Hur lära sig säkerhet i Stockholmsområdet

Någon som vet vem man kan vända sig till för att lära sig säkerhet? Vore finfint att kunna göra det i bassäng nu under feb, mars, april och då i Stockholmsområdet. Sedan ute när det blir varmare i vattnet. Jag kan mönstra ett gäng på tre till fem paddlare för "privatkurser" eller om det finns någon som anordnar organiserade sådana. Jag tänker i första hand på räddningstekniker, eskimåsväng, likn. Glad för hjälp så snart som möjligt!

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Hej, tack, hör av mif tilld em. Ett orosmoment är att de säger på hemsidan att de inte håller kurser 2006/2007 pga renovering i de bassänger de använder sig av.... Fler möjligheter någon?

Ett tips till, tusen tack. Hur hittar jag Frlftsfrmjndts kurser? Sorry för de primitiva frågorna. Är ganska nybliven havskajakägare ;-)

wawkee http://www.paddlingstockholm.se/

Jag gick eskimåsväng kurs hos wawkee för några år sedan
verkar numera heta http://www.paddlingstockholm.se/
seriöst och bra. Inomhus och bra blandning av teori o praktik. Fick nån kallsup för mycket o stöp på slutet,
men är väldigt nöjd.

Liiite gnälligt kanske... ;)

(Och kanske slår jag in öppna dörrar? Gärna det.)

Om man vill använda eskimorollen som säkerhetslösning; då tror jag att man först bör lära sig den (sure dude!). Och sedan bör man utsätta sig för massor av ofrivilliga vurpor i jobbigt/roligt vatten. Förslagsvis surf/lek eller kanske ännu hellre forspaddling.

Rollen har enligt mig inte så mycket med säkerhet att göra förrän den sitter DÄR och NÄR den behövs (och det är inte förberedd i bassäng, eller förberedd i en julivarm stilla vik).

Det övriga säkerhetstänkandet/görandet är alltså viktigt.

("Bassängrollen" är visst bra, men på många andra vis, exempelvis blir man tryggare i kajaken, alltså välter man mer sällan i de tuffa överaskande situationerna. Tänker jag.)

Mycket nöje!
Patric

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips