Utflyktsskanot till 2 vuxna&2 barn

Vill köpa en kanot (kanadensare antar jag?) som passar för 2 vuxna och 2 barn (3-5 års åldern), man ska kunna sitta allihop med lite packning, lugna vattendrag, åar och sjöar, bra stabilitet i kanoten vore bra. Den enda tillverkare jag sett är linder men det måste ju finnas fler...vill ha glasfiber eller aluminium, (hållbart och underhållsfritt ska det vara i alla fall...)

Tips mottages tacksamt!
 
Vet inte hur mycket ni varit ute, men vi (jag, fru, barn och hund) brukar hyra kanot för att ge oss ut på en helgpaddling eller likn. Det blir då kanadensare i alluminium. Har varit sugen på att få tag i en egen. Tyvärr verkar alluminium-kanadensare vara ganska dyra, samt svåra att få tag på begagnade. Jag gillar dessa eftersom de är förhållandevis lätta, hållbara och rymmliga. Detta är såklart bara en lekmans åsikt. Hade varit kano(t) om någon kunde slå hål på dessa så att jag kan hitta en kanadensare i överkomligt prisintervall ;)

Paddla kanadensare är något av det bästa jag vet när det gäller friluftsliv. Pojken njuter då han inte behöver gå lika mycket (men paddlar gärna), hunden älskar det (se mina bilder), medan jag och frugan får den där underbara dosen av frihet.

Lycka till!!
 
Linders aluminiumkanoter är lastdryga och tåliga, men väldigt trögpaddlade. Ska du bara paddla nån gång ibland, hyr kanot, så slipper du frakta den så långt. Ska du ha kanoten vid sommarstugan eller huset och paddla ofta, skaffa något annat som är roligare att paddla. När jag var liten åkte vi (mor, far & 2 barn) i pappas Jofa macfie av glasfiber. Det är kanske inte heller den mset lättglidande kanoten (stor, tung och plattbottnad), men helt klart bättre än Linders pråmar, om man kan hitta en i bra skick. Dessutom är den nog billigare begagnad. Trappers kanoter är ofta lite mindre, men även de lättare att paddla.

Ska du paddla i åar med en del sten i ska du köpa plastkanot, t.ex Old Town. Alu är värdelöst eftersom det fastnar på stenarna (hög friktion), medan plast bara glider över.
 
Har bar minnen från 70-talet när det gäller canadensare.
Paddlade då några i plast (glasfiber), och även aluminium.
Som jag minns det då fanns det en modell av aluminium som var vanligast och den var snarare lite mindre än de som var i glasfiber. En glasfibercanadensare var typiskt 5,20, även om det fanns något längre. En i aluminium var typ 4,60(??).

Antagligen en aning utdaterad info, men alucanadensaren hade som jag minns det inte helt igenom en tålig design. Jag paddlade vid ett tillfälle över nån kant på en damm, och det skrapade i ganska lindigt i kölen, men resulterade i ett läckage. Det blev bara "pyspunka", men det var ju illa nog.
Antagligen har nyare modeller annan utformning av kölen som då alltså var både lite vass och tunn.
Kan dock vara ett typiskt inspektionsställe på en begagnad kanot.

Som jag minns det kunde glasfibermodellerna vara lite mer ombonade och hade ibland en hel del utrymme som var vattentätt med lock i t ex stävarna. Samtidigt så var de väl tyngre, vilket är en nackdel både på land och i viss mån på vattnet.
 
En "utflyktskanot" behöver nog inte vara så tålig. Glasfiber är billigast och är oturen framme så är det ett material som är lätt att laga även för en amatör.

Nu när det mest är kajak som gäller borde det vara köpläge på begagnade kanadensare.

Per
"Enkelpaddelentusiast"
 
tackar för svaren,

bord einte glasfiber vara lättare att få hål i än en aluminium?? Plåten kanske bucklas men går ej sönder medans glasfiber går till en viss gräns då det spricker, men å andra sidan så hade jag inte tänkt att krocka i massa sten.... Var och vilket märke köper man glasfiber?? Hittar bara linder på nätet...

//Martin
 
Familjekanot

Titta på Acronkanoters hemsida "acronkanoter.se" Där finns det en större kanot, men även Witewater är en bra kanot.
Svante
 
Grumman aluminium

Jag är nöjd ägare av en 17 fots aluminiumkanadensare av märket Grumman. Den bär lätt en hel familj med packning. Helt underhållsfri är den. Ägt min i 26 år utan att behöva göra något åt den. Har paddlat i såväl sjöar som åar och forsar, slagit emot stenar, släpat den genom skogen förbi vattenfall m.m. Är ändå helt tät! Förfaller vara outslitlig!
När jag köpte min Grumman så lämnades det livstids punktionsgaranti på kanoten till den förste ägaren! Det är jag numera helt övertygad om att den lever upp till! Jag köpte den från Kanotcentrum i Göteborg. Tyvärr tror jag att de inte är svensk återförsäljare av Grumman idag.

God tur!
Lars
 
Jag är nöjd ägare av en 17 fots aluminiumkanadensare av märket Grumman. Den bär lätt en hel familj med packning. Helt underhållsfri är den. Ägt min i 26 år utan att behöva göra något åt den. Har paddlat i såväl sjöar som åar och forsar, slagit emot stenar, släpat den genom skogen förbi vattenfall m.m. Är ändå helt tät! Förfaller vara outslitlig!
När jag köpte min Grumman så lämnades det livstids punktionsgaranti på kanoten till den förste ägaren! Det är jag numera helt övertygad om att den lever upp till! Jag köpte den från Kanotcentrum i Göteborg. Tyvärr tror jag att de inte är svensk återförsäljare av Grumman idag.

God tur!
Lars

Jag är uppvuxen med en Grumman och kan bara instämma i att det är en helt anna klass på den jämfört med andra alu-kanadensare. Grumman kanoterna kom till i slutet av WW2 då man plötslig inte behövde alla flygplansfabriker så man fick slå om till att göra andra saker. Med de krav man ställer på flygplanskonstruktion vad gäller hållbarhet (både strukturell integritet eller vad det nu heter och uthållighet i fogar och material) och vikt så förstår du snart att det inte är så konstigt att de håller så hög klass, de har nitade fogar ganska jag ska tillägga.
Alluminium är ju som bekant helt underhållsfritt och tappar mycket mindre styrka än plastmaterial med åldern.
Grumman kanoter finns med olika typer av kölar och olika materialtjocklek för olika behov (lättare eller robustare), jag är uppvuxen med den tunna varianten och har härjat runt med den under en hel uppväxt och det har väl fått ett par till bucklor men inget som påvärkar funktionen, sådanna bucklor går att åtgärda.
Det finns även med akterspegel vilket gör det lätt att fästa små utombordare på (eller större för de som vill experimentera) om man är bekväm av sig.
Det finns en del fiffiga tillbehör så som Rigg/segel/centerbord för att segla med dem och sidopontoner för ökad stabilitet.
Att köpa kanot är en investering och jag är av den meningen att om du inte vill betala de extra tusenlapparna för att få det bästa så kan du lika gärna hyra för då kommer du använda den så sällan att du inte tjänar ekonomiskt på att äga egen, att det sedan inte finns så sköna kanoter att paddla på de flesta uthyrställen får man vål isf leva med.
Jag har paddlat både plast och glasfiber, alukanoter av märkena Trapper, Linder och Grumman och kan utan vidare säga att det är stor skillnad på kanot och kanot.
Jag skulle inte köpa annat än grumman (eller bättre om det finns?) om jag inte fick ett sanslöst bra pris.

Se till när du köper en kanot att få den med så lite inredning i som möjligt, ha lösa "pallar" som ni sitter på om ni inte vill sitta på packningar ed. Att slippa fast bänkar i kanoten är en välsignelse, det blir lättare och du kan sitta precis där du vill och så högt du vill, inte det som passar designern, desutom kan du lasta mer omdu inte har andra med dig osv osv...

Grumman finns att hitta under marathon boats om du inte httar det vid en googling!
 
6-manna

Där jag jobbar ibland har vi 6-manna kanoter till uthyrning. De är kanon! Två vuxna lyfter den och det rymms massor av packning och folk. Bara lite mer tungpaddlad än en vanlig två mans plast dito. Dessa är tillverkade av glasfiber. Tillverkare är mannen bakom Acron, Olle ... någonting.

Mvh Tomas
 
Kanadensare är härliga! Aluminium är tåligt, men i mina öron förstör ljudet naturupplevelsen rätt effektivt. På sjö är det ingen nackdel att kanoten är lång, det hjälper till att hålla riktningen. Begagnatmarknaden är stor! För mellan tre och fyratusen kronor kan man med lite arbete hitta riktigt fina saker på nätet. Titta först på nätsidor med riktigt fina kanoter (sök exempelvis på Alex Comb, Acron, Old Town) och jämför formen på de begagnade kanoter du funderar på. Vi bytte till en gammal Clipper nu i våras, 3000 kr, lite glasfiberspackel och vi har en kanot som är en ren dröm att paddla! På sjö är det bra om fylligheten i för och akter är så liten som möjligt. När ni hittat en bra kanot, leta efter en perfekt paddel! Till sist är det paddeln som avgör upplevelsen. Mest upplevelse ger det att bygga själv, men det tar några paddlar innan de blir som man vill ha dem. Kanadensarna har hamnat i skuggan av kajakerna, men är minst sagt värda ett bättre öde. Snart nog vill barnen ha med kamrater och då är det mycket enklare med kanadensare. Lättare att bygga kanotbivack med också... Lycka till med köpet! Anna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 4
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
Djj1927 Skrovet knäppte till. Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
niilo Guide till kajakturer i Bottenviken: Luleå skärgård Paddling allmänt 0
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
JouniT Paddlingstur från Virvasdalen till Ammarnäs Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
KarlK86 Luckor till en P&H Icefloe Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
delfinen Från Roslagen till Örebro Paddling allmänt 3
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Tomo Reservdel till skrovgenomföring-roderlina? Paddling allmänt 2
Sillens Karta till Garmin som täcker Åland Paddling allmänt 2
HannesB Norges gräns till Åre Paddling allmänt 3
Nicksonas kapell till en Melker Väderö? Paddling allmänt 2
Seebra Cykelvagn till kajak Paddling allmänt 38
delfinen En jubileumsexpedition till saimen i juli 2017 Paddling allmänt 2
aron.w Kanadensare till familj Paddling allmänt 6
Spitfire69 Roder till kort kajak? Paddling allmänt 6
curtan Becky Mason kommer till Stockholm Paddling allmänt 1
KarlRoland Till er som har kapsejsat Paddling allmänt 16
Jones Skumbitar till kajak Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.