Den där paragrafen har absolut noll med cykelkläder att göra, men det vet du ju om.Huruvida att ta på sej en reflexväst om man ska cykla på mörka landsvägen eller om belysning och cykelreflexer räcker för att uppfylla 2kap§1 får väl domstol avgöra.
Jag väljer reflexväst alla dagar i veckan, då det är på mej som cyklist det gör mest ont att bli påkörd. Kan jag hjälpa bilister att se mej med en så enkel sak så gör jag gärna det. Uppskattar som bilist när cyklister har reflexväst i mörker.
"2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna"
/Patrik
Eller länka gärna till domar som styrker att man kan få böter för att man inte klär sig i självlysande plagg.
Finns det några domar där nån dömts för att ha cyklat i mörker utan reflexväst?
I Sverige finns det inga lagkrav på att cyklister måste bära reflexväst när de cyklar i mörker, så det är osannolikt att någon har dömts specifikt för att ha cyklat utan reflexväst. Däremot är det enligt lag obligatoriskt att ha godkänd belysning och reflexer på cykeln vid cykling i mörker eller dålig sikt, enligt Transportstyrelsens föreskrifter. Om en cyklist stoppas av polisen utan korrekt belysning eller reflexer på cykeln kan det leda till böter, vanligtvis på 500 kronor per överträdelse (t.ex. saknad fram- eller baklykta eller reflex) eller upp till 1 000 kronor om både lyse och reflexer saknas.
Jag har inte kunnat hitta några specifika domar eller rättsfall där någon dömts enbart för att ha cyklat utan reflexväst, eftersom det inte är ett lagkrav. Rättsfall gällande cykling i mörker rör oftast avsaknad av belysning eller reflexer på själva cykeln, inte klädsel. Om en olycka skulle inträffa och avsaknad av reflexväst bedöms ha bidragit till händelsen, kan det teoretiskt sett påverka bedömningar av vårdslöshet eller ansvar i ett civilt eller straffrättsligt mål, men detta är spekulation och inte baserat på konkreta domar.För att få en exakt bild av eventuella domar skulle man behöva söka i rättsdatabaser som LexisNexis eller Darts-ip, vilket kräver tillgång till specifika juridiska arkiv. Alternativt kan man kontakta Polisen eller Transportstyrelsen för statistik om böter relaterade till cykling i mörker. Om du vill ha hjälp att formulera en sådan förfrågan eller söka vidare, låt mig veta!
Jag har inte kunnat hitta några specifika domar eller rättsfall där någon dömts enbart för att ha cyklat utan reflexväst, eftersom det inte är ett lagkrav. Rättsfall gällande cykling i mörker rör oftast avsaknad av belysning eller reflexer på själva cykeln, inte klädsel. Om en olycka skulle inträffa och avsaknad av reflexväst bedöms ha bidragit till händelsen, kan det teoretiskt sett påverka bedömningar av vårdslöshet eller ansvar i ett civilt eller straffrättsligt mål, men detta är spekulation och inte baserat på konkreta domar.För att få en exakt bild av eventuella domar skulle man behöva söka i rättsdatabaser som LexisNexis eller Darts-ip, vilket kräver tillgång till specifika juridiska arkiv. Alternativt kan man kontakta Polisen eller Transportstyrelsen för statistik om böter relaterade till cykling i mörker. Om du vill ha hjälp att formulera en sådan förfrågan eller söka vidare, låt mig veta!
Senast ändrad: