Hur lära sig säkerhet i Stockholmsområdet

Någon som vet vem man kan vända sig till för att lära sig säkerhet? Vore finfint att kunna göra det i bassäng nu under feb, mars, april och då i Stockholmsområdet. Sedan ute när det blir varmare i vattnet. Jag kan mönstra ett gäng på tre till fem paddlare för "privatkurser" eller om det finns någon som anordnar organiserade sådana. Jag tänker i första hand på räddningstekniker, eskimåsväng, likn. Glad för hjälp så snart som möjligt!
 
Hej, tack, hör av mif tilld em. Ett orosmoment är att de säger på hemsidan att de inte håller kurser 2006/2007 pga renovering i de bassänger de använder sig av.... Fler möjligheter någon?
 
Ett tips till, tusen tack. Hur hittar jag Frlftsfrmjndts kurser? Sorry för de primitiva frågorna. Är ganska nybliven havskajakägare ;-)
 
wawkee http://www.paddlingstockholm.se/

Jag gick eskimåsväng kurs hos wawkee för några år sedan
verkar numera heta http://www.paddlingstockholm.se/
seriöst och bra. Inomhus och bra blandning av teori o praktik. Fick nån kallsup för mycket o stöp på slutet,
men är väldigt nöjd.
 
Liiite gnälligt kanske... ;)

(Och kanske slår jag in öppna dörrar? Gärna det.)

Om man vill använda eskimorollen som säkerhetslösning; då tror jag att man först bör lära sig den (sure dude!). Och sedan bör man utsätta sig för massor av ofrivilliga vurpor i jobbigt/roligt vatten. Förslagsvis surf/lek eller kanske ännu hellre forspaddling.

Rollen har enligt mig inte så mycket med säkerhet att göra förrän den sitter DÄR och NÄR den behövs (och det är inte förberedd i bassäng, eller förberedd i en julivarm stilla vik).

Det övriga säkerhetstänkandet/görandet är alltså viktigt.

("Bassängrollen" är visst bra, men på många andra vis, exempelvis blir man tryggare i kajaken, alltså välter man mer sällan i de tuffa överaskande situationerna. Tänker jag.)

Mycket nöje!
Patric
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
torger Hur lära sig en rank kajak? Paddling allmänt 35
TriNitro Lära sig paddla kajak i Västmanland/Dalarna? Paddling allmänt 1
larsa Lära sig paddla kajak i Halland Paddling allmänt 4
Jonte Myra Lära sig rolla? Paddling allmänt 5
thureb Hur lära barn paddla Paddling allmänt 18
manlan Jag vill lära mig rolla! Paddling allmänt 84
kajaken_yahoo.com Tragisk olycka - vi bör läsa för att lära Paddling allmänt 24
Lorre2 Vill du lära dig rolla? Paddling allmänt 2
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
petmeu Göra sig av med kanot... Paddling allmänt 2
rikard454 Fira sig ned/ta sig förbi en fors med en gummiflotte Paddling allmänt 6
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Arneri Surfski SM tuffar till sig Paddling allmänt 9
BadCash Ge sig ut själv med kajak? Paddling allmänt 22
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
Stefan Torstensson Hur håller man sig torr i sittbrunnen ??? Paddling allmänt 12
ingeback Ålands skärgård - en klass för sig själv! Paddling allmänt 0
MickeB Kanoten drar sig mot vinden? Paddling allmänt 2
nikesorn Vilken paddel lämpar sig bäst för nybörjare? Paddling allmänt 5
Ett bustroll som börjar känna sig ensam i skogen, hihi Paddling allmänt 3
Kan två nybörjare hyra kajak och ge sig ut sälva i Grebbestads området? Paddling allmänt 0
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Skärkarln Säkerhet och synas Paddling allmänt 18
Kal-P-Dal Säkerhet, hålla andan i kallt vatten. Paddling allmänt 15
johan_s_86 Kajaktur - Åsikter om sträcka och säkerhet Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.