Hur klär ni er för att klara "hettan"?

Det finns mängder med information om hur man bör klä sig för att inte frysa men väldigt lite om hur man bör klä sig i varmare väder.

Bomull nämns som lämpligt eftersom det fuktiga tyget leder bort värme från kroppen (skälet till att inte ha bomull på vintern).

Syntet har jag läst skall vara lämpligt eftersom snabb avdunstning gör att värmen försvinner med fukten. Syntetunderställ känns ju ofta kallare än ull (i ryggslutet) när man blivit riktigt svettig och rastar på vintern.
Samtidigt skall syntet ha nackdelen att man förlorar vätska snabbare än med bomull.

Siden värmer på vintern och svalkar på sommaren...

Personligen föredrar jag syntet framför bomull, jag känner mig torrare vilket ger en behagligare känsla även om det nu vore vore så att bomull "kyler" bättre enligt vetenskapliga mätningar.
På fötterna föredrar jag ull om jag skall ha skorna på länge. Syntet luktar ju när det blir svittigt...

Typisk klädsel under semestern i Bohuslän såg ut så här: Kallingar i syntet (från ICA), T-shirt (i klarröd färg) i syntet från Craft eller SOC. Haglöfs Rabot i 3/4 längd.
På fötterna antingen sandaler med bara fötter eller ullstrumpor från Dressman i vandringsskor.

Vad är era erfarenheter? Tänk nu inte bara fjällvandring, för mig är det lika viktigt att fungera på Espresso House som i skogen runt Bäveån.
 
mipert; sa:
Vad är era erfarenheter? Tänk nu inte bara fjällvandring, för mig är det lika viktigt att fungera på Espresso House som i skogen runt Bäveån.
Jaha, då blir det ullunderställ och texmexbyxor. Det har jag alltid på mig fjällen.

I skogen kan dessa bytas mot kortkalsonger, läderbrallor och en bomullsskjorta. Alltid långbyxor och långärmat, det finns ju FÄSTINGAR, MYGG och BROMS.

Annars finns det ju en uppsjö med bushhållplatskläder med vildmarkskänsla att dra på sig och man skall gå på Express Huset åså ;-)
 
Linne

Vet inte hur det är att vandra i varmt klimat, men när jag är ute dygnet runt på sommaren och det är riktigt varmt på dagen och kyligare på kvällen så tycker jag att många lager linnekläder gör susen! Svalkar på dagen och värmer på natten. Brukar ha byxor, kjol, tunika... Klär sig inte beduinerna så också?
 
Enkelt att variera

Jag brukar försöka ha kläder som man kan variera så mycket som möjligt utan att behöva släpa med sig mer än vad man behöver.

Har varit en hel del ute i skogen nu under sommarmånaderna och har i stort sett haft samma uppsättning kläder på och med mig:

- Haglöfs Rabot Split Pants - Dragkedjebyxor är suveräna från april till september! Går att dra åt nertill med kardborre för att inte få in fästingar.

- Långärmad syntetskjorta (TNF tror jag). Lös passform, ventilation via dragkedjor under armarna och ventilationsok i ryggen. Uppkavlade ärmar när det är varmt, nerdragna när det blir kallare alt insekter jävlas.

- Syntetkallingar från Ullmax. Går utmärkt att bada i, torkar snabbt igen. Behöver knappast skämmas över utseendet heller.

- Lundhags Scandinavian Hiking (höga). Kängor är alltid kängor...

- Bola Ten Toes. Suveränt i kängorna när det är varmt, tårna blir inte fullt så skrumpna av tåjams när det är seperata "fack" till varje tå.

- Ullsockor - Använder ju Lundhags...

Att komplettera/byta med:
- Klättermusen Mithril. Fantastiskt skön tröja när det blir kallt eller insekterna är för påflugna

- Buff - runt halsen och huvudet om det behövs. Antingen för solens skull eller insekter.

- Teva-sandaler - Lundhags i all ära men det är skönt med lite luft åt fötterna ibland.
 
vaffö så komplicerat

Jag hade 42 grader några dar i afrikas öknar... O när de var som värst drog jag på mig en långärmad vit tröja och hade alltid hatt, och ett par vanliga shorts.. det funkade fint. Sen massa vatten med lite salt i om man blir saltsugen...
 
Jo långbyxor är allt valet i skogen, inte minst för att undvika en annan form av hetta. Den man får när cykelstigen helt plötsligt är igenväxt med brännässlor som når upp till styret...

Men jag undrar om det finns någon fakta om klädsel för hetta. Hur man skall klä sig i kyla fins det som sagt mängder av men för varma dagar finns det mest texter om hur man bör klä sig för träningspass.
Och då döms bomull ut på grund av att det blir blöttungt och dessutom torkar långsamt efter passet.

Jag läste i ett forum där ett gäng tjejer diskuterade hur ma skall klä sig nu när det är så varmt och alla tyckte syntet var otänkbart eftersom det känns obehagligt mot huden.
Andra kvinnor jag pratat med säger detsamma vilket jag förvånas lite över, jag tycker bomull känns lite äckligt under byxorna en varm och svettig dag...
 
Vill återigen slå ett slag för linnet... Prova! Finns inget skönare än lite för stora och sladdriga linnekläder när det är varmt. Många äldre damer har insett detta och har linneklänning när det är varmt.

Bomull är okej, men syntet är pest och pina tycker jag, utom i riktigt sportiga sammanhang. Syntet känns plastigt och börjar lukta illa om man har det på sig länge och svettas.

I många varma länder klär de sig i heltäckande och tunna kläder. Det är nog en bra grejj. Jag kan tänka mig att siden är riktigt härligt när det är varmt också.

//Frida i linnekläderna - som inte är dam riktigt ännu
 
Lite svårt att få tag på, men hampa är ett underbart material att ha i kläder varma dagar. Påminner om lin.

HåkanF
 
När jag jobbar ute på sommaren och det är riktigt varmt brukar jag klä mig så här:

På benen har jag långbyxor (ljusa) och stövlar eller kängor. Detta eftersom terrängen gör att kortbyxor och lågskor inte är något alternativ.

På överkroppen har jag en vit tight sittande t-shirt i syntet material och ovanpå detta en vanlig vit finskjorta med så mycket syntetmaterial som möjligt.

På huvudet en vit maratonlöpningskeps.

Detta är det som funkat bäst för mig. Funkar att jobba långa dagar i riktig värme. Långärmat och långbent är enda alternativet pga vegetation och insekter. T-shirten gör att skjortan inte blir lika våt och äcklig som om man har baar skjortan. Ser ju lite löjligt ut att gå omkring i skogen med en vit skjorta med pressad krage men man kan trösta sig med att den brukar bli skitig snabbt. Skjortan kan man köpa för någon tia på myrornas/kupan så slipper man sabba en av sina egna finskjortor.


/Andreas
 
Klädd i
M59 Skjorta
M90 Byxor
M90 Kängor
under 4 mils marsch i 40 graders värme gav inga större obehag i Holland i sommar. Handlar väl mest om att satsa på luftiga kläder och se till att man få i sig vätska.
 
Det är väl just när man skall vara i "snårskogen" som det blir problem, med värmen. Här möts ju två oförenliga behov, att inte bli för varm och skydd mot skogens växter och kryp.
Jag har inte upplevt att detta varit något omöjligt problem tidigare år, men i år!!
Aldrig har skogarna i Sv Sverige varit så fulla av knott, flugor och framförallt blinningar och bromsar.
Det har i princip varit omöjligt att arbeta under vissa veckor pga frontalanfall från bestarna.
Enda lösningen att ta till som vi kommit på har varit: tät klädsel, men då har svetten sprutat och ännu mer bromsar har anfallit, vilket medfört mer kläder osv.
Hur skall man lösa detta, nu är det över för i år, men det blir fler Juni-juli
 
Kartritar´n; sa:
...
Enda lösningen att ta till som vi kommit på har varit: tät klädsel, men då har svetten sprutat och ännu mer bromsar har anfallit, vilket medfört mer kläder osv.
...
Det är bara att acceptera att man får gå blöt i svett om man ska ha på sig kläder sommartid. Dammit, jag svettas även utan kläder (dvs i endast shorts) så vad göra? Bättre då att låta svetten göra det jobb den är avsedd för och dricka mycket samt få i sig salt. Synd bara att kläderna klibbar nästa dag, och kan börja skava på sikt. Ytterligare en fördel med syntetkläderna; tvättar/sköljer du dem så torkar de fort (i solen!). Om man vet att svettningen kommer igång inom några minuter, skadar det inte att bättra på redan innan man börjat svettas, med vatten på huvudet och på kläderna.

Som Alvehus så riktigt påpekade är nåt på huvudet att rekommendera för att inte skålla flinten och hjärnan därunder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
emilone Hur klär man sig rätt egentligen? Kläder 21

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.