Funkar Surfski till en nybörjare?

Hej,

Jag ska köpa min första kajak. Har hyrt en 5-10ggr (enklare nybörjarmodeller) men vill nu ha en egen. Jag kommer ha kajaken i Uppsala och paddla i huvudsak här.
Jag vill kunna träna i kajaken och behöver inte ha med mig mer än max lite fika (inga övernattningar eller liknande).

Jag har varit hos en kajakhandlaren och fått lite köpråd, men jag skulle gärna få lite fler innan jag börjar provpaddla. Jag är ju en oerfaren paddlare men vill ju gärna ha en kajak att träna i samt som man kan ha några år utan att tröttna på. Har kollat på lite "stabilare" surfskis. Tror ni dem är för ranka för en nybörjare, exempelvis Honcho GURU?

Tack på förhand!
 
har aldrig paddlat surfskioch kan inte svarar. men tänkte tippsa om prova på dagen i sollentuna imorgon. där finns det mesta att testa såsom motionskajaker och surfski osv. du kanske få en bra bild av vad som tilltala dig

http://ifx.se/kp.htmlar
 
Håller med :)

En stabil surfski är utmärkt att börja i (och även i busväder för de flesta ;-).
Flyter som en kork, lätt att hoppa upp i och du slipper pumpa :)
Som Erik nämner finns det några som är bredare än 50 cm som passar.
 
jag har en bekant som testade en, ja exakt det märke och den modell du frågade om. jag tyckte det såg jävligt vingligt ut å det tyckte nog även han själv. ändå va det nästan stiltje.
dessutom tog den in vatten så i i helskotta, i det utrymme som ska vara tätt alltså, mellan skrov och däck. vi tror att den läckte vid självlänshålet. så kvaliten på det exemplaret va väl inte direkt världens bästa.

ps. jag fattar inte varför man väljer en kajak där man sitter med arschlet i en vattenpöl hela tiden. det är för mej obegripligt. när man kan ha det torrt å mysigt : )
....ja i en vanlig kajak alltså.
 
Var förbi Sollentuna idag, hade dock inte så mycket tid på mig. Testade en Seabird H2O som jag gillade. Kändes ganska stabil för mig som nybörjare men även med lite fartresurser. Någon som kan uppskatta hur stort steg det är från en sådan till bredare surfski? Såg att Seabird hade surfskis, t ex Seabird Wave 5.5.

Några åsikter om Seabirden H2O? Kändes väldigt prisvärt men man brukar ju få vad man betalar för?
 
Var förbi Sollentuna idag, hade dock inte så mycket tid på mig. Testade en Seabird H2O som jag gillade. Kändes ganska stabil för mig som nybörjare men även med lite fartresurser. Någon som kan uppskatta hur stort steg det är från en sådan till bredare surfski? Såg att Seabird hade surfskis, t ex Seabird Wave 5.5.

Några åsikter om Seabirden H2O? Kändes väldigt prisvärt men man brukar ju få vad man betalar för?

H2O är i princip en kopia av gamla Epic Endurance. Epic kom sen med 18X som efterträdare och 18X Sportskrovet är det som används till Epic V8 surfski. Då är det bara sitshöjden som skiljer...
 
Jag köpte surfski i våras / vintras efter att ha paddlat lite drygt ett år. Det blev en Epic V10 Sport. Då jag provpaddlade den så kändes den helt otroligt rank, men jag hade läst att man behöver en 6-8 timmar i en surfski för att bli så pass trygg så att man kan ta i ordentligt... Räckte egentligen med 3-4 timmar för mig.

Surfski är riktigt bra för dig som vill motionspaddla och gärna vill göra det i vågor. Men visst, man behöver hyggliga kläder för detta också.

Testa gärna V10sport eller Seabird 6.1 (eller andra med strrax under 50 i bredd) också, man utvecklas väldigt mkt väldigt fort vad gäller balansen

Observera dock aatt underliggande roder inte är ngt vidare om det går i sten om det är grunt där du paddlar.
 
Jag misstänker att det är ett ganska stort steg för mig upp till en 48cm bred surfski. Du hade ju paddlat över ett år innan, det har ju inte jag. Jag tror att en 55cm bred kan vara en bra start för mig även om man troligen lär sig att paddla en 48cm om man nu köper en sådan (man får väl bara bada lite mer...).
 
jag som gillar att tänka negativt, tänkte åxå på det tråkiga undrliggande rodret. det blir ju som på en gammal vkv, men säkert bättre styrning. men grejen är ju att man ska hela tiden sitta å va hispig för att man ev kan gå på grund å sabba rodret eller köra sönder kajaken/surfskin så den tar in vatten. ett roder som fälls upp vid bottenkontakt är väldigt skönt och värdefullt att ha.
tänk på det!
så tänk negativt. det är bra!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Funkar Reedkapell på Måsen? Paddling allmänt 16
Whitesky Funkar det ? Paddling allmänt 3
hannulan Akto - funkar det på en klippa i skärgården? Paddling allmänt 25
lejon61 Hur funkar det att paddla en tvåmans kajak ensam?? Paddling allmänt 12
Kayak med segel, funkar det? Paddling allmänt 3
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
Johan_olsson Hastighet surfski Paddling allmänt 4
Lico Provpaddla Surfski? Paddling allmänt 2
P-E Njord vs Surfski? Paddling allmänt 0
buzztr Hyra surfski i Malmö Paddling allmänt 1
Tomas J Kläder för surfski? Paddling allmänt 3
Blade06 KISS - Surfski Meet - Apelviken 13-15/6 Paddling allmänt 0
Robwah-9 Surfski för Nybörjare Paddling allmänt 5
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Blade06 Att välja Surfski - Tips och Förslag... Paddling allmänt 6
Blade06 Surfski-Filmfestival 14 december Paddling allmänt 0
Blade06 KISS SURFSKI MEET Apelviken 13-16/6 2014 Paddling allmänt 0
Blade06 Surfski-dag - sönd 15 sept - Göteborg Paddling allmänt 3
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
Cell Kläder mm, surfski Paddling allmänt 6
heah Kajak / surfski för små vågor/ insjövågor? Paddling allmänt 35
Kal-P-Dal Stabil surfski Paddling allmänt 7
Disco-Kaj Surfski Paddling allmänt 19
Arneri Surfski SM tuffar till sig Paddling allmänt 9
wildenstam Surfski i Sverige Paddling allmänt 4
Siven surfski från point Paddling allmänt 17
Siven Surfski i Sverige Paddling allmänt 5
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 4
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.