Kajak för barn

Hej,
Den åttaåriga sonen har börjat visa intresse för paddling. Eftersom han konsekvent avfärdat alla andra fysiska aktiviteter måste detta uppmuntras.
Finns det någon modell som skulle passa den åldern? Har sett att Thomasson har ritningar till barnkajaker men hemmabygge är inte aktuellt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Hej
Värt att tänka på är att barn snabbt växer. Mina började köra P&H Hammer (vuxenkajak) från 10 år. Dessa passar bra om man gillar åar och vill ha något lättmanövrerat. Annars är ju Hasle K-400 en fin barnkajak av mer typiskt havskajakstuk. På filmen ser du Hasle som röd och Hammer som blå och gul.
https://youtu.be/Qv0bQbB30wc
Arvid

Epic V5. Har havskajakens stabilitet, är trygg och sjövärdig, tack vare sit-on-topkonceptet mycket tryggare vid ev kapsejsning samt avsevärt mer prestanda än billiga sit-on-top. Har även packlucka. Kan användas nästan oavsett sammanhang och ålder.

Tack för alla tips. Har löst det tillfälligt genom att skaffa en extra kajak till mig själv. Lillkillen får hänga på i min Sorpio via en bogserlina. Utan lina hanterar han faktiskt Scorpion rätt bra. Ska se till att köpa en smidigare paddel bara.
Om intresset består får han en egen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips