista i bilen också, vilket den inte är idealisk till, så jag kunde kanske insett...

Tydligen fanns motorvägsbilden med under utvecklingsstadiet, för det finns bilder av eTrex på nätet med en sådan display.
Ur kurs-indikeringen tyckte jag också var lite bakvänd, även om jag inte har använt den så mycket. Den är ju inte så meningsfull på land. Båt har jag ingen, så det har jag inte någon erfarenhet av, men jag kan ju inse att det är bra där.

Vi får väl gnälla på Garmin igen, då. Det lönar sig ju att klaga, ibland!

Anders
 
Hej igen!

Hade visst missuppfattat det första inlägget lite när jag drog in båtlivet i detta. trodde diskussinen gällde ALLA gps:er. Sorry!

Men nu när vi ändå är igång: Havet är ingen highway. Såg att du Lars-Olof har segling som intresse. Är det människor som "kör bil" med sin båt som förstör båtlivet för andra och för sig själv? det är inte alls svårt att uppföra sig till sjöss men man bör nog ha lite kunskaper innan men ger sig iväg.

Lite off-topic insåg jag just...

Allt gott!

Anders
 
Äpplen, päron och andra jämförelseobjekt

För det första!
Angående "Motorvägsvyn" vid navigering efter en förutbestämd rutt, så är det oavsett om man är på sjön på isen i snön i luften eller i skogen, lättare att följa en kurslinje med motorvägsvyn än med pilen som finns i vistan.

Segling, "köra bil"?
Som du helt korrekt hade noterat så är jag inbiten seglare, och seglar ofta "off farled" bland kobbar och skär med sjökortet i knät. Gps:en ligger då oftast i någon väska någonstans, eftersom jag oftast inte har så mycket glädje av GPS:en då.
Dock är det så emellanåt, att man måste "transportsegla" för att kroppen, eller båten bör vara på en viss plats en viss tid, och då kan det vara bra att ha sina rutter upplagda som stöd för navigeringen. Ibland är det dessutom mörkt eller dålig sikt och då ger GPS:en en mycket bra hjälp.

Seglar man över öppet hav är motorvägsvyn jättebra ifall man har någon ovan vid rodret. Kompassen kan ibland vara svår att segla efter (Om man är ovan). Vem som helst kan ju följa "Vägen"


Sedan har vi nästa grej! Jag tycker det är kul att fiska. Därav min öppna snurrebåt. Då handlar det bara om att förflytta min kropp och mina fiskeredskap på effektivast möjliga sätt till den plats där ja tror att fisken finns. Det blir ju lite "köra bil" men jag måste säga att det är en oerhört bra hjälp att ha rutterna på GPS när man skall hem på kvällen.

Om det är så att dom som använder båt som transportmedel och kör från A till B förstör för andra som bara är ute och njuter av att åka runt kan jag nog inte hålla med om. Det är nog mer på individbasis man hittar störande båtfolk.

Dessutom har jag en känsla av att dom flesta som köpt dyr båt med fräck navutrustning ändå inte klarar av att knappa in så mycket användbart i GPS:en.
Jag jobbade ett antal år med service av navigationsinstrument för fritidsbåtar och det var sällsynt att hitta användare som verkligen kunde sina grejor. Jag tror inte det har ändrats på senare år.

Vi ses på sjön med eller utan GPS :)

/Lars-Olof
[Ändrat av lod 2001-11-16 kl 12:42]
 
Jag har några olika...

Ett par gamla Magellan, en fast monterad Garmin GPS128 i båten och en av de första gula Garmin eTrex. Och så har jag just beställt en eTrex Legend.

/jasy
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.