Hur göra för att synas som cyklist

Röd baklykta med stor area och rejäla reflexer på underbenen.
Små LED-prickar uppfattas dåligt och reflexer behöver rörelse för att uppfattas bra av ögon/hjärna.
 
I stadstrafik, speciellt vid blött väder och mycket trafik tycker jag att
blinkande bakljus är jättebra för att annars en liten röd ljusprick kan
drunkna i mängden lampor och reflektioner.
En blinkande lampa upptäcker man ju lättare även när man inte tittar
rakt mot den.
Men på mindre trafikerat område eller ute på landsvägarna
är nog fast belysning bättre.

Exakt vid blött väder och många andra lampor drunknar de vanliga cykelbelysningen i omgivningen.
 

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
ljusprick kan drunkna i mängden lampor och reflektioner.
Det tycker jag även gäller mötande cyklister. Även de som har fullt av vita smålampor på kroppen är svåra att se bland alla andra vita lampor i stadsmiljö. Många gc har skymd sikt och mötande har bara ett par sekunder på sig att identifiera julgranen som cyklist.

Jag tycker större ljusreflektorer är enklare att upptäcka.
 
Ljusmiljön i stan i mörker och ev regn kan vara knepig. Jag tycker att framlampor som är riktade delvis neråt så att det blir en ljusfläck framför cykeln är till stor hjälp för mig som mötande. Bländande/blinkande framljus är tvärtom väldigt störande. Så det handlar inte bara om att synas, utan att synas på ett sätt som hjälper övriga trafikanter.
 
Senast ändrad:
Det mänskliga ögat är tydligen evolutionärt tränad för att upptäcka rörelser i mörkret. Alltså är det extra klokt att ha synliga lampor/reflexer på rörliga delar av kroppen, så som ben, trampor och/eller hjul.

Blinkande ljus upptäcks lättare än fast sken (givet samma ljusstyrka). Så för min del kör jag gärna blinkande bakljus.

Å då jag bor på landsbygden, så är jag extra tacksam över att det numera finns ljusstarka och lätta framlampor/hjälmlampor till överkomliga pengar...
/Niklas
 
Blinkande ljus upptäcks lättare än fast sken (givet samma ljusstyrka). Så för min del kör jag gärna blinkande bakljus.
Det finns ett antal problem med detta. Det är möjligt att du upptäcks fortare men i och med att det inte solklart vad ett blinkande rött lyse är för något så innan bilisten har fattat att det är ett fordon har det försprånget ätits upp. Sedan är det mycket svårare att bedöma avstånd och riktning på något som blinkar.
Jag anser att det är hugget som stucket att köra med fast eller blinkande sken. Så jag kör med fast sken som alla andra fordon. Blinkande lampor passar bättre på disco!
 
  • Gilla
Reactions: DaK
Det finns ett antal problem med detta. Det är möjligt att du upptäcks fortare men i och med att det inte solklart vad ett blinkande rött lyse är för något så innan bilisten har fattat att det är ett fordon har det försprånget ätits upp. Sedan är det mycket svårare att bedöma avstånd och riktning på något som blinkar.
Jag anser att det är hugget som stucket att köra med fast eller blinkande sken. Så jag kör med fast sken som alla andra fordon. Blinkande lampor passar bättre på disco!
Det gäller som sagt att synas och att bli upptäckt i god tid. Å har man väl blivit upptäckt, så lär medtrafikanterna fortsätta att se mig tills de har passerat mig.

En annan trafiksäkerhetshöjande åtgärd är ju att ha en radar i bak, som varnar för bakomvarande trafik. Å en fungerar ju både i ljus och i mörker.
/Niklas
 
Nackdelen med blinkande ljus är ju att det hälften av tiden är släckt. Är det inte så att det måste blinka med minst 120 Hz (2 gånger i sekunden) för att vara tillåtet? Eller är det inte Sverige som har det kravet?

Är man ensam på vägen spelar det kanske ingen roll, men det är oerhört svårt att se hur många ljus det är som blinkar om det är flera olika som blinkar. Och det är svårt att se skillnad på ett blinkande ljus som rör sig i sidled jämfört med två stillastående blinkande ljus.
 
Ser ingen som helst nackdel med blinkande bakljus på cyklar. Dels syns det mycket bättre och dels så räcker batteriet mycket längre än med ett fast sken.
/Niklas
 
Jag tror att det finns en orsak till att det är olagligt med blinkande framljus, men att det är ok för bakljus. Det kanske har att göra med att framljuset är för mötande trafik, och att det då behöver gå snabbare att uppfatta position och rörelse.
 
Blinkande framljus är knappast aktuellt, så vida inte jag har ett svag framlampa, som bara syns.

Med moderna kraftfulla diodlampor på 1000 lumen eller mer, så finns helt enkelt inte behovet av blinkande framljus.
/Niklas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips