Hur lära barn paddla

och framförallt hur få dem att tycka det är roligt tycker jag är intressanta frågor.

Har en del erfarenheter från mina egna barn och från scouter. Att lära barn styra kanadensare tar sin tid men de verkar tycka det är rätt kul när de kommit över första tröskeln och känner att de någorlunda behärskar farkosten.

Har känslan att det kan vara ännu roligare att paddla själv i en kajak då det går lite fortare att lära sig svänga respektive hålla rak kurs i en kajak.

Här en länk till hur min 11-åriga dotter hanterar vår "barnkajak" en ca 4 meter långa plastlåda från Point-65. http://www.youtube.com/watch?v=9IOltqHJD34&feature=channel

Har ni synpunkter på i vilken kajak barnen lämpligen börjar, paddellängd, roder inte roder etc. Hur lägger ni upp pedagogiken?

Thure
 
Imponerande teknik!

Våra började paddla med ut på "riktiga" turer när de var 10 och 8, den ena i K1, den lille då i K2. Äldste sonen hade jag då i bogserlina vid alla "längre" överfarter (som vi höll till max 2 km). Första turen där vi var ute i fyra dagar paddlade vi kanske en dryg mil totalt, resten var bad, lek, kajakbad/lek och fiske. Båda barnen fick också hänga med på bassängträning tidigt (Strömstararna) och lärde sig rolla på en eller två bassängträningar vilket sen gjorde kajakleken än roligare tyckte de.

Annars har vi hållit oss till samma grundfilosofi både på skidor i kajak. Att åka skidor/paddla med Pappa och Mamma ska bara vara skoj, skidskola och kajakskola (BKK ungdomsverksamhet som kan rekommenderas) fixar utlärningen. Är av uppfattningen att barn och äkta make/maka lär sig bäst av någon annan... När man sen paddlar/åker skidor/skridskor etc. tillsammans kan det möjligtvis bli nåt tips men fokus är då bara på att ha roligt tillsammans.

Utrustning tyckte jag var svårt, fanns inte mycket på hyrfronten att tillgå som var tillräckligt litet för barn i den åldern, våra två egna vuxenkajaker var ju alldeles för stora. Vi hyrde två Point x-lite nån tur när barnen var lite äldre (14/12 och den funkade hyggligt. Paddlar är ju nästan ett än större problem när man hyr, inte helt lyckat att paddla med 215 (som ofta var det kortaste) när man är liten...

Båda barnen lärde sig nog att paddla både med och utan roder samtidigt. På BKK träningarna var det ju motionskajaker med roder och vingpaddel varvat med polokajaker och plattpaddel. På tur paddlade de alltid utan roder. Kajakbad/bus med rollande etc. var dessutom oftast roligare än att att paddla rakt fram och uppleva skärgård och natur...

Numera (18 och 16) finns kajakintresset kvar, den äldste nu en duktig havspaddlare som t.o.m. sommar/extrajobbar på ett Kajakföretag medan den yngste inte paddlar så mycket hav, han föredrar att forspaddla.

/Rickard
 
Leka

Jag har 6 egna barn som jag paddlat mycket med och så är jag ungdomstränare i Nyköpings kanotklubb, jag funderar också mycket på hur man ska lära ut paddling på bästa sätt för barn.
Lite har jag väl lärt mig genom åren.
Att leka i kanoten är helt klart det bästa sättet att få barnen att lära sig och att gilla paddling.
Vända, backa,svänga och trixa nära bryggan eller på grunt vatten lär de sig massor på.
Kanotpolo, kus, herre på täppan, paddla med händerna, ställa sig i kanoten brukar vara kul, liksom att paddla in i vassen och gömma sig.
Men man behöver också paddla lite längre för att komma över en tröskel, det är jobbigt och gör ont i början men när kroppen vant sig så går det lättare och blir mycket roligare.
Det gäller att ha något kul mål att paddla till, en glasskiosk, en liten fors, bäverspaning eller något annat spännande. Och så är det bra om man har medvind hem;)
Ska man paddla lite längre så tycker jag det är bra med k-2, då kan barnet ta i efter förmåga och vila när det vill.

Ska man ha någon speciell barnutrustning så är det nog viktigast att ha en tillräckligt
liten och kort paddel.
Vi skaffade en barnkanot, en Prijon Flipper, den är kul att trixa i men helt värdelös att
paddla rakt och långt med, nu har vi hittat en perfekt barnkanot av okänt märke som barnen gillar mycket bättre.
Min äldsta dotter blev riktigt tänd på paddling när hon lärde sig att paddla tävlingskanot, det har jag märkt på andra barn också, det är kul när det går fort och lätt.
Tävlingkanoter med "gamla" bredden går att hitta billigt idag, 1000-2000 kr går det att köpa jättefina kanoter för, det kan vara ett bra val som barnkanot.
Behärskar man en tävlingslåda så klarar man lätt stora vågor i långfärdskanoten.
Som gammal tävlingspaddlare gillar jag förstås roder och vingpaddel men det är nog inte så viktigt för små barn, roder kan krångla till det för nybörjare och vingpaddeltekniken lär de sig snabbt även om de börjat med plattpaddel.

/Pär
 
På platsen

där jag filmade dottern så hittade mina barn på en egn lek som de utförde med viss förtjusning. Ett av barnen slängde i en massa kottar i vattnet som ett av de andra samlade ihop med kanoten.

Under den gågna helgen så var det tre barn i liknande ålder. De fick turas om på tre platser med täta byten. Anitingen barnkanoten, förplats i Yoo-A-Kim eller passa hunden i Yoo-A-Kims mittbrunn.

Det som uppskattades mest vara att leka själva i viken där jag spelade in filmsnutten.

Får tacka er för ovanstående bra inlägg. Vad är kus i det här sammanhanget?

Synpunkter på kajak respektive kanadensare?

Thure
 
Ungdomsträning

Det viktiga är ju som bekant att få dem tycka att det är kul och därmed bör man väl börja med lek snarare än allvar.

Här är en brittisk bok med 250 olika lekar som jag själv har funderat på att köpa: Canoe & Kayak Games

Sedan vill jag även passa på att tipsa alla stockholmare om Kanotklubben Strömstararnas kommande ungdomssatsning med Mårten Hellberg (fd landslagsman och flerfaldig svensk mästare i kanotslalom) i spetsen: Prova på dag - forspaddling.
 
Kanoten i filmen ser inte ut som en särskilt bra barnkajak; det ser ut att gå sjukt tungt och kanoten är så bred att ungen måste luta sig över kanten för att nå vattnet. Paddeln ser också lite väl lång ut.

Skulle tipsa om en kanotklubb - så gott som alla större klubbar har en god ungdomsverksamhet. De har också tillgång till riktiga ungdomskajaker som är anpassade till barnstorlek mer än att bara vara kortade en meter. Balansen brukar inte vara något problem - barn lär sig ju som bekant lite snabbare än sina föräldrar.
 
Från vilken ålder kan det vara meningsfullt med en egen Prijon Flipper till barnen? Vår son åker nu med oss och lär så få göra några säsonger till, men man längtar ju tills han kan börja leka och prova själv... Han älskar att åka med i kajaken och vi har redan kört in "gott fika" som obligatorisk muta!

/F
 
För två säsonger sedan när äldste pojken var 8 år köpte jag en Advanded Elements uppblåsbar kajak. Den är inte att rekommendera då den visade sig vara alltför bred för att han skulle få ned paddeln. Dessutom hade kajaken mycket dålig riktningsstabilitet. Paddeln var en barnpaddel från Kajaktiv som heter TNP Junior. Den tyckte jag verkade alldeles för tung. I höstas köpte jag en Tsunami SP från Vätternkajak. Den visade sig vara helt suverän. Avsevärt bättre än andra barnkajaker jag sett. Grabben fick ett helt annat driv i den än med den uppblåsbara. I och med att Tsunamin har en utdragen köl som fungerar som skädda så blir den riktningsstabil. Dessutom verkar barn ha så pass mycket lägre tyngdpunkt att stabiliteten inte är något man behöver oroa sig för. M a o så behövs inte stabiliteten i uppblåsbara kajaker.

På Vätternkajak köpte jag samtidigt en Aquabound barnpaddel som var klart lättare än den gamla TNP-paddeln. I år paddlade 10-åringen turer på ca 2 M. Ungefär en timme tar dessa. Lillebror på 8 klarade direkt av att paddla med Tsunamin även han. Dock inte lika långt. Jag planerar att köpa en likadan kajak till lillebror nästa säsong.

Flaskhalsen med barn vid paddling verkar vara att de helt enkelt inte orkar så långt. Då kan ju en bogserlina (som beskrivs ovan) vara bra. Vi har inte testat detta än.
 
Flaskhalsen med barn vid paddling verkar vara att de helt enkelt inte orkar så långt. Då kan ju en bogserlina (som beskrivs ovan) vara bra. Vi har inte testat detta än.

Tror att du är inne på helt rätt tänk. Barn kan vara superkoncentrerade på en sak (paddling) en halvtimme. Sen får de syn på en tångruska och vill vara kvar där en halvtimme. Korta etapper med pauser.

Jag tror mer på "riktiga" kanoter. De flesta blir lättsvängda med så liten last som barnet med liten packning blir. Lägg inte i för mycket men liggunderlag, sovsäck och egna kläder kan bli lagom.

Lettmann Eski 475 är en mindre kanot med bra form som kan fungera en bra bit ner i åldrarna. Det finns även andra fabrikat/modeller men titta noga så att det blir någon form av kursstabilitet kvar med så låg last.
 
Jag

vet inte vilken kajak på marknaden som skulle vara mest lämpad för ändamålet, men trots att den kajak vi köpte har en del övrigt att önska beträffande vikt och bredd, så har den ändå funkat hyfsat. Den var billig 4000 Kr ny inklusive paddel och kapell, och vi lär få en del tillbaks när vi säljer den.

Förhoppningsvis kommer det så småningom bli en begagnadmarknad för barnkajaker, nu skall man ha mycket tur för att få tag på en billig begagnad barnkajak.

Har ni längd och bredduppgifter samt nypriser på de kajaker ni rekommenderat så här långt?

Den jag köpte är 4,5 meter lång och ca 63 cm bred. Namnet är Point 65 Picnic. Passar också bra för vuxenlek eskimåsvängsövningar etc.

Numera är den lite dyrare men den kanske kommer på rea igen http://www.point65.com/default.asp?page=kayaks&kayak=19


Thure
 

Bilagor

  • colors.images.Picnic.jpg
    colors.images.Picnic.jpg
    49.2 KB · Visningar: 1,460
Lettmann Eski 475 har måtten:

Längd 475 cm
Bredd 55 cm
Vikt 17-21 kg beroende på material (luckor och roder är inräknat i vikten eftersom man använder sådana när man är ute på sjön ;-)

Bredden på 55 cm tillsammans med en hyfsat låg kanot gör att barnen lättare når ner med paddeln.

Priset på den här är klart högre men som oftast får man vad man betalar för. En kvalitetskanot håller minst 20 år om man sköter den väl.

Länk till tillverkaren:
http://www.lettmannkayaks.com/product_info.php/cPath/21/products_id/71
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
torger Hur lära sig en rank kajak? Paddling allmänt 35
manlan Jag vill lära mig rolla! Paddling allmänt 84
kajaken_yahoo.com Tragisk olycka - vi bör läsa för att lära Paddling allmänt 24
Timo M Hur lära sig säkerhet i Stockholmsområdet Paddling allmänt 10
TriNitro Lära sig paddla kajak i Västmanland/Dalarna? Paddling allmänt 1
larsa Lära sig paddla kajak i Halland Paddling allmänt 4
Lorre2 Vill du lära dig rolla? Paddling allmänt 2
Jonte Myra Lära sig rolla? Paddling allmänt 5
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
iMartin Kanadensare med två barn Paddling allmänt 2
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
Röjan Kajak för barn Paddling allmänt 8
pajaflow Kindakanal och barn Paddling allmänt 3
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Salty_dog Paddla med barn. Paddling allmänt 2
wajder Kajak för vuxen + barn Paddling allmänt 4
Tomis Tips på åpaddling med barn! Paddling allmänt 8
Militärcykelmannen Paddeljacka för barn? Paddling allmänt 6
mabo Hyra K2 m stabilisator...barn Paddling allmänt 0
Sara L Paddling med små barn? Paddling allmänt 18
Åsandréas Kajak med barn, även för flerdagsutflykter? Paddling allmänt 9
JAD Paddelvatten i skåne med bebis/barn Paddling allmänt 3
bompan Paddla med 4 barn Paddling allmänt 5
Freija Paddla ensam med barn och/eller hund Paddling allmänt 8
Familjen F. Tvåmanskajak för vuxen, barn & packning? Paddling allmänt 9
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
martin1g Utflyktsskanot till 2 vuxna&2 barn Paddling allmänt 15
Vandrare Flytväst för barn 5-10 kg? Paddling allmänt 4
515442 Barn i kajak! En ny approach. Paddling allmänt 8
pellegill Barn i jakt/fiske kajak? Paddling allmänt 1
geokicki Kanotvatten med barn Paddling allmänt 6
Irra kajak till barn Paddling allmänt 5
ingrid_huzby.com Villcamping med små barn nær Gräbbestad ? Paddling allmänt 2
PetStr52 Paddla med små barn Paddling allmänt 2
yellowboat80 Kajak för barn Paddling allmänt 4
mariap123 Tips? Paddla med barn Sörmland/Stockholm Paddling allmänt 1
Paddla med barn + lämpliga leder? Paddling allmänt 3
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.