Hur göra för att synas som cyklist

En cykelreparatör i Malmö berättade att han hade en kund för en vecka sedan som
han hjälpte att montera en saftblandare på styret.
Så länge cykeln har belysning i övrigt som uppfyller lagkravet så finns det inget hinder att köra runt med en saftblandare på en cykel.
När saftblandaren sitter på styret så kommer ljuset från den till viss del vara skymd av cyklistens kropp. För optimal synlighet rekommenderas att saftblandaren monteras på högsta punkten dvs cyklistens huvud.
För att saftblandaren skall vara bekväm på huvudet rekommenderas en tvättsvamp mellan huvud och saftblandare. Som rem för att hålla den på plats kan man klippa ett gammalt skärp till önskad längd och spänna fast bygget under hakan.

"Dynamo" från The Running Man kanske kan tjäna som inspiration? Hjälm och allt...
1756298523334.png

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Så länge cykeln har belysning i övrigt som uppfyller lagkravet så finns det inget hinder att köra runt med en saftblandare på en cykel.
När saftblandaren sitter på styret så kommer ljuset från den till viss del vara skymd av cyklistens kropp. För optimal synlighet rekommenderas att saftblandaren monteras på högsta punkten dvs cyklistens huvud.
För att saftblandaren skall vara bekväm på huvudet rekommenderas en tvättsvamp mellan huvud och saftblandare. Som rem för att hålla den på plats kan man klippa ett gammalt skärp till önskad längd och spänna fast bygget under hakan.
Jag hävdar att den INTE är laglig att ha monterad och igång i allmän trafik.
Källa:

Det blir förvirrande för alla om en cyklist utger sig för att vara ett fordon för väghållning/bärgning eller liknande.

Trafik är ett komplext samspel som kräver förutsägbarhet och därför har vi lagar och regler som alla ska känna till och följa.

/Patrik

Angående blinkande lysen, ja, det är lagligt att använda dem bak. Men det är dumt. Det är faktiskt så att det är oerhört svårt att bedöma avstånd till en blinkande ljuskälla korrekt. Det har gjorts tillräckligt med studier på det för att det ska vara trovärdigt. Blinkande bakljus kan alltså orsaka att bilen bakom tror att avståndet till cyklisten är längre än det är och kanske inte håller ut i tid.

Det är också irriterande för många att tvingas titta på blinkande ljus. Jag är en av dem. Inte så att jag får epileptiska anfall eller nåt, men det blinkande ljuset stör mig och jag har svårt att släppa det med blicken, varför vet jag inte. Har jag en blinkis framför mig minskar alltså min uppmärksamhet på omgivningen eftersom jag inte kan låta bli att fixera det där ljuset. Pratade om det i ett sällskap en gång och jag var inte ensam om att uppleva det så.

Ordentliga lysen och reflexer räcker långt, tror jag. Och att vara extra noga med vägval i mörkret om man cyklar landsväg. Småvägar tycker jag funkar, men större vägar med minimal vägren är läskigare än en grusväg utan vägren. Konstigt egentligen, men det känns så.

Vilken färg på saftblandaren? Normalt är ju att medtrafikanter upplever ett ljust/vitt sken från ngn man möter, medans ett rött sken från ngn man närmar sig.
Kan ju bli konstigt då medtrafikanter inte vet om man möter/närmar sig ngn.

På landsväg använder jaf fast lampa på styret, ibland även en pannlampa.
Reflexväst och röda reflexer samt rött sken på lampa där bak.
Har jag en rygga på så sitter det en reflexväst även på den.
I stad tycker jag det är svårt, då det är så mycket annan belysning, och skuggor från byggnader etc, som gör att man som trafikant (bil etc) ej uppfattar reflexer/b
elysning från en cyklist.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips