Hur länge paddlar ni?

Idag var det fin paddling, nära land som alltid i motionskajak och klädd i tunt + tjockt underställ vilket var i mesta laget trots att farten inte ens nådde upp till 9 km/h i snitt.

..och fler kanotister ute än vad man ser ens på sommaren!?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Passade också på att ta en tur idag, sol och endast lite svag vind +8 grader, kan inte bli mycket bättre än så här med tanke på årstiden... Kommer nog att fortsätta paddla tills isen lägger sig, här på Åland brukar isen oftast lägga sig under december i inre vikarna. Känns betydligt trevligare att korsa lite öppnare vatten när man har torrdräkt.

Kommer nog att fortsätta paddla tills isen lägger sig, här på Åland brukar isen oftast lägga sig under december i inre vikarna. .

Tacka vet jag kaptenerna på Viking och Silja. De är så snälla att de kommer till Västra hamnen några gånger per dag med sina stora fartyg...allt för att vi kajakpaddlare skall ha öppet vatten året runt :)

Nu har ju utepaddlingen avhandlats så då blir ju nästa fråga samma lika fast tvärtom:

vilka paddlar inomhus under vintern (dvs. i bassäng eller paddelmaskin)?

Själv tränar jag både ett pass i bassäng och ett på paddelmaskin i veckan.

Lyckliga jävel som får till ett bassängbad i veckan. Siktar på tre bassängbad i vinter med lite tur. Lönsboda är stängt för renovering...

Västerås Kanotförening tränar i bassäng med havskajaker under åtta söndagar i februari och mars. Det är några grundkurser i räddningsövningar och roll, men mest egen träning.

Utöver det tränar forssektionen i bassäng varje söndag under vintern.

Så länge Valloxen är öppen

Jag paddlar så länge Valloxen är öppen och börjar igen så fort isen gått på våren. När det är kallt i vattnet paddlar jag bara vid ytterst måttlig vind och hyfsat strandnära. Har alltid haft den principen men på de vatten jag befor när jag bodde i Jamtland och Ångermanland hade givetvis kortare isfri tid varför också säsongen då var kortare.

I söndagsmorde hade jag en fin tur på blank sjö och fick se solen. En timmes paddling blev det. På lördagen hojade jag fyra mil.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips