Hur funkar det att paddla en tvåmans kajak ensam??

Hej

Tänkte ta mig över och köpa en reval i Estland i sommar. Efter att ha läst alla inlägg om relations problematiken bland alla kajakpadlare funderar jag på om det är en god ide´att redan från början köpa en kajak att ta med kärleken och umgås i.......
Men min fråga är!! Går det överhuvudtaget att paddla ensam i t.ex en reval duo, för man vet ju hur korta rellationer kan bli....*L* Kort sagt, Vad förlorar jag i paddling om jag köper en tvåmanskajak???
Hoppas på många roliga o uttömmande svar...*L*
 
Fungerar bra

Det borde fungera bra, om du gör en ny sittbrunn så att kajaken blir balanserad för en person.
 
Om du paddlar ensam i en K2, kanske inte heller den relationen blir så långvarig. ;)

En K2:a med enmansbesättning blir tungpaddlad, svårstyrd och får större avdrift när det blåser, eftersom viktfördelningen inte blir den planerade.

För mig skulle en stor del av känslan med kajakpaddling, känslan att ta sig fram effektivt med liten ansträngning, försvinna. Naturligtvis är naturen densamma, men om man förmår uppskatta den när man kämpar ensam med en K2:a .....

Föreslår att du köper en K1:a och hyr en K2:a vid behov, tills du ser om intresset för paddling i samma båt består. Kanske två enmanskajaker är ett bättre alternativ?
 
lejon61; sa:
Efter att ha läst alla inlägg om relations problematiken bland alla kajakpadlare..Vad förlorar jag i paddling om jag köper en tvåmanskajak???

Du förlorar ju en hel del paddelglädje skulle jag tippa, kommer bli tung att paddla i hårdare väder och bökigare att transportera utan hjälp. Rådet måste ju bli att du köper en enmanskajak som passar dig perfekt och sen att ni hyr en till enmanna eller en tvåmanna vid behov. Sen märker ni över tid hur ni vill göra med nästa inköp.
 
En relaterad fråga, som kanske är svårare att svara på är; när köper man sin första K2?

Som andra kajak (så att man kan paddla ensam i sin K1:a, två i K2:an, eller tre i K2:an + K1:an)?

Många verkar förorda att man som ett par ändå har en mångsidigare lösning i ett par K1:eek:r. Då kan man komma ut båda två eller ensam, samt att man kan paddla på ett "friare" sätt när man är två i varsin kajak.

Själv har jag funderat lite på en K2:a, men då främst för att kunna ta med sonen på lite längre turer. (Då har jag några K1:eek:r sen tidigare.)

Vore kul att höra lite erfarenheter från de som paddlat både K1 och en del K2.
 
Med min begränsade erfarenhet av paddling så säger jag att det inte är en bra ide alls att paddla ensam i kanot av någon modell avsedd för två. Ensam i en kanadensare i min ungdom slutade det en gång med att jag paddlade in till stranden och drog kanoten in till lägret, helre än att försöka paddla dit.

Knepet är visst att lägga i sten eller nått i framändan så att flytetyget ligger i vattnet som om det satt en person till i.
 
bananmannen; sa:
Knepet är visst att lägga i sten eller nått i framändan så att flytetyget ligger i vattnet som om det satt en person till i.

...eller att skaffa en kanadensare som funkar att paddla en i. Träffade en Tysk i Rogen som körde ensam i en Lettmann, det gick hur bra som helst. Men det kanske kan vara svårt i början.

Ang. att paddla ensam i en tvåmanskajak så tror jag som de flesta andra att du tröttnar rätt snart. Speciellt om det blåser är det inte skoj alls.

P.S. Vad är det för galningar som sitter inne och surfar på datorn en dag som denna? ;) (Själv har jag en enveckas son att ta hand om.) D.S.
[Ändrat av Vandrare 2007-04-15 kl 16:33]
 
Tack för visat intresse-

Hej o tack för alla era tankar.......
Och det verkar som det inte är en bra ide´att paddla ensam i k2......

Köper nog två K1, fast det blir dubbelt så mycket kajak att hitta förvaringsplats till.....*L*
någon som har några förslag om var det finns plats för tvåkajaker.....helst nära havet???
För det blir bra trångt i lägenheten...med både kajaker o ungar....
 
Tvåmanskajak rular!

Till och börja med måste jag poängtera förträffligheten med K2-or. På något känns det som att det har lägre status bland paddlare med K2-or... Det är en fantastiskt social farkost där skillnad i paddelstyrka knappast spelar någon roll. I två K1-or eller i en kanadensare kan det vara problematiskt med allt för stor skillnad i paddelteknik/styrka/uthållighet.

Förra våren paddlade jag 5 mil med min K2 exedition-kajak med min då 9 årige son. Jag tror att han spelade nintendo en stor del av turen, men det funkar ypperligt ändå.

Vår K2 Exedition-kajak (630cm lång med extra sittplats för barn eller expeditionspackning i mitten) är en fantastiskt mångsidig kajak, men jag skulle inte gärna paddla den långa sträckor ensam ute i havet... mest beroende på vindfånget.

Jag har även K2:eek:r av den mera udda tyska faltkajaktypen (pouch RZ85), och dessa funkar rätt bra att paddla själv. De har EN stor sittbrunn och man kan bygga om dem lite och sitta ensam i mitten. Detta koncept har jag använt för en hel del fiske. Funkar klart bra.
 
Re: Tvåmanskajak rular!

estar; sa:
Jag har även K2:eek:r av den mera udda tyska faltkajaktypen (pouch RZ85), och dessa funkar rätt bra att paddla själv. De har EN stor sittbrunn och man kan bygga om dem lite och sitta ensam i mitten. Detta koncept har jag använt för en hel del fiske. Funkar klart bra.

Farsan har en sån och jag kan bara hålla med, den är helt OK att paddla själv i, även om det går långsamt. Jag och tjejen har gjort kortare turer där jag använt Pouchen och hon en snabbare K1.

P.S. Är det en VKV Yo a kim du har? /Undrande nybliven farsa. D.S.
 
Re: Re: Tvåmanskajak rular!

estar; sa:
P.S. Är det en VKV Yo a kim du har? /Undrande nybliven farsa. D.S.

Nix. Det är "den andra" expeditionskajaken som finns... (hmmm, som jag sett/hört talas om) Säljs under många namn. T.ex. Trapper Laxen 630 (är då något ombyggd med höjda säten och kanske några andra detaljer). Min är dock direkthämtad från Estland har har inget egentligt namn.

Ett annat namn: Point 65 - K3R

Jag rekommenderar denna kajak varmt till alla!
 
Intressant ämne

Jag började rätt snart att använda min K1 som K2, då jag är liten nog att veckla ihop mig i akterluckan. Plus för närhet, men man tvingas tajma sina paddeltag och får en lustig lutning på ekipaget (=blött i akterluckan vid vågor).

Idag har vi två K1:eek:r, men har inte gjort några långa turer. I lugn sjö/korta turer uppskattar hon helt klart att ha sin egen kajak. Jag har dock känslan av att frugan skulle känna sig klart tryggare i en K2, när det är krabb sjö eller längre turer. Jag har paddlat VKV Yo a kim och den imponerade då den gör det lätt för en svagare paddlare att vila lite utan att hamna efter.

Nu är vi tre i familjen.... Tänker ha ettåringen i knät så man kan stoppa henne från att gå överbord (känns som bättre koll än K2). Pontoner för balansen om hon blir busig. När hon blir lite större bör hon få plats i främre luckan. Dock känns en K2 som lite frestande, men jag är inte beredd att sälja min kära K1. Får väl pröva sig fram.

P.S: Trådstartaren skall nog kolla vikten på en K2. Har för mig att en Yo a kim väger 40 kg och det vill man inte transportera själv med bil.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Funkar Reedkapell på Måsen? Paddling allmänt 16
Arnesson Funkar Surfski till en nybörjare? Paddling allmänt 25
Whitesky Funkar det ? Paddling allmänt 3
hannulan Akto - funkar det på en klippa i skärgården? Paddling allmänt 25
Kayak med segel, funkar det? Paddling allmänt 3
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.