Akto - funkar det på en klippa i skärgården?

Har precis bestämt mig för att köpa ett tält, något jag i alla år har lånat av folk när jag ska ut.

Har kollat lite på Hillebergs Akto, ett tält som verkar väldigt bra.

Men jag har lite funderingar över vilket tält som kommer att vara en bra kompanjon ute i den bohusländska skärgården, dvs när jag paddlar.

Behövs det nödvändigtvis ett självstagande tält? Och hur gör man för att det inte ska blåsa iväg? På Hillebergs Akto behöver man en pinne för att fästa snörena i hörnen (dvs fyra st), hur tror ni det kommer att funka på klippor.

Ni som har erfarenhet av Akto, hur blir det om man inte lyckas spänna upp alla fyra hörnen?
 
Behövs det nödvändigtvis ett självstagande tält?
Nej!

Och hur gör man för att det inte ska blåsa iväg?
Fäster staglinor med stenar. Eller så fixar man ner tältpinnarna i sprickor. Alternativt kan man använda klätterutrsutning, små kilar.

På Hillebergs Akto behöver man en pinne för att fästa snörena i hörnen (dvs fyra st), hur tror ni det kommer att funka på klippor. Ni som har erfarenhet av Akto, hur blir det om man inte lyckas spänna upp alla fyra hörnen?
Jag har kompisar med Akto, själv har jag annat tunneltält. Utan fyra staglinor blir det dåligt, inte jag-kommer-att-dö-dåligt, men rätt dåligt. Så man brukar lyckas. :) En litet tips är att ha med fyra extra små tunna snören och ta de runt stenarna så att man verkligen få dit snöret bra, lättare så än med staglinorna tycker jag.
 
Oftast möjligt hitta gräs

Patrik har rätt, det är inte alls nödvändigt med självstagande tält - även om det nån gång kan vara praktiskt. Vid minst 95% av tältningarna hittar man gräs även i Bohuslän, och eftersom här inte är lika mycket fästingar som på ostkusten, behöver man inte sky gräset på samma sätt som där.

Har själv ett par bergsklättrarkilar och extra linor i påsen för att kunna förankra i klippskrevor, runt stenar osv. Även mitt självstagande Staika behöver ju linor när det blåser hårt.

hälsningar Jens
 
Men blåser inte ett tält bort om det inte är förankrat i marken? Och vad blir isf fördelen med ett självstagande tält?
 
Men blåser inte ett tält bort om det inte är förankrat i marken? Och vad blir isf fördelen med ett självstagande tält?

Som jag fattat det så kan man flytta ett självstagande tältet med en hand om man valt en olämplig tältplats. Har du läst sagan om prinsessan på ärten?:)

Per
 
Har själv ett par bergsklättrarkilar och extra linor i påsen för att kunna förankra i klippskrevor, runt stenar osv. Även mitt självstagande Staika behöver ju linor när det blåser hårt.

hälsningar Jens

Trådkapning

Vilken sort kilar är lämpligast för att sätta fast tältet på berghällar, om man struntar i priset på kilarna men ändå inte vill ha ett helt kältterkit med sig?


L_WCTMATEMP9ROCKW01A.jpg


L_BDHEXSET410_S09.jpg


L_TENTPEGEXT.jpg


/Per
 
Men, det är väl inte tillåter :)

Jag antar att du var ironisk Per och att du menar att alla tält behöver sättas fast och att det är rätt meningslöst med ett självstagande tält? Eller?

Jag har aldrig riktigt förstått mig på ironi, varför måste folk använda det.
 
Jag antar att du var ironisk Per och att du menar att alla tält behöver sättas fast och att det är rätt meningslöst med ett självstagande tält? Eller?

Har ett HB Allak som jag ofta använder utan nån som helst fastsättning på nån slät fin klipphäll;)
Men annars som Jens sa så hittar man nästan jämnt nån liten gräsplätt även här på västkusten!
Har 3tält som täcker alla mina behov, Akto,Allak å Kaitum(alla röda) ;)

/Janne
 
Men, det är väl inte tillåter :)

Jag antar att du var ironisk Per och att du menar att alla tält behöver sättas fast och att det är rätt meningslöst med ett självstagande tält? Eller?

Jag har aldrig riktigt förstått mig på ironi, varför måste folk använda det.

Jag brukar använda ironi om mig själv, som att jag med mina 167 cm och dryga 50 kg är stor och stark, men då använder jag ett antal smilies.


Jag tycker det verkar så smart (ingen ironi här) med ett självstagande tält att jag grävde djup i plånboken för några veckor sedan och köpte ett självstagande tält för dryga 7000 kronor.

Så min fråga om kilar beror på att jag funderar på vad som är bästa sättet att förankra tältet på en berghäll om jag inte hittar några bra träd i närheten. Mina Paracordlinor (fallskärmslinor) är 7.3 m om jag minns rätt. Dom har jag fått gratis.

För mig är den största vitsen med tälta standnära på berg är att det är mycket mindre mygg och andra insekter där, än på gräsytor, och bland buskar och träd.

Per
 
Men blåser inte ett tält bort om det inte är förankrat i marken? Och vad blir isf fördelen med ett självstagande tält?

Ett självstagande tält behover ju per definition inga staglinor för att stå upp på ett snyggt sätt. Det behöver ett tunneltält. Med ett självstagande i gynnsamt väder behöver man KANSKE inga staglinor alls. Man skickar in lite packning så är allt KANSKE helt stilla och säkert. Jag föredrar att säkra det en smula.. Seriositeten i min fastsättning beror dock på plats, och pågående samt väntat väder... hur stor risken är för tokigheter... Vi har sett ivägflugna självstagande tält - de var inte säkrade i marken. :)

Igen, det går bra med ett Akto på klippa.

Per, jag hade köpt ett par små kilar (översta bilden). Ett snöre igenom mutter (ett gäng i olika storlek) är en annan lösning (har jag hört/läst). Sista bildens tältpinne verkar kul och kanske bra, Extreme pegs tror jag att de kan kallas (sök på kajak.nu). Jag har haft tur med HB's nya (?) fyrkantiga och solida tältpinnar, de har funkar bra i sprickor för mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Funkar Reedkapell på Måsen? Paddling allmänt 16
Arnesson Funkar Surfski till en nybörjare? Paddling allmänt 25
Whitesky Funkar det ? Paddling allmänt 3
lejon61 Hur funkar det att paddla en tvåmans kajak ensam?? Paddling allmänt 12
Kayak med segel, funkar det? Paddling allmänt 3
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.