Hur får jag tag på en stålram?

Schysst cykel Lars, så ska en riktig cykel se ut!

Mitt tips för stålcyklar är Japanska racercyklar från 70-80-90-talet. De är alla extremt välbyggda med mycket starka och vackra ramar. Oftast bestyckade med Shimanos bättre varianter av växlar, nav och vevpartier, perfekta för touring eftersom det mesta är i redigt stål och växlarna är av friktionstyp! En sådan cykel, i närmast oanvänt skick kostar inte mycket, 1000~3000kr på blocket/ebay :)
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Re: Re: Re: Re: Pine Mountain

j_stellan; sa:
Av egen erfarenhet saa haaller 26" hjul bättre om man jämnför samma prisklass. Jag har använt bâde dyra och billiga hjul.

Detta har debatterats en del i tidigare trådar. Mindre hjul har nästan bara fördelar i teorin. Mindre vikt bättre hållfasthet. Mindre luftmotstånd.

Men teorier måste jämföras med marknaden. Racerhjul och racerdäck finns i betydligt större utbud på 622 fälgar än på mindre fälgar. Ett grovt 26 tums däck på 559 fälg blir faktiskt nästan lika högt som ett tunt racerdäck på 622 fälg.

Thure
 
tainio; sa:
Mitt tips för stålcyklar är Japanska racercyklar från 70-80-90-talet. De är alla extremt välbyggda med mycket starka och vackra ramar. Oftast bestyckade med Shimanos bättre varianter av växlar, nav och vevpartier, perfekta för touring eftersom det mesta är i redigt stål och växlarna är av friktionstyp! En sådan cykel, i närmast oanvänt skick kostar inte mycket, 1000~3000kr på blocket/ebay :)

Perfekta för touring? Hur funkar det med väskorna bak? Blir inte ramen för kort för att få plats med väskor utan att man slår i hälarna?

/A
 
ala; sa:
tainio; sa:
Mitt tips för stålcyklar är Japanska racercyklar från 70-80-90-talet. De är alla extremt välbyggda med mycket starka och vackra ramar. Oftast bestyckade med Shimanos bättre varianter av växlar, nav och vevpartier, perfekta för touring eftersom det mesta är i redigt stål och växlarna är av friktionstyp! En sådan cykel, i närmast oanvänt skick kostar inte mycket, 1000~3000kr på blocket/ebay :)

Perfekta för touring? Hur funkar det med väskorna bak? Blir inte ramen för kort för att få plats med väskor utan att man slår i hälarna?

/A

Bra poäng, jag tänker bara på att köra med släp nu för tiden.
 
ala; sa:
tainio; sa:
Mitt tips för stålcyklar är Japanska racercyklar från 70-80-90-talet. De är alla extremt välbyggda med mycket starka och vackra ramar. Oftast bestyckade med Shimanos bättre varianter av växlar, nav och vevpartier, perfekta för touring eftersom det mesta är i redigt stål och växlarna är av friktionstyp! En sådan cykel, i närmast oanvänt skick kostar inte mycket, 1000~3000kr på blocket/ebay :)

Perfekta för touring? Hur funkar det med väskorna bak? Blir inte ramen för kort för att få plats med väskor utan att man slår i hälarna?

/A
Jag och maken har varsin ombyggd Miyata 100 som touringcykel (CrMo-stål från -92). Ingen av oss har problem med att hälarna slår i bakväskorna. Kanske kan det vara trångt om man har riktigt stora fötter, > 46. Jag kan mäta lite om någon vill veta.
Cykeln fullt påklädd: http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=11049
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips