Kajak med barn, även för flerdagsutflykter?

Vi är en familj på två vuxna med två barn (5 o 2 år). De vuxna var ute själva och kajakade runt Harstena (i Gryts skärgård): helt underbart! Så nu är vi bitna av kajaking efter några års uppehåll!

Därför tittar vi på att köpa två kajaker som vi dels kan ge oss ut på endagsutflykter med, dels kan packa i lite mer (tält, sovsäckar, uppblåsbara liggunderlag, kök, etc) och stanna ute en natt eller två. Vi ser framför oss att i varje kajak sitter det 1 vuxen och 1 barn. Troligen plastkajaker då det är klippigt där vi bor (Tjust skärgård) och vi inte vill behöva vara "för" försiktiga.

Vi skulle även gärna vilja att kajakerna passar för 1 vuxen att ge sig ut själv med för ett träningspass eller dylikt. (Så helst singelkajak eller en mindre dubbelkajak.)

Ser därför fram emot dina förslag på tillverkare och modeller! :)
 
Någon som testat t ex:

1. Necky Looksha T
2. Old Town Dirigo 140
3. Prijon Excursion HTP

?

Eller någon annan bra modell för vårt ändamål?
 
Har paddlat med min dotter i sittbrunnen tills hon fyllde 10 i min VKV Offshore. Tog bort sitsen och hade liggerunderlagsbitar på botten. Håller paddeln framför barnet. Inga långa dagsetapper och i lugna vatten men det viktiga är att få komma ut. Den rymmer också massa packning.
 
Hej Bengt-Olof!

Tack för svar!

Är VKV Offshore en 1-mannakajak?
Är sittbrunnsöppningen extra stor i din VKV Offshore, eller normal?
Då paddlar ni utan kapell också, antar jag?
 
Paddla med barn.

Hej,
Vi har paddlat mycket med våra barn, de yngsta var med från 1-årsåldern. Mitt råd är att ni satsar på att använda en enmanskajak + en större kajak. Vi har den allra bästa erfarenheten av VKV YooAKim som har tre sittbrunnar. Den ger möjlighet att vara ute hela familjen på ett säkert sätt med kapell för alla. I bra väder har vi haft två barn i mittersta sittbrunnen och minstingen kan sitta eller tom stå framför mamma i främre sittbrunnen.Köper eller hyr ni en K-1 som komplement så kan man ha en femåring i främre sittbrunnen,den minsta i mittersta och den starkaste paddlaren (pappan?) i baksits. Den andra föräldern kan då njuta av att paddla en egen kajak. I båda alternativen klarar man även sämre väder på ett bra sätt. En annan intressant möjlighet med just VKV största kajak är att man kan sova i den. Jag själv och min då 12-årige son sov flera nätter i kajaken på liggunderlag, med sovsäck ock myggnät. Vid paddling med barn är det viktigt att paddelpassen inte blir för långa i tid. Lyssna till barnen, rasta och slå läger innan de blir för trötta så "vill de snart ut igen".
Farfar
 
Är VKV Offshore en 1-mannakajak?
Är sittbrunnsöppningen extra stor i din VKV Offshore, eller normal?
Då paddlar ni utan kapell också, antar jag?

Ja, VKV Offshore är en 1-mannakajak. Sittbrunnen är inte extra stor i min kajak utan ovanligt stor och djup i originalutförande. Sitsen tar man lätt bort och det blir då ännu större utrymme och lägre tyngdpunkt. Vi paddlade utan kapell men eftersom kajaken är relativt hög vid sittbrunnen stänker det inte lika lätt in vatten. Vi brukade lägga kapellet framför oss över barnet för att skydda lite från stänk och dropp från paddeln. Dock paddlade vi på relativt skyddade vatten nära land och inte i hårt väder eller höga vågor. VKV Seagull görs i tre olika bredder. Offshore är mellanvarianten och en mycket stabil kajak när den är lastad. Den är lite rankare när den ligger plant olastad men ju mer man lutar den ju mer motstånd blir det så det känns ändå tryggt. Den bredaste, rymligaste o stabilaste heter VKV Seagull Ocean. Vi paddlade max 1 timma åt gången för att hon inte skulle tröttna. Det fungerade mycket bra på relativt lugna vatten.
 
Vi kör Klepper K2 (Aerius II) med barnen i fram och pappa paddlande i bak. Då Kleppern har öppen sittbrunn funkar detta utmärkt. Jag brukar montera av sitsen i fram och lägga ner ett liggunderlag som de små kan sitta på. Finns även oerhört mycket plats till fika, leksaksbåtar, pussel, minipaddlar, ombyteskläder osv.

På så sätt kan mamma njuta av att paddla en K1a. En Yoo-A-Kim skulle också funka bra, om man inte vill paddla faltis.
 
paddla med barnen

Hej.
Läste att ni är intresserade av att paddla med barnen.
Ett förslag är att hyra kajaker innan ni köper.
Jag hyr ut både enmans och dubbelkajaker.
jag har haft många som paddlat med barn.
Jag bor på Rörö i Göteborgs norra skärgård.
Det går bilfärja ända ut.
Hör av er om ni är intresserade.

mvh/Anneli
 

Bilagor

  • kajak.pdf.jpg
    kajak.pdf.jpg
    47.7 KB · Visningar: 1,339
Hej,
nu bygger vår erfarenhet av att paddla med barn på att göra turer med något äldre barn, de var 7 & 9 när vi åkte ut på flerdagarsturer i skärgården första gångerna. Vi ägde då en enmanskajak och hyrde sen en 2:a och en liten 1:a när vi skulle iväg på tur.

I den hyrda 2:an satt då en vuxen+yngsta barnet med ett löst sittande nylonkapell (ja vi provade att leka välta kajak på alla möjliga vis innan så vi visste att ingen skulle fastna i sitt kapell). Han satt på en extrasits för att slippa ha sittbrunnen i armhålan och hade en egen paddel så han kunde paddla själv när och hur länge han ville.

I den egna 1:an satt en vuxen med bogsersystem, det var en roderlös kajak vilket gör bogsering lite enklare, inget för linan att fastna i. I den lilla 1:an satt 9-åringen, mycket lätt lastad kajak, bara lätta saker typ sovsäckar i den. Han var ikopplad i bogserlinan vid alla (självklart kortare) överfarter vi gjorde.

På det sättet gjorde vi vår första familjetur i riktig ytterskärgård, färja till Utö och sen gick vi ut och snurrade i den täta ytterskärgården nordöst om Utö. Vi hade 4 tältnätter då, paddlade kanske 12 km totalt på hela turen, det handlade mest om att upptäcka, leta bra klippor att hoppa i vattnet från, spännande platser att upptäcka etc. Med åren gjorde vi sen flera turer på samma sätt och redan året därpå, när yngsta barnet var 8 var det också flexibelt att kunna låta dem byta så båda fick paddla själv i K1:an tills de så småningom båda ville sitta i 1:eek:r men det är ju en annan historia.

Det där med kajaker går alltså att lösa på många olika sätt, det viktiga är snarare distanserna och val av område att paddla i. Långa pass i kajaken tråkar och tröttar ut, välj ett område där ni slipper paddla någon längre distans för att komma ut. Ytterskärgård är inga problem i sig, snarare tvärtom, massa spännande "egna" öar att upptäcka, problemet är att komma ut dit. Välj sådana där man kan ta passagerarbåt ut till lämplig startplats.
 
En fördel

med VKVs Yoo-A-Kim är att barnen är åtkomliga från främre brunnen om de sitter i mittbrunn. Praktiskt vid amning mm. Håller med om att man bör satsa på först en Yoo-A-Kim eller liknande därefter en enmans K1 för en tvåbarnsfamilj som er. Stänkskydd över bakre delen av mittbrunnen är en bra idé. Vi har fått ärva ett stänkskydd av plexiglas som sitter med plastkarbinhakar på sidolinorna och kan dras fram och tillbaks som på cockpit i ett gammalt stridsflygplan. Se bilder.

Thure
 

Bilagor

  • IMG_7425.JPG
    IMG_7425.JPG
    94.4 KB · Visningar: 1,319
  • IMG_7436.JPG
    IMG_7436.JPG
    72.1 KB · Visningar: 1,659
  • IMG_7428.JPG
    IMG_7428.JPG
    60.1 KB · Visningar: 1,105
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Röjan Kajak för barn Paddling allmänt 8
wajder Kajak för vuxen + barn Paddling allmänt 4
515442 Barn i kajak! En ny approach. Paddling allmänt 8
pellegill Barn i jakt/fiske kajak? Paddling allmänt 1
Irra kajak till barn Paddling allmänt 5
yellowboat80 Kajak för barn Paddling allmänt 4
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.