• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Hur långt hinner man på en dag?

ha det trevligt

Ja... ungefär så... annars så brukar 3km/h inkl raster stämma ganska bra... då hinner man med att vandra fota och ha det allmänt behagligt... men vid fint väder, lätt packning och motorväg typ kungsleden kanske runt det kan gå undan i 4-5km/h... Men då närmar vi oss precis som seobserver skriver... slit... eller om man så vill ett träningspass ;-)

Thomas

Precis!

Man ska ju ha det trevligt. Njuta av tystnaden, vyerna. Ta en fika och fota när man känner. Kanske man träffar någon vandrare i något vindskjul som man pratar lite med. Så 3-4 kilometer i timmen beroende på förhållanden.

En kilometer på en kvart fick jag lära mig som tumregel i scouterna för typ 30 år sen, det blir ju 4 km/h. Jag har gått i rask takt med packning nån gång på gångvägar och tror jag kom upp i typ 6 km/h (men då var det alltså asfalterade gångvägar och kanske 12-14 kg packning, och bara några kilometer).

Ha! Jag var med i scouterna en månad sådär och fick lära mig en enda användbar sak. Att man går ungefär 5 km/h, springer 10 km/h och cyklar 15 km/h. Det var då inte tänkt i svår terräng och utan att pressa och cyklingen på en standardcykel som då innebar en enpetare. Stämmer rätt väl.

Jo, jag inser att jag hade kanske lärt mig mer om jag stannat lite längre. Men jag blev hånad av ledarna för att jag inte klarade knopprovet. De hade inte koll på att jag inte hunnit få minsta undervisning om knopar. Så jag hade nog inte lärt mig så mycket mer i DEN gruppen. Men jag var blyg och mesig och benägen att tro att det var mitt fel, att man skulle väl kunna knopar då, så jag utgick. Det var först senare jag förstod att felet inte låg hos mig. Där ser man vad dåliga lärare kan ställa till.

I somras tog jag mig från Treriksröset till Abisko på tre dygn, ca 18 mil. 6 mil om dagen, på Nordkalottleden. Sprang där jag kunde och gick i svår terräng/uppför.

Ingen stress. Jag hann med att stanna och prata med folk, tog luncher och njöt till fullo. Att man inte skulle hinna se fjällen bara för att man rör sig lite snabbare är en stor myt. Jag såg 18 mil fjäll på tre dygn. En normalvandrare ser kanske 3-6 mil fjäll på samma tidsperiod. Men. Det är ingen tävling, ville bara säga att man hinner uppleva lika mkt oavsett tempo. :)

I somras tog jag mig från Treriksröset till Abisko på tre dygn, ca 18 mil. 6 mil om dagen, på Nordkalottleden. Sprang där jag kunde och gick i svår terräng/uppför.

Ingen stress. Jag hann med att stanna och prata med folk, tog luncher och njöt till fullo. Att man inte skulle hinna se fjällen bara för att man rör sig lite snabbare är en stor myt. Jag såg 18 mil fjäll på tre dygn. En normalvandrare ser kanske 3-6 mil fjäll på samma tidsperiod. Men. Det är ingen tävling, ville bara säga att man hinner uppleva lika mkt oavsett tempo. :)
Jag tycker det är en häftig prestation du gjort. Själv måste jag titta var jag sätter fötterna när jag vandrar och om jag vill se mig omkring så måste jag oftast stanna (om det inte är vanlig väg ). Du kan tydligen springa och se dig omkring samtidigt. Jag önskar att jag vore skapt så jag med!

Det är mycket tyckande i den här tråden om vad som är bäst för ALLA, och utpekande av den som gör på "fel" sätt. För det första så tillför det inte direkt något till frågan som trådskaparen ställde.

För det andra, om jag får tillåta mig själv att stanna off-topic, kan det inte vara möjligt att njuta av fjällen på flera olika sätt? Bara för att någon gillar att ta sig fram springandes betyder det inte att man inte hinner med att njuta av naturen omkring en. Själv kan jag vara i bägge ändar av spektrat beroende på sinnesstämning: Ibland kan det vara härligt att inte gå så långt och ta sig tid till fotbad i jokkar och bärplockande längs med leden, eller kanske inte ta sig nånstans överhuvudtaget och bara njuta av naturen, en bok, bra sällskap och matlagning runt lägret. Andra gånger tycker jag om känslan av att susa fram på en led med majestätiska omgivningar, och ibland är det även en fantastisk känsla att pressa kroppen till det yttersta. Inte njuter jag mindre av naturen i det andra fallet.

Det var mina 2 öre. Respektera andras sätt att njuta av fjällen så länge det inte förstör för någon annan :)

#45: "Ingen stress. Jag hann med att stanna och prata med folk, tog luncher och njöt till fullo". Fick ett tips nyligen om en artikel av en annan snubbe med samma sköna inställning https://www.utsidan.se/blogs/trailstories/latt-och-langt-i-fjallen.htm . Han gör typ en mara om dan och njuter av det. Verkar helrätt att välja ett upplägg man trivs med och köra. Min polare som går en del i fjällen brukar räkna runt 15-17 mil i veckan om jag förstått saken rätt. Han tycks trivas med det.

mvh/ricke

Det är mycket tyckande i den här tråden om vad som är bäst för ALLA, och utpekande av den som gör på "fel" sätt. För det första så tillför det inte direkt något till frågan som trådskaparen ställde.

För det andra, om jag får tillåta mig själv att stanna off-topic, kan det inte vara möjligt att njuta av fjällen på flera olika sätt? Bara för att någon gillar att ta sig fram springandes betyder det inte att man inte hinner med att njuta av naturen omkring en. Själv kan jag vara i bägge ändar av spektrat beroende på sinnesstämning: Ibland kan det vara härligt att inte gå så långt och ta sig tid till fotbad i jokkar och bärplockande längs med leden, eller kanske inte ta sig nånstans överhuvudtaget och bara njuta av naturen, en bok, bra sällskap och matlagning runt lägret. Andra gånger tycker jag om känslan av att susa fram på en led med majestätiska omgivningar, och ibland är det även en fantastisk känsla att pressa kroppen till det yttersta. Inte njuter jag mindre av naturen i det andra fallet.

Det var mina 2 öre. Respektera andras sätt att njuta av fjällen så länge det inte förstör för någon annan :)
Väl skrivet.

Min erfarenhet är att det skiljer väldigt mycket beroende på vana, packvikt och kondition hur långt man orkar på en dag. Min jobbigaste fjällvandring är också den med kortast dagsetapper. Och längs kungsleden. Så kan det gå.

Men om man ska överslagsräkna så tycker jag som en del andra skrivit att 3 km/h är en bra tumregel på stig eller o-snårig och -stenig oledad mark. Sen hur långt man kommer på en dag beror ju på hur många gånger man upprepar de tre kilometrarna, så att säga. Det är ju en fråga om personliga preferenser.

Som svar på din fråga, jag hann 17 mil på tre dagar på Nordkalottleden i somras. Här, en video från det lilla äventyret. https://www.youtube.com/watch?v=bOd8h5SQgKU

Går du på led med stugor och ej ska tälta så behöver du inte packa så tungt, dvs lättare ryggsäck: lättare vandring.

I Norge ser man väldigt få vandrare med stora tunga ryggsäckar. Detta har att göra med att norrmännen är mer fjällvana och vet att dom inte ska plocka med sig hela garaget ut på fjället, men också att dom hellre går mellan hytterna än tältar.

På något sätt tror jag att frågan om hur långt man går på en dag normalt under en fjällvandring inte har så mycket med löpning under en fjällvandring man kan prestera...Antingen är jag eller du fel ute.

På något sätt tror jag att frågan om hur långt man går på en dag normalt under en fjällvandring inte har så mycket med löpning under en fjällvandring man kan prestera...Antingen är jag eller du fel ute.
För mig handlar vistelse på fjället aldrig om prestation, oavsett om jag går eller springer. Rekreationen är densamma. Respektera att jag svarar utifrån mitt perspektiv så respekterar jag att du svarar utifrån ditt perspektiv.

Det enda vettiga svaret på frågan är väl egentligen:

Det beror på hur fort man går och och hur många timmar om dagen man orkar gå.

Det blir ju lite konstigt när det är såna enorma variationer i hur mycket folk säger att de hinner på en dag. Jag gissar att det beror på att vissa kanske vandrar 12-14 timmar (går upp 7 och slår läger vid 20-21) medans andra bara vandrar 6-7 timmar (börjar vandra klockan 9, slår läger vid 16-17). En del vill ta sig så långt som möjligt, andra vill koppla av och laga mat i lugn och ro och sova tidigt. En del behöver sova 9 timmar och andra klarar sig på 6.

Självklart men om man inte promenerar/vandrar två mil på tre timmar hemma så är det nog extremt få som ökar sin vandringstakt med packning i fjällmiljö...

En nybörjare frågar hur långt man hinner per dag på kungsleden och genast tas chansen att få berätta att man hinner 5 mil per dag och det var ingen jäkt och behagligt var det. hm vad är syftet med det?

En nybörjare frågar hur långt man hinner per dag på kungsleden och genast tas chansen att få berätta att man hinner 5 mil per dag och det var ingen jäkt och behagligt var det. hm vad är syftet med det?
Syftet är att visa att alla inte behöver packa old school Swedish 25 kilo när det endast är en mil mellan stugorna. Det går bra att göra som norrmännen som är mer fjällvana än svenskarna och packa 3-7 kilo och vandra raskt och lätt. Förstår att det sticker i vissas ögon, men hörni, ni går hur långsamt och tungt i onödan ni vill, jag och många många med mig väljer ett lättare alternativ. Särskilt viktigt för nybörjare att inte plocka med sig för mkt ut på fjället så att det blir för jobbigt och tungt i onödan. I värsta fall återkommer inte dessa förstagångsbesökare nån mer gång pga jobbigt/slitigt istället för härligt. Kungsleden måste ju betraktas som Sveriges lättaste sträcka att gå dessutom, ingen idé ta med mer än nödvändigt.

Men jag märker att det retar er konservativa som tror det behövs lundhagskängor, skaljackor för 10 lax och fjällräven byxor för 4 lax för att överleva några dagar längs en led med stugor. Jag ska berätta en sak. Det går lika bra med shorts och jympadojjor. Om man har förmågan att tänka utanför naturkompaniets kampanjer.

Mja, grejen kanske mer är att är man inte van eller väldigt vältränad så går man inte 5 mil per dag oavsett packning och terräng. Ska man bara prova på så har man säkert inte heller lagt en förmögenhet på värsta fjäderlättutrusningen.