Paddla ensam med barn och/eller hund

Hej!

Försöker förstå vad jag ska köpa för kajak... Har en son på snart 3 år samt en hund modell medelstor. Skulle vilja ha en kajak som jag själv kan paddla, med sittplats för sonen eller hunden - optimalt både och, men det är möjligen bortom det möjligas gräns?
Är nybörjarpaddlare och behöver en stabil farkost. Kommer att paddla i havet, kortare dagsturer från sommarstugan och runt i skärgården. Behöver således inte packutrymmen mer än till fika-ryggan... Är inget muskelberg utan kvinnlig normalmotionär.
har tittat en del på K2-or men undrar om jag verkligen fixar en sådan själv? Sedan finns det ju några halvlustiga modeller, Manitou II och Dirigo, som ser ut att kunna fylla mitt behov av plats för barn, men hur är de att paddla? Kan man paddla en Manitou II själv med barnet i samma sittbrunn som en själv och hunden där framme? Eller borde jag köpa en eka i stället..?
Tacksam för tips!

/Amatören
 
Möjligt men tungt

Visst kan en kajak som Neckys Manitou rymma barn eller hund (kanske rentav bägge), och det är säkert en helt OK kajak. Men det finns ett par men:

- Det blir tungpaddlat. För en van paddlare med god teknik går det fint, begränsade sträckor, men som nybörjare kommer du att få det jobbigt. Motvind? Då blir det helt stopp. När sonen om ett par år kan hjälpa till att paddla blir det genast mycket lättare, även om han bara paddlar lite grann.

- Det finns risk för instabilitet med hund, och i viss mån även med mindre barn. Väldigt olika hur rörliga och kontrollerbara dom är, det finns ju hundar som är hur lugna som helst, och det finns de som hoppar runt. Samma sak gäller barn... En kajak tål inte stora kroppsrörelser i sidled, då välter den - även en stabil kajak som de du tittat på. Om jag vore du skulle jag endast välja lugna vatten och dessutom sommarvarma, så att ett ev. ofrivilligt bad blir bara just ett bad.

- Roddbåt låter för mig som ett klart mer funktionellt alternativ för dig i dagsläget. Rodd är ju också ett kul och naturnära sätt att idka båt- och friluftsliv.​

hälsningar
Jens
 
Funkar men...

Har paddlat med sonen från att han var ca 3 år han är nu 9. I början använda jag en stabil k1 med stor sittbrunn och det gick bra på lungt vatten utan större vågor, barnet får översköljande vågor rakt i ansiktet.( ta det lungt annars vill dom inte). Började sedan prova lite olika k2 kajaker. Från 5 års ålder har vi paddlat längre turer i Mari Argo,trapper, point 6.10 och VKV yoo-A-kim. Ett problem är att det är jobbigt att paddla en k2 själv, räkna inte med barnet. Det går bra när det är lungt och man har gått om tid. Det är bra att ha flera kajaker i gruppen så att man kan bogsera eller byta paddlare. Senaste två åren har vi paddlat i lite hårdare väder och då kan även avdrift och svårigheter att hålla kursen bli att räkna med(saltsjöbaden till borgen invid Huvudskär 2008).
Den bästa lösning är nog att ta med en vuxen till i en kajak som man kan vara tre stycken i, typ Mari maxi (tror jag den heter så). Förra sommaren var jag ute med två 8 åringar i Yoo-A-kim som vi lyckades paddla i takt. Barnet behöver en väldigt lätt och kort paddel, min son fick göra en grönlandspaddel med lite hjälp.

Film från paddlingen inte så bra men....:http://www.youtube.com/watch?v=tbMyFUR8GXA

68c9d907804b829653a0521c5984acc9.jpg


13e668df69607807886d443559a9d7c5.jpg
 
Senast ändrad:
Sit-on-top

Från hundsportforumet:

"Om färden går på skyddade vatten under varma årstiden kan en sit-on-top vara lämplig. Alla ska naturligtvis ha flytväst, även hunden. Vanliga kanoter och kajaker kan vara svåra att styra om det är ojämn viktfördelning. Sit-on-top är lätta att hantera och mycket stabila."

Roddbåt är ett tråkigt alternativ. OK om man bara ska transportera fram och tillbaka. Men inget för lite längre turer i åar, mindre sjöar, vassdrag etc.

Argo Maxi är ett bra alternativ om man är två vuxna med barn och/eller hund i mellersta sittbrunnen.
 
Tack för svaren - och de fina bilderna!
Ska ta mig en tur till Vildmarksmässan och kika på de förslag jag fått från er samt diskutera lite med säljarna där. Kan klart se fördelarna med en sit on top - men undrar om de inte blir väl tungpaddlade? Eller det kanske bara är en fördom? En vanlig enmanskajak med stor sittbrunn låter ju som det enklaste och kanske mest lättpaddlade? En K2 kommer det garanterat att bli så småningom, kanske redan i sommar, men jag vill även ha möjligheten att ge mig av själv. Kunna ta med vovven och/eller sonen, paddla iväg till någon närbelägen ö och strosa runt lite. Har väl ett drag av individualist och frihetsbehov i kroppen...

/F
 
Finns faktiskt en riktigt vettig kajak för dina behov, Trapper Salomon Combi! Funkar paddla själv eller med son/hund ;)

/Janne
 
Låter som ett svårt beslut. Vår nioåring fick en kanot för två år sedan. Vi byggde ett odäckat kajakskrov i plywood. Vattenlinjebredden är 55 cm och med luftsäckar är det ett mycket flexibelt litet "skal". Sonen använder enkelpaddel, vi lite större eskimådito. Kajakens skrovegenskaper och kanadensarens flexibilitet är inte någon dålig idé, för de där första, bökiga åren. Så småningom kan man sätta dit ett däck, eller låta barnet få en egen solokanadensare. Särskilt svårt är bygget inte heller - säger en vars epoxifogar (till nästa kanot) just har brustit och härdat i klumpar på kanotens utsida... Anna
PS: Kanoten finns på bild i tråden "Sy kanadensare?"
 
Hej!

Tänkte bara berätta att valet till slut föll på en dirigo 140 i alla fall. Jag har provpaddlat den, men pga vattentemperaturen har jag hittills lämnat hund och barn på land! När det blir minsta lilla varmare ska hunden få följa med, och när det blir badvänligt även sonen.
Mitt intryck efter första provpaddlingen är i alla fall att den var betydligt lättare att paddla än jag trodde! Det blåste en hel del och jag hade inga som helst problem att paddla den i motvind (dock då utan den extra vikt som sonen/hunden kommer att utgöra). Däremot var den ett ök att svänga!!
Men underbart stabil, lätt att kliva i/ur etc, inte en chans att man skulle råka tippa den som ovan normalklumpig 30+-are.
sammanfattningsvis är jag ännu så länge nöjd, återkommer med några rader efter hund/son-testerna!

/Freija
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lejon61 Hur funkar det att paddla en tvåmans kajak ensam?? Paddling allmänt 12
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
LBQ Paddla i Finlands sjöar Paddling allmänt 18
Gregory Paddla i Amazonas Paddling allmänt 1
EmmaR Paddla kanot i fjällen? Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.