Hur hårt ska man pumpa?

Är inte så aktiv cyklist längre men har fått för mig att man har gått ned i tryck för allt förutom kanske för velodrom cykling. Breda bra däck har lågt rullmotstånd med ganska lågt tryck på de flesta underlag.
 
och är det inte det bästa för litet rullmotstånd på hyfsat jämt och hårt underlag?
Nej
som andra redan har skrivit i tråden
För den som vill läsa på
eller använd kalkylatorn som också har postats tidigare i #42
 
N har jag läst och begriper bättre, istälelt för at thela cyklen ska hoppa och ner över ojämnheter så kan ett lägre pumpat däck absorbera ojämnheterna så cykeln inte lyfter. Man vill ju lägga energi på att ta sig framåt och inte uppår och neråt. Därför ska man ha lite lägre tryck i däcken. Intressant.
Men att förstå vad ysteres och impedans betyder i cykelvärlden var inte självklart men bilderna förklarade en del. Jag tänker intuitivt på impedans och hysteres som elektriska fenomen men de kan tydligen uppstå även i mekaniska cyklar.

Kanske inte ska pumpa max nästa gång, men kör ganska tungt packning ändå och vill inte att däcket kränger/hoppar till när jag svänger.

/Patrik
 
Tango! Varför inte använda dig av Silcas lufttryckskalkylator och gör dig en liten lathund, utifrån bedömd systemvikt, viktfördelning, däck och slang, samt bedömd underlag/vägklass?

Sedan kan du ju lätt laborera (det uppmätta) däcktrycket utifrån dessa värden.
/Niklas
 
Även Shimanos märke Pro har en däcktrycksmätare Pro däcktrycksmätare. Å just denna modell har en extra knapp, så att du vid behov kan släppa ut luft ur däcket. (Men se upp så att du inte råkar trycka på knappen av misstag, när du ska testa däcktrycket).

Å det kan vara värt att notera att en däcktryckmätare (för cykel) fungerar utmärkt för både bilventil (Schrader) och racerventil (Presta), men  inte för vanlig cykelventil (Dunlop).
/Niklas
 
Topeak lufttrycksmätare har en fördel gentemot Pro lufttrycksmätare, nämligen att du kan ansluta en pump till den. Så saknar din pump en manometer, så kan Topeaks lufttrycksmätare alltså agera manometer år pumpen.

Dessutom ska Topeaks lufttrycksmätare klara upp till 20,7 bar, vilket gör att den även ska fungera för att kolla lufttrycket hos (de flesta) luft-dämpare på en MTB-hoj.
/Niklas
 
Senast ändrad:
För prylnörden finns ju också speciella däcktrycksensorer att fästa på cykelventilerna. Då kan du se lufttrycket  live under färd, liksom när du pumpar däcken.

Här finns trycksensorer från både QUARG och SKS för vackra pengar, som skickar data till både mobil (blåtand) och Garmin (ANT+). I appen (men inte på din Garmin-enhet) kan du även få ett varningsmeddelande, om däcktrycket skulle understiga ett visst värde under cykelturen.
/Niklas
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.