Tvåmanskajak för vuxen, barn & packning?

Vi är två vuxna och två barn (6 & 8 år) som paddlat kanadensare och tältat i några dagar i ett par somrar. Men, nu har vi testat kajak, och skulle gärna vilja komma ut på flerdagarsturer med barnen. Jag antar att två tvåmannakajaker är den bästa lösningen? Det blir ju en del packning. Vilken modell i så fall, och var finns de att hyra? (jag tror vi håller oss till lugna insjöar i början...) Vi bor i Gbg, men kan tänka oss hela södra Sverige.

Vi ägar alltså inga egna kajaker, och har inte heller tänkt köpa några nu, eftersom jag tror att behovet kommer att ändra sig fort allt eftersom barnen växer.
 
Vi är två vuxna och två barn (6 & 8 år) som paddlat kanadensare och tältat i några dagar i ett par somrar. Men, nu har vi testat kajak, och skulle gärna vilja komma ut på flerdagarsturer med barnen. Jag antar att två tvåmannakajaker är den bästa lösningen? Det blir ju en del packning. Vilken modell i så fall, och var finns de att hyra? (jag tror vi håller oss till lugna insjöar i början...) Vi bor i Gbg, men kan tänka oss hela södra Sverige.

Vi ägar alltså inga egna kajaker, och har inte heller tänkt köpa några nu, eftersom jag tror att behovet kommer att ändra sig fort allt eftersom barnen växer.

Tidningen Paddling hade en översikt med 2 och 3-hålskanoter i senaste numret. Det var ingen total marknadsöversikt men ger ändå en bild av hur olika modellerna kan se ut.

I de stadiga 2/3-hålskanoterna sitter barnen ofta så djupt att de inte når ner med paddel. Kanoterna är också väldigt breda vilket ger svårare paddling. Om barnet får sitta på några lager liggunderlag så blir färden mer njutbar.

Tänk också på att lasta kanoten så den flyter plant trots ett lätt barn i ena änden.
 
Argo Maxi

Vi paddlar en Argo-Maxi, http://www.tahekayaks.com/index.php?page=104&, från estniska Tahe med hund och packning. Det är en K2 med extra öppning i mitten. Kan tänka mig att den även är lämplig för barn som inte kan paddla själva. Kajaken finns under ett flertal olika namn på marknaden.

Lättpaddlad och stabil kajak. Det är praktiskt att sy en innerpåse för mittbrunnen så inte regn- och skvättvatten sprider sig i hela det öppna utrymmet. Relativt goda packutrymmen. Det finns ingen sits i mittbrunnen.
 
VKV Yoo-A-Kim

är väldigt allround i familjesammanhang.

Skulle rekommendera att ni tar två barn och en vuxen i en sån och en vuxen i en enmans.

Alla tre i Yoo-A-Kim kan paddla själva men det går också bra att barnen vilar och den vuxne paddlar från akterbrunnen.

Yoo-A-Kim är nog hyfsat lätt att hitta hos uthyrare.

Thure
 
är väldigt allround i familjesammanhang.

Skulle rekommendera att ni tar två barn och en vuxen i en sån och en vuxen i en enmans.

Alla tre i Yoo-A-Kim kan paddla själva men det går också bra att barnen vilar och den vuxne paddlar från akterbrunnen.

Yoo-A-Kim är nog hyfsat lätt att hitta hos uthyrare.

Thure

Håller helt med, efter att ha testat ca fem olika tvåor blev det köp av en dylik. Tål massor med last, säker och har man den med botteskena är den inte känslig för "bottennapp". Eftersom jag ofta paddlar med oerfarna är det också en fördel att man sitter så långt ifrån varandra att paddlarna inte slår ihop. Är så kursstabil och lätt att manövrera att jag monterade bort rodret. Min etta är en kevlar Millenium.
 
Tack för era svar allihopa! Här kommer lite blandade svar och frågor:

Vi har provat en Yoo-a-Kim, hyrde i Marstrand och paddlade runt Klöverön - det var då vi bestämde oss för att försöka komma ut på en längre tur! Men, får man verkligen plats med all packning i den och en enmans? Kan man packa i Yoo-a-Kims mitthål om man även skall ha ett barn där? Jag tänker på om man välter... Sy ett kapell är inte riktigt aktuellt, eftersom vi tänker hyra.

Borde det inte bli bättre packutrymme i två "vanliga" tvåmans? Eller kan man ha en Yoo-a-Kim med vuxen + stark 9-åring (och då full packning) och en mindre med vuxen + nätt 7-åring?

Det är själva packningen som är problemet - fyra sovsäckar, fyra liggunderlag, ett tält, mat, kläder, vatten osv... Vi brukar fylla en kanadensare rätt bra, så självklart får vi försöka banta ner packningen, men vissa saker måste man ju ha med sig!

Och, det viktigaste av allt - var skulle man kunna hyra något som passar? Jag har kollat på en del hemsidor, men det är en djungel av olika märken och modeller som jag inte känner till... Därför tänkte jag att någon här kanske visste något som kan funka! (Det _är_ långt till nästa sommar, men det är så kul att planera!)

Jessika
 
Volymen

packning du nämner Jessika är inget som helst problem i en Yoo-A-Kim. Om det kniper kan du dessutom packa på för och akterdäck. Mittbrunnen rymmer mycket packning även om ett barn sitter där.

En enmanskajak rymmer dessutom rätt mycket packning. Däremot rymmer mera standard 2:eek:r lite mindre packning än två 1-manslådor.

Thure
 
Tack för era svar allihopa! Här kommer lite blandade svar och frågor:
Borde det inte bli bättre packutrymme i två "vanliga" tvåmans? Eller kan man ha en Yoo-a-Kim med vuxen + stark 9-åring (och då full packning) och en mindre med vuxen + nätt 7-åring?

Det är själva packningen som är problemet - fyra sovsäckar, fyra liggunderlag, ett tält, mat, kläder, vatten osv... Vi brukar fylla en kanadensare rätt bra, så självklart får vi försöka banta ner packningen, men vissa saker måste man ju ha med sig!

Utan att ha testat, men med erfarenhet av 2 vuxna med hund i K2/K3 under veckoturer, så tror jag att i ert fall 2 st K2:eek:r är bättre om barnen kan paddla. Men detta sagt med mycket stor reservation. När jag paddlat kanadensare med mina barn så har det varit dagshumöret som avgör hur paddlingen går. Men t.ex. Argo är lättpaddlad så man kan ta sig fram med en paddlare om förpaddlaren skulle svika.

Däremot kan det uppstå andra problem, t.ex. om det blir sjögång. Det kan skvätta en del på frampaddlaren som kanske upplevs som obehagligt och skrämmande. Då är det viktigt att ha en reservplan så man snabbt tar sig in på lugnare vatten. Vi har alltid ansett en kappsejsning med K2/K3 som något som inte får hända och planerat turerna efter det. Men vi kunde t.ex. i somras runda Saltö i norra Bohuslän i ganska grov sjö utan att det kändes otryggt om än ganska blött. K2:eek:r och K2/K3:eek:r är vanligtvis stabila, ibland på bekostnad av paddlingsegenskaperna.
 
kajaker

Hej,

Vi har tvillingar som fyllde 7 år i våras och vi har de senaste åren använt oss av en Yoo-a-Kim för hela familjen. Det har varit allt från helgpaddlingar upp till en vecka, senast i sankt annas skärgård.

Båda barnen har då suttit i mittenbrunnen och använt packning som sittdyna. Mellan barnen har vi spänt upp lastkappellet i mitten, barnen har sedan haft var sitt kapell som vi spännt upp och hållit på plats med hjälp av en gummisnodd med hakar, typ som man brukar ha för att spänna upp saker på en cykel. Det barnet som sitter främst har fått vända på sitt kapell för att avstånden ska stämma.

Detta har fungerat jättebra och vi har fått plats med all packning som vi behövt men eftersom vi även fjällvandrar har vi relativt kompakt utrustning. Barnen har dock inte kunnat paddla själva.

I slutet av sommaren införskaffades därför två stycken Point65 doubleshot där barnen kan paddla själva och vi har då var sitt barn i fram. Vi har varit ute på några helgturer nu och det funkar fantastiskt bra och det händer ju lite mer för barnen när de kan vara med och paddla själva. Lastningsmöjligheterna blir dessutom fantastiska...

/Sören
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredl Köpt en "ny" tvåmanskajak, "Hart" någon som vet något om den? Paddling allmänt 6
Kajakjagare Tvåmanskajak får åar Paddling allmänt 3
wajder Kajak för vuxen + barn Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
iMartin Kanadensare med två barn Paddling allmänt 2
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
Röjan Kajak för barn Paddling allmänt 8
pajaflow Kindakanal och barn Paddling allmänt 3
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Salty_dog Paddla med barn. Paddling allmänt 2
Tomis Tips på åpaddling med barn! Paddling allmänt 8
Militärcykelmannen Paddeljacka för barn? Paddling allmänt 6
mabo Hyra K2 m stabilisator...barn Paddling allmänt 0
Sara L Paddling med små barn? Paddling allmänt 18
Åsandréas Kajak med barn, även för flerdagsutflykter? Paddling allmänt 9
JAD Paddelvatten i skåne med bebis/barn Paddling allmänt 3
bompan Paddla med 4 barn Paddling allmänt 5
thureb Hur lära barn paddla Paddling allmänt 18
Freija Paddla ensam med barn och/eller hund Paddling allmänt 8
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
martin1g Utflyktsskanot till 2 vuxna&2 barn Paddling allmänt 15
Vandrare Flytväst för barn 5-10 kg? Paddling allmänt 4
515442 Barn i kajak! En ny approach. Paddling allmänt 8
pellegill Barn i jakt/fiske kajak? Paddling allmänt 1
geokicki Kanotvatten med barn Paddling allmänt 6
Irra kajak till barn Paddling allmänt 5
ingrid_huzby.com Villcamping med små barn nær Gräbbestad ? Paddling allmänt 2
PetStr52 Paddla med små barn Paddling allmänt 2
yellowboat80 Kajak för barn Paddling allmänt 4
mariap123 Tips? Paddla med barn Sörmland/Stockholm Paddling allmänt 1
Paddla med barn + lämpliga leder? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.