Hur gör ni med tält vid regn?

Låt oss säga att ni tagit er ut i skogen/upp i fjällen. Ni har en sträcka att gå på ett visst antal dagar. Redan första natten vaknar ni av att regnet smattrar mot tältet och det hållet på så ända in på morgonen. Hur gör ni? Jag har ett outnorth lite tält med inner- och yttertält. Men tänker att allt måste bli blött om man packar ned det i tältpåsen igen när allt är blött, eller?
Eller hur funkar det?

Kanske dum fråga men vill gärna veta och jag vill ju inte riskera att förstöra tältet redan första turen/utflykten jag gör.
 
Du plockar ner innertältet först, i skydd av yttertältet. Sedan packar du ner det separat i ryggsäcken. Det sista du gör, när du packat allt klart i skydd av yttertältet, är att ta ner och packa ihop yttertältet separat i en egen påse eller bär det utanpå säcken.
 
På typiskt nordiska tält (Hilleberg, Helsport, Fjällräven) så kan man ta bort innertältet medan tältet fortfarande är rest. Dvs du kan ganska enkelt och smidigt packa det våta yttertältet och det mestadels torra innertältet var för sig.

Är botten på innertältet blött så brukar jag försöka vika tältbotte på mitten så våt yta endast kommer mot våt yta.
 
Ickeproblem. Har gm åren haft fler hällregn på nätterna än jag kan räkna. På morgonen fixar man frukost etc och packar ryggan inne i absiden, sedan går man ut och slår av den värsta vätan från tältet med vandringsstaven och river tältet och rullar ihop det som vanligt. På kvällen när man sätter upp det kan man behöva torka av golvet med en trasa men sällan något mer. Tält skadas inte av att vara blöta ens i en vecka, om regnet nu skulle hålla i sig så länge.

M.
 
Ickeproblem. Har gm åren haft fler hällregn på nätterna än jag kan räkna. På morgonen fixar man frukost etc och packar ryggan inne i absiden, sedan går man ut och slår av den värsta vätan från tältet med vandringsstaven och river tältet och rullar ihop det som vanligt. På kvällen när man sätter upp det kan man behöva torka av golvet med en trasa men sällan något mer. Tält skadas inte av att vara blöta ens i en vecka, om regnet nu skulle hålla i sig så länge.

M.

Håller med.
Jag brukar även skaka av det.
 
Är det vind och uppehåll på lunchen kan du rigga upp det som en ballong och det torkar snabbt.

Weetexduken som jag brukar som handduk fungerar bra om golvet är vått.

go tur
 
Har heller inte haft något problem med att packa ihop efter regn eller under regn. Skakat av det värsta och sedan ihop i säcken.
Upp vid kvällen och har man tur så är det uppehåll och det torkar lite......
Annars så är det lite fuktigt precis som omgivningen 😊
 
Skakar av. Viker och rullar ihop. Inner- och yttertält ihopsatta. Är det fuktigt så torkar det oftast snabbt på kvällen. Har provat någon gång att dela men det blev bara krångel (har HB Niak ochKaitum 3GT)
 
Tack för alla givande och bra svar. Hela tiden nåt nytt mamma kommer på. Nu ska jag bara våga mig ut och prova 😊
 
+1 på att inte dela på inner- och under-tält. Skaka av det och res det nästa kväll. Ett delat tält blir inte mindre blött!
 
Jag har i princip bara tältat i fin väder men om jag någon gång skulle råka ut för regn så skulle jag nog göra som det flesta här, och packa ihop allting ihopsatt sedan jag skakat av så mycket regn som möjligt. Som vanligt skulle jag nog ordna duken fint ovanpå botten fika fint in mot mitten och få botten ytterst. Mina tält är ett keron 4 och ett stalon 2. (Båda hilleberg vilket kanske inte en slump då De håller bra kvalitet och känns jämtländska för mig som är jämte). Är det fint väder på kvällen när man slår upp tältet igen så löser det sig lätt och regnar det fortfarande har man ändå samma typ av problem med blöta. I det stora hela behöver man inte oroa sig mycket över tält. Viktigt att torka rejält när man kommer hem.

Bosse
 
Delare

Oavsett väder brukar jag dela tältet på morgonen. Största anledningen är att jag under dagen vid behov snabbt kan sätta upp yttertältet som skydd vid lunch, eller annat tillfälle. Personligen upplever jag att jag kan hålla innertältet torrare vid flera dagars regnande på raken genom att dela tältet. Om det blir uppehåll på dagen brukar jag vid lunch hänga upp och försöka torka både inner och yttertält.

God tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
behedwin packa ryggsäck - vandring - hur gör ni för att få plats? Allmänt om friluftsliv 20
bastuper Scouting - Gör folk till bättre människor? Allmänt om friluftsliv 69
greenfish Hur gör man upp en säker eld i en torr skog? Allmänt om friluftsliv 38
Hoztic Vad gör ni i mörkret? Allmänt om friluftsliv 31
bananmannen Gör prylarna oss dumma? Allmänt om friluftsliv 94
bananmannen (Humor): Saknade bergsvandrare gör bra plot för film. Allmänt om friluftsliv 0
Ace 374 Gör din egen spis Allmänt om friluftsliv 3
moerne Vad gör man på väg norrut? Allmänt om friluftsliv 17
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Skojhyddan Svarta linorna under Fjällräven Abisko Dome tält Allmänt om friluftsliv 6
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Bobie81 Tipi tält Allmänt om friluftsliv 3
Campa10 Vilket tält rekommenderas? Allmänt om friluftsliv 7
Wotan88 Nertrampat tält Allmänt om friluftsliv 19
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
adventure1190 Tält fetisch 😃 Allmänt om friluftsliv 34
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
Elfströmarn Tält köp Allmänt om friluftsliv 2
Rulltrappa Varmare / Kallare tält? Allmänt om friluftsliv 12
Rulltrappa Värme i tält? Allmänt om friluftsliv 25
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Jimsson Vattenpelare-test för tält ofullständigt? Allmänt om friluftsliv 10
Knugge Räknas hängmattor som tält? Allmänt om friluftsliv 210
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
avslutad130206 Sommarjobb på annan ort - Bo i tält? Allmänt om friluftsliv 21
78395 4 pers = 2 tält & 2 kök? Allmänt om friluftsliv 25
cigarrdanne Tält med nästan ståhöjd. Jobbigt i längden? Allmänt om friluftsliv 6
Glännman En vecka med tält i Fulufjället. Tips sökes.. Allmänt om friluftsliv 4
andersmossing Tält till Haiti Allmänt om friluftsliv 2
xerzes ~2000 kronors tält Allmänt om friluftsliv 4
Gurragurragurra Drickbart vatten vid Dainanäs (Vilhelmina)? Allmänt om friluftsliv 1
Tomppen Etikett vid bastu Allmänt om friluftsliv 43
mThureson Rastskydd/stugan vid Bredåsjön, Rogen Allmänt om friluftsliv 4
cloud76 liggunderlag av skumplast vid vintertältning Allmänt om friluftsliv 7
brigas Tempus vid naturskildring Allmänt om friluftsliv 25
oscar.nystromer Svårt att klä sig i hällregn vid aktivitet Allmänt om friluftsliv 37

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...