Hur lära sig säkerhet i Stockholmsområdet

Någon som vet vem man kan vända sig till för att lära sig säkerhet? Vore finfint att kunna göra det i bassäng nu under feb, mars, april och då i Stockholmsområdet. Sedan ute när det blir varmare i vattnet. Jag kan mönstra ett gäng på tre till fem paddlare för "privatkurser" eller om det finns någon som anordnar organiserade sådana. Jag tänker i första hand på räddningstekniker, eskimåsväng, likn. Glad för hjälp så snart som möjligt!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej, tack, hör av mif tilld em. Ett orosmoment är att de säger på hemsidan att de inte håller kurser 2006/2007 pga renovering i de bassänger de använder sig av.... Fler möjligheter någon?

Ett tips till, tusen tack. Hur hittar jag Frlftsfrmjndts kurser? Sorry för de primitiva frågorna. Är ganska nybliven havskajakägare ;-)

wawkee http://www.paddlingstockholm.se/

Jag gick eskimåsväng kurs hos wawkee för några år sedan
verkar numera heta http://www.paddlingstockholm.se/
seriöst och bra. Inomhus och bra blandning av teori o praktik. Fick nån kallsup för mycket o stöp på slutet,
men är väldigt nöjd.

Liiite gnälligt kanske... ;)

(Och kanske slår jag in öppna dörrar? Gärna det.)

Om man vill använda eskimorollen som säkerhetslösning; då tror jag att man först bör lära sig den (sure dude!). Och sedan bör man utsätta sig för massor av ofrivilliga vurpor i jobbigt/roligt vatten. Förslagsvis surf/lek eller kanske ännu hellre forspaddling.

Rollen har enligt mig inte så mycket med säkerhet att göra förrän den sitter DÄR och NÄR den behövs (och det är inte förberedd i bassäng, eller förberedd i en julivarm stilla vik).

Det övriga säkerhetstänkandet/görandet är alltså viktigt.

("Bassängrollen" är visst bra, men på många andra vis, exempelvis blir man tryggare i kajaken, alltså välter man mer sällan i de tuffa överaskande situationerna. Tänker jag.)

Mycket nöje!
Patric

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips