Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur har d gått för er i torkan?
- Trådstartare thomasj
- Start datum
Man kan ju plocka de mera torktåliga svamparna, de typiska höstsvamparna verkar tåla lite mera torka. Riskor, kremlor och taggsvampar verkar det finnas ganska gott om trots torkan. Speciellt fjällig taggsvamp har jag hittat mycket av. Kantareller och soppar blir det mindre av när det är torrt.
Kantareller & Karljohan
Här i Eskilstuna trakten är det ganska bra.
Jag var ute i söndags ca 3 timmar och hittade en kasse med svamp, mycket Karl Johan och mellan 4-5 liter kantareller. Karljohansvamparna var riktigt fina inte mycket som var maskätet, Fingersvamp, riskor och krämlor fanns också ganska riklgt dock inga trattkantareller än, men de kommer nog...
Här i Eskilstuna trakten är det ganska bra.
Jag var ute i söndags ca 3 timmar och hittade en kasse med svamp, mycket Karl Johan och mellan 4-5 liter kantareller. Karljohansvamparna var riktigt fina inte mycket som var maskätet, Fingersvamp, riskor och krämlor fanns också ganska riklgt dock inga trattkantareller än, men de kommer nog...
Aktuellt
ANNONS
Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig
Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.
hittade hela 24 st präktiga kantareller...såg ut som dom tagit anabola eller ngt.... gott var det oxå... men en mager sommar/höst än så länge...
Re: Kantareller & Karljohan
Har precis flyttat till Eskilstuna och skulle oxå vilja plocka lite svamp. Vart finns det fina svampområden runt Eskilstuna?
Mvh Ola
greendanger; sa:Här i Eskilstuna trakten är det ganska bra.
Har precis flyttat till Eskilstuna och skulle oxå vilja plocka lite svamp. Vart finns det fina svampområden runt Eskilstuna?
Mvh Ola
Re: Re: Kantareller & Karljohan
Jag har aldrig varit i eskiltunaskogarna, men principen är den samma vart man än går. Skaffa dig gröna kartan över ett område som har så stort sammanhängande skogsområde som möjligt. Större tallhedar brukar dock vara artfattiga på svampar, även de som finns där kan finnas i riklig mängd. När det gäller tex kantareller så är granplanteringar som gallrats för ca 2 år sedan en lämplig biotop(dock inte roliga för en skogsprommenad!), gallringen frigör en massa näringsämnen som gör att svamparna får energi att bilda fruktkroppar.
Skeebum; sa:Har precis flyttat till Eskilstuna och skulle oxå vilja plocka lite svamp. Vart finns det fina svampområden runt Eskilstuna?
Mvh Ola
Jag har aldrig varit i eskiltunaskogarna, men principen är den samma vart man än går. Skaffa dig gröna kartan över ett område som har så stort sammanhängande skogsområde som möjligt. Större tallhedar brukar dock vara artfattiga på svampar, även de som finns där kan finnas i riklig mängd. När det gäller tex kantareller så är granplanteringar som gallrats för ca 2 år sedan en lämplig biotop(dock inte roliga för en skogsprommenad!), gallringen frigör en massa näringsämnen som gör att svamparna får energi att bilda fruktkroppar.
Liknande trådar
- Svar
- 3
- Visningar
- 946
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg