Hur göra för att synas som cyklist

En cykelreparatör i Malmö berättade att han hade en kund för en vecka sedan som
han hjälpte att montera en saftblandare på styret.
Så länge cykeln har belysning i övrigt som uppfyller lagkravet så finns det inget hinder att köra runt med en saftblandare på en cykel.
När saftblandaren sitter på styret så kommer ljuset från den till viss del vara skymd av cyklistens kropp. För optimal synlighet rekommenderas att saftblandaren monteras på högsta punkten dvs cyklistens huvud.
För att saftblandaren skall vara bekväm på huvudet rekommenderas en tvättsvamp mellan huvud och saftblandare. Som rem för att hålla den på plats kan man klippa ett gammalt skärp till önskad längd och spänna fast bygget under hakan.
 
"Dynamo" från The Running Man kanske kan tjäna som inspiration? Hjälm och allt...
1756298523334.png
 
En cykelreparatör i Malmö berättade att han hade en kund för en vecka sedan som
han hjälpte att montera en saftblandare på styret.
Så länge cykeln har belysning i övrigt som uppfyller lagkravet så finns det inget hinder att köra runt med en saftblandare på en cykel.
När saftblandaren sitter på styret så kommer ljuset från den till viss del vara skymd av cyklistens kropp. För optimal synlighet rekommenderas att saftblandaren monteras på högsta punkten dvs cyklistens huvud.
För att saftblandaren skall vara bekväm på huvudet rekommenderas en tvättsvamp mellan huvud och saftblandare. Som rem för att hålla den på plats kan man klippa ett gammalt skärp till önskad längd och spänna fast bygget under hakan.
Jag hävdar att den INTE är laglig att ha monterad och igång i allmän trafik.
Källa:

Det blir förvirrande för alla om en cyklist utger sig för att vara ett fordon för väghållning/bärgning eller liknande.

Trafik är ett komplext samspel som kräver förutsägbarhet och därför har vi lagar och regler som alla ska känna till och följa.

/Patrik
 
Angående blinkande lysen, ja, det är lagligt att använda dem bak. Men det är dumt. Det är faktiskt så att det är oerhört svårt att bedöma avstånd till en blinkande ljuskälla korrekt. Det har gjorts tillräckligt med studier på det för att det ska vara trovärdigt. Blinkande bakljus kan alltså orsaka att bilen bakom tror att avståndet till cyklisten är längre än det är och kanske inte håller ut i tid.

Det är också irriterande för många att tvingas titta på blinkande ljus. Jag är en av dem. Inte så att jag får epileptiska anfall eller nåt, men det blinkande ljuset stör mig och jag har svårt att släppa det med blicken, varför vet jag inte. Har jag en blinkis framför mig minskar alltså min uppmärksamhet på omgivningen eftersom jag inte kan låta bli att fixera det där ljuset. Pratade om det i ett sällskap en gång och jag var inte ensam om att uppleva det så.

Ordentliga lysen och reflexer räcker långt, tror jag. Och att vara extra noga med vägval i mörkret om man cyklar landsväg. Småvägar tycker jag funkar, men större vägar med minimal vägren är läskigare än en grusväg utan vägren. Konstigt egentligen, men det känns så.
 
En cykelreparatör i Malmö berättade att han hade en kund för en vecka sedan som
han hjälpte att montera en saftblandare på styret.
Så länge cykeln har belysning i övrigt som uppfyller lagkravet så finns det inget hinder att köra runt med en saftblandare på en cykel.
När saftblandaren sitter på styret så kommer ljuset från den till viss del vara skymd av cyklistens kropp. För optimal synlighet rekommenderas att saftblandaren monteras på högsta punkten dvs cyklistens huvud.
För att saftblandaren skall vara bekväm på huvudet rekommenderas en tvättsvamp mellan huvud och saftblandare. Som rem för att hålla den på plats kan man klippa ett gammalt skärp till önskad längd och spänna fast bygget under hakan.
Vilken färg på saftblandaren? Normalt är ju att medtrafikanter upplever ett ljust/vitt sken från ngn man möter, medans ett rött sken från ngn man närmar sig.
Kan ju bli konstigt då medtrafikanter inte vet om man möter/närmar sig ngn.
 

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
På landsväg använder jaf fast lampa på styret, ibland även en pannlampa.
Reflexväst och röda reflexer samt rött sken på lampa där bak.
Har jag en rygga på så sitter det en reflexväst även på den.
I stad tycker jag det är svårt, då det är så mycket annan belysning, och skuggor från byggnader etc, som gör att man som trafikant (bil etc) ej uppfattar reflexer/b
elysning från en cyklist.
 
En cykelreparatör i Malmö berättade att han hade en kund för en vecka sedan som
han hjälpte att montera en saftblandare på styret.
Så länge cykeln har belysning i övrigt som uppfyller lagkravet så finns det inget hinder att köra runt med en saftblandare på en cykel.
När saftblandaren sitter på styret så kommer ljuset från den till viss del vara skymd av cyklistens kropp. För optimal synlighet rekommenderas att saftblandaren monteras på högsta punkten dvs cyklistens huvud.
För att saftblandaren skall vara bekväm på huvudet rekommenderas en tvättsvamp mellan huvud och saftblandare. Som rem för att hålla den på plats kan man klippa ett gammalt skärp till önskad längd och spänna fast bygget under hakan.

Är det skillnad på vad man får ha för belysning på kroppen eller monterat på kroppen när man cyklar rent juridiskt?
 
Du får inte blända medtrafikanter.

Cyklars lampor är reglerade.
Transportstyrelsens föreskrifter om cyklar, hästfordon och sparkstöttingar https://share.google/TkdIiKXF45npKBPJK

NTF skriver om cykelbelysning https://share.google/7S6QbpF32SHZHxo5e

Tror inte att det finns något specifikt om lampor på kroppen.

Thure
Jag tror att om du monterar lampor på kroppen när du cyklar så räknas de som fordonsmonterade, cyklister är ju en hyfsat integrerad del av cykeln under färd.

Cykelns lagstadgade belysning ska däremot sitta på cykel, tror jag läst om någon som blev bötfäld för att bara haft pannlampa

/Patrik
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips