Hur man reser Big Agnes i regn utan footprint.

Den stora nackdelen på många av de amerikanska kupoltält är att när man reser dem så börjar man ju med innertältet, då ligger det platt på marken och tältet blir blött inne.

Jag har kommit på ett smidigt sätt att resa Big Agnes Tiger Wall i regn utan att vatten kommer in.

Jag packar/förbereder tältet på ett sätt som gör det enkelt att resa det samtidigt som innertältet är skyddat.
Videon är bara fyra minuter lång då det enda jag visar är hur jag går tillväga.

Är du nyfiken på min lösning så ta gärna en titt🙂

Lycka till i fjällen i 10-15 m/s vind ,USA tält bör ligga kvar på hyllan i affären eller ej tillverkas!
Ok på en semester i sydliga länder men ej för Scandinaviska förhållanden.
Med ett tält konstruerat rätt från början så kan man på någon minut snabbt få upp tältet.
Det enda man behöver tänka på då är att sätta någon markpinne på vindsidan och hålla i tältet så det ej blåser bort.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nu använder jag inte sådana tält men uppskattar ändå videon. Upplever att den väldigt bra visar på möjligheter för de som använder sådana tält, tror att det även skulle uppskattas med hur du förbereder tältet vid nedtagning för sådan uppsättning.
Bra och lättförståelig video

Lycka till i fjällen i 10-15 m/s vind ,USA tält bör ligga kvar på hyllan i affären eller ej tillverkas!
Ok på en semester i sydliga länder men ej för Scandinaviska förhållanden.
Med ett tält konstruerat rätt från början så kan man på någon minut snabbt få upp tältet.
Det enda man behöver tänka på då är att sätta någon markpinne på vindsidan och hålla i tältet så det ej blåser bort.
Absolut. Jag håller med. Jag använder mest tältet under trädgränsen. Då har det alltid fungerat bra.

• Gilla
Reactions: hsp
Bra då har vi samma syn på dessa tält tyvärr är det många som köper dessa som sitt enda och tar ut dem på Äventyr utanför vad som är läpligt.
Men ska man gå tex hela kungsleden som en som delade kupe upp förra året så kanske (han hade litet käpptält i dyneema fast han vägde 100 kg och var över 1.9m) om man vet vad man gör vid val av tältplatser nära stugor helt ok då möjlighet till ˋräddning´.
Jag har repotage från ett Helsport ringsting sl2 nu som fixats till och då 1.45 kg som går att få ned något i vikt,där går gränsen för mig för att få plats och ej frysa när det som oftast blir ned till några få + gr även i Juli/Aug i lite halv alpina lägen som jag går i och vill kunna sätta upp tältet nästan överallt utan riskera skador på tältet.
Vist kan man ju gå över till dyneema på tält och ryggsäck men då nästan dubbla priser för att spara 1.5-2 kg,detta kan man sparas på hård granskning på vad som packas på andra områden.
Jag hade ett Bergans trollhetta 1p på ca 1550 gr utan påsar men var kallt då endast högt ˋbadkarˋoch fukt genoslag i tak när man bytte om men stabilt i öppen teräng och tyst vid regn som HS ej var vid test pga tunnare väv.(en ofta bortglömd egenskap vid tunna dukar hur det låter med spöregn i dyneema vet jag ej men sover man ej bra så blir man mindre pigg dagen efter och ev kan leda till olyckor vid mer krävande turer)

Nu använder jag inte sådana tält men uppskattar ändå videon. Upplever att den väldigt bra visar på möjligheter för de som använder sådana tält, tror att det även skulle uppskattas med hur du förbereder tältet vid nedtagning för sådan uppsättning.
Bra och lättförståelig video

Då det inte är med i videon så har jag skrivit ihop en beskrivning.

PACKNING:
1. Jag packar tältet på ett speciellt sätt. Jag sträcker ut innertältet platt på marken, lägger ytterduken över.
Kopplar ihop alla tre plast spännena i mellan.

2. Sedan rullar jag ihop både ytter och inner tillsammans med början från kortsidan med bara ett plastspänne.
Då kommer de två plastspännena på den andra kortsidan att ligga ytterst på rullen och vara lätt att hitta och säkra när tältet ska resas.

3. Sedan viker jag rullen på tre ställen, då är den lätt att få ner i tältpåsen med resterande saker.

RESNING:
1. Jag börjar med att koppla ihop tältstången (ser ut som ett Y sammankopplad) och lägger den åt sidan.
Efter det lägger jag ut rullen på marken och trycker i markpinnar i de två öglorna vid de två ställen där ytter och innertält är sammankopplade.

2. Sedan rullar jag ut rullen tills absiderna dyker upp och säkrar dem med markpinnar så ytterduken inte ska glida in och blotta innertältet för regnet.
Men jag sträcker inte ut dom för mycket då det kan bli svårt att resa tältet sedan.
(tricket är att alltid låta ytterduken täck innertältet)

3. Sedan tar jag den redan ihopsatta tältstången och trär in ändan där det bara är en tältstång (Underdelen på Y-formen) mellan ytterduken och innertältet (mycket enkelt då det bara är en tältstång som kan fastna på vägen).

4. Nu är det dags att trycka i tältstången i sina tre markfästen.
Jag börjar på kortsidan där det sitter två stycken.
Efter det trycker jag i den på kortsidan där endast en tältstång löper ner. Samtidigt kommer nu hela tältet att resas.

5. Nu är det bara att gå in i tältet I skydd av regnet och hänga upp innertältet samt vrida upp den korta tältstången som håller upp långsidorna på tältet och montera de tre kardborrband från ytterduk runt stängerna.

6. Jag spänner slutligen tältlinor absider mm. Klart.

MELLAN TÄLTPLATSERNA:
1. Jag startar morgonen med att skaka tältet för att bli av med vatten.

2. Lossar innertältet helt och yttertältets kardborrband från stängerna. Låter innertältet ligga platt på marken skyddad av ytterduken.

3. Lossar stången och skjuter ut den ur tältet.

4. Går ut och Lossar alla linor och markpinnar och börjar om från "RESNING steg 1".

Jag har valt att göra så här då jag slipper köpa footprint och tältet blir 170g lättare. När man gjort det några gånger blir det riktigt enkelt.

Köp ett footprint specifikt för din tältmodell, då kan du montera pinnarna i det. Sen kan du sätta upp inner- yttertält i vilken ordning du vill. Så gör jag.
Har själv ett utmärkt tält av amerikanskt märke som följt med på både ensamvandring genom Sarek såväl som högfjällsturer i Norge. Skulle nog inte använda det på vinterturer då det är ett tresäsongstält.
I övrigt funkar det hur bra som helst.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips