700x28 mm däck här och pumpar dom stenhårt 7 bar/100 psi. Har funkat över 2000 mil med ca 125 kg vikt ( cykel,min vikt,packning).
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur hårt ska man pumpa?
- Trådstartare Picea
- Start datum
Jag får problem med whiplash skadan med för hårt fram men ok att lyfta cykeln över kanterna dvs rycka i styret men desto bättre däck och slang desto högre tryck kan man ha.
Men att ha högre tryck minskar ytan mot marken med sämre grepp och kortare livslängd.
Hörde nyss på reportage från cykel VM att man nu har 25 -28 däck för ökad komfort 35 har jag på pendeln 25 på Race 42 på inköpscykel med paket hållare fram
Men att ha högre tryck minskar ytan mot marken med sämre grepp och kortare livslängd.
Hörde nyss på reportage från cykel VM att man nu har 25 -28 däck för ökad komfort 35 har jag på pendeln 25 på Race 42 på inköpscykel med paket hållare fram
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Kör jag längre pass på asfalt och grus har jag lite hårdare. I skogen, på min mtb, har jag lite mindre luft.
Det som avgör för mig är komfort. Vill jag ha det lite mjukare har jag mindre luft.
Ju stökigare det är, desto mindre luft i däcken, UTAN att få genomslag såklart.
Äh, jag vet inte...
Det som avgör för mig är komfort. Vill jag ha det lite mjukare har jag mindre luft.
Ju stökigare det är, desto mindre luft i däcken, UTAN att få genomslag såklart.
Äh, jag vet inte...
Sist jag var ute och fick lite info var ju av en MTB med slanglösa däck och han hade ej mkt luft i för bra grepp.
Idag var jag ute och handlade och märkte ej före extra kg i väskorna att det var lite luft och fyllde med tryckluft och då får man göra detta försiktigt och blev lite hårt men troligen lite läck och då vill man vara säker att det räcker hem.
Jag har mätare på SKS stål pump och liten digital men anv tummen mest ej så noga bara man ej kör för länge utan att kolla igen.(det är ju ganska stort intervall på rek tryck på däck iaf på märkningen)det var ju ett evigt pumpande då man hade tub och skulle haft våtservetter till att ta bort klister men det fanns nog ej då på 70-80 talet utan man fick ta div blad eller gräs utefter vägen.
Idag var jag ute och handlade och märkte ej före extra kg i väskorna att det var lite luft och fyllde med tryckluft och då får man göra detta försiktigt och blev lite hårt men troligen lite läck och då vill man vara säker att det räcker hem.
Jag har mätare på SKS stål pump och liten digital men anv tummen mest ej så noga bara man ej kör för länge utan att kolla igen.(det är ju ganska stort intervall på rek tryck på däck iaf på märkningen)det var ju ett evigt pumpande då man hade tub och skulle haft våtservetter till att ta bort klister men det fanns nog ej då på 70-80 talet utan man fick ta div blad eller gräs utefter vägen.
10 °C gör ca 0.1 bar, så det märks inte speciellt mycket.På min cx med 35 mm däck kör jag runt 3,5-4. LVG 25 mm ca 8.
En sak att tänka på ibland är temperaturen. Jag gjorde misstaget att pumpa ett par lvg-tubdäck inomhus när jag var i Italien för några år sen. Ute var det 40 grader så trycket blev för högt och tuben bak small.
På mtb ligger jag på ca 1-2,5 beroende på om det är stig eller mer xc jag ska cykla. Ibland när trycket är för hårt får man släppa ut, men då handlar det om fäste i första hand.
Det är inte så komplicerat, man har ju ungefärliga angivelser på däcken att hålla sig till och sen får man testa sig fram. För hårt riskerar att bli stökigt och försämra rullmotstånd, för löst riskerar man genomslagspunka men ger bättre fäste ex på steniga stigar. Vintertid på fatbike kör jag ibland väldigt lågt tryck för att få så stor yta som möjligt i lösare snö, men på hårdare underlag så ger det lite punkakänsla.
Det finns flera olika kalkylatorer på nätet, för att bedöma lämpligt lufttryck i cykeldäcken, som t.ex. Silca tyre pressure med tillhörande förklaring.
Det rekommenderade lufttrycket här är dock det lufttryck där däcken ska rulla snabbast.
I vissa fall finns det andra parametrar som bör styra däckstrycket, som t.ex. behov av extra grepp eller att försöka undvika genomslag.
Å slutligen vill jag påminna om att pumpens manometer visar lufttrycket i pumpslangen och inte i cykelslangen. Ty det krävs ju ett visst övertryck i pumpslangen, för att kunna öppna själva cykelventilen och därmed fylla på däcket med ny luft.
För att få koll på lufttrycket i själva cykelslangen, så fordras därför en separat tryckmätare, som t.ex. BBB digital tryckmätare. De brukar kosta ca 200-400 kr/st och ska finnas i välsorterade cykelbutiker.
/Niklas
Det rekommenderade lufttrycket här är dock det lufttryck där däcken ska rulla snabbast.
I vissa fall finns det andra parametrar som bör styra däckstrycket, som t.ex. behov av extra grepp eller att försöka undvika genomslag.
Å slutligen vill jag påminna om att pumpens manometer visar lufttrycket i pumpslangen och inte i cykelslangen. Ty det krävs ju ett visst övertryck i pumpslangen, för att kunna öppna själva cykelventilen och därmed fylla på däcket med ny luft.
För att få koll på lufttrycket i själva cykelslangen, så fordras därför en separat tryckmätare, som t.ex. BBB digital tryckmätare. De brukar kosta ca 200-400 kr/st och ska finnas i välsorterade cykelbutiker.
/Niklas
Senast ändrad:
och är det inte det bästa för litet rullmotstånd på hyfsat jämt och hårt underlag?Jo! Problemet är bara att få tänker så långt. Själv har jag under drygt 25 års tid pumpat upp däcken tills golvpumpens manometer har visat däckets angivna maxtryck.
Å jag tror inte att jag har varit ensam om den metoden...
/Niklas
/Patrik
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg