Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur göra för att synas som cyklist
- Trådstartare Snödrivan
- Start datum
I stadstrafik, speciellt vid blött väder och mycket trafik tycker jag att
blinkande bakljus är jättebra för att annars en liten röd ljusprick kan
drunkna i mängden lampor och reflektioner.
En blinkande lampa upptäcker man ju lättare även när man inte tittar
rakt mot den.
Men på mindre trafikerat område eller ute på landsvägarna
är nog fast belysning bättre.
Exakt vid blött väder och många andra lampor drunknar de vanliga cykelbelysningen i omgivningen.
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Om du inte har en självkörande cykel så får nog föraren/cyklisten anses vara en del av fordonet och därmed svårligen lagligt kan förses med saftblandare.Men är föraren/cyklisten en del av fordonet?
Sedan ett par år är det lagligt, men dumt, att ha blinkande rött bakljus.
/Patrik
Det tycker jag även gäller mötande cyklister. Även de som har fullt av vita smålampor på kroppen är svåra att se bland alla andra vita lampor i stadsmiljö. Många gc har skymd sikt och mötande har bara ett par sekunder på sig att identifiera julgranen som cyklist.ljusprick kan drunkna i mängden lampor och reflektioner.
Jag tycker större ljusreflektorer är enklare att upptäcka.
Ljusmiljön i stan i mörker och ev regn kan vara knepig. Jag tycker att framlampor som är riktade delvis neråt så att det blir en ljusfläck framför cykeln är till stor hjälp för mig som mötande. Bländande/blinkande framljus är tvärtom väldigt störande. Så det handlar inte bara om att synas, utan att synas på ett sätt som hjälper övriga trafikanter.
Senast ändrad:
Liknande trådar
- Svar
- 13
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg