Big Agnes närmar sig halvkilot

Få dit redan lätta Big Agnes tält till att bli ännu lättare.
Med hjälp av en petflaska och lite tältlina har jag byggt ett snörsystem som gör att det blir möjligt att resa endast yttertältet utan footprint.
Tältet landar nu på strax över 500g.
Det är ett Big Agnes Tiger Wall Platinum 2p, men tricket fungerar även på andra tält. Jag länkar till videon för er som är intresserade 🙂
 
Kanske skulle stå gör om ditt BA till en tarp ,under de veckor jag hade ´USAˋtält så såg jag en hemsida där de gjort band med 3 kantiga fästen för stänger och linor till markpinnar,detta ligger under MSR hh nx2 här på websidan.
Att nästan alla tält av denna typ ej går ner till marken är för att spara vikt och minska kondens och göra svalare mitt gick dock att sätta reltivt långt ner.
Bra tips för de som har dessa ´tältˋ.
Men en billig stor tarp väger runt 600 gr och jag köpte en enklare hängmatta med bra tarp för 3-400 kr då ca 10% av BA.
 
Finns tarpar som är 4x3m som endast väger 200-300gr men då kostar dom därefter.
Men kul ändå med uppfinningsrikedom Anders! Kan ju tycka att tillverkaren skulle kunna fixa färdiga lösningar, ökar mångsidigheten till ingen nämnvärd kostnad. Enda jag skulle vara lite orolig för var att man skulle råka antingen dra ihop linorna eller att man råkade göra sönder linorna. Men de är säkert liten risk.
 
Att ölgetter och PET plast håller ! jag skulle ta en starkare plast som nylon och borra hål men fortfarande har du problemet med att få på duken över ´skelletet´vilket du ej får i stark vind se mitt test av MSR hh nx2,men bra om det ej blåser men regnar men oftast i fjällen så kommer det ett mindre lokalt oväder och du har båda problemen samtidigt.
Tid ryggås tält lika dagens ´käpptält´hade dessa problem.

Att BA hade kardborre band till att fästa ytter tält och ej krokar gör ej ett seriöst intryck utan DYI lösning.

Men som sagt både du och jag vet var dessa tält ej SKA anv DVS EJ i Fjällen.

Men tar man ut dessa på 11-1200möh i öppen terräng och ca 10 m/s vind tex Hardangervidda i Norge så kanske det blir en fjällvandring och ej ett intresse för framtiden.

Felet är att den som konstruerar flest tält (nästa alla tält av denna typ ritas av en person jag nu ej kommer ihåg namnet på)och säljer in dessa lösningar ej har erfarenhet av lite mer avancerade turer,och att de marknadsförs med fina bilder i bra väder ibland tex i halvöknar i USA där det kanske ej regnar varje år ist för i Skandinavien det normalt regnar minst halva fjällturen
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...