Hur exakta är avståndsuppgifterna i City Select

Behöver ibland på mitt arbete få tag i noggranna avståndsuppgifter mellan två adresser.

I City Select kan man ju använda gatuadresser med husnummer när man gör en autorutt. Jag antar att alla fastigheter har koordinatsats och detta ligger till grund för adressuppgifterna, men hur noggranna är uppgifterna om vägarnas längd?
 
NAvteq som gör databasen bör kunna svara på det. De har länderkontor, bl a i Sverige. Sen skulle jag fråga vägverket som väl har en egen vägdatabas samt det lokala lantmäteriet.

Tror inte att gatunummer ligger helt exakt i Navteqs databas, även om det stämmer förvånansvärt väl, t ex här i Bryssels innerstad. LÄngre ut finns inga husnummer.

Frågan är vad noggrannheten får kosta.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Där gatuadresser finns, med husnummer, är de inlagda i databasen vid varje vägkorsning. Alltså finns en uppgift om att vid en viss korsning ligger Filurvägen 12, vid nästa Filurvägen 32. Under förutsättning att tomterna är lika stora, som de exempelvis ofta är i ett villakvarter, stämmer nummerna väldigt bra. I ett industriområde, där tomterna ibland varierar rejält i storlek, kan det bli förhållandevis stora fel, även om det givetvis jämnar ut sig igen vid nästa korsning.

Där jag jobbar, för att ta ett exempel, har vi den tredje fastigheten längs gatan, om man räknar "bakifrån" (sjunkande nummer). Men hörntomten är en rejäl baddare, som tar mycket plats längs gatan. Nästa fastighet är någorlunda normal, men den stora hörntomten förskjuter nummerna lite i "vår" ände av gatan. Så enligt City Select ligger min arbetsplats ca 75 meter längre söderut än vad den är i verkligheten.

Där jag själv bor har kartan inga husnummer utsatt, så där kan jag inte jämföra. Där mina föräldrar bor (villakvarter) skiljer det 5-10 meter, men det beror återigen på att hörntomten (nummer 12) är en lång rackare och mina föräldrar bor på tomten intill. Däremot är deras tomt (den huset står på, vill säga) en kompakt, fyrkantig sak, så den rättar till numreringen igen. De äger även en obebyggd tomt intill, så tittar man på numreringen på den är den lika exakt som GPS:n är.

Sen är det en annan sak, att om jag söker på en adress (exempelvis med iQuen), visar den adressen precis där det byter från 10 till 12. Men nummer 10 är ju egentligen utsträckt tills det byter till nummer 8. Detta gör ju att din fråga, där du vill ha noggranna uppgifter om avståndet mellan två adresser, måste kompletteras med "hur noggranna då"? Ska de vara så noggranna att tomternas längd inverkar (alltså på 20-50 meter när, beroende på var tomterna ligger)?

Eller är de mer intresserad av avståndet mellan tomterna? Som då kanske är i storleksordningen kilometer eller tiotals kilometer? Då kan jag säga att om jag räknar en rutt från jobbet och hem, säger iQue att det är 30 km. Tittar jag på vägmätaren säger den 29,9. Men då visar den alltså en decimal till.
Gör jag samma beräkning med Mapsource, på PC, blir det 30,0 eller 30,1 km, lite beroende på vilka ruttpreferenser jag använder.

Anders
 
apersson850; sa:
Då kan jag säga att om jag räknar en rutt från jobbet och hem, säger iQue att det är 30 km. Tittar jag på vägmätaren säger den 29,9. Men då visar den alltså en decimal till.
Gör jag samma beräkning med Mapsource, på PC, blir det 30,0 eller 30,1 km, lite beroende på vilka ruttpreferenser jag använder.

Anders

Förvånande att du inte får större avvikelse med vägmätaren eftersom den erfarenhetsmässigt visar 4-5% för lågt värde (för att inte bilfabrikanterna skall bli stämda i USA för att man fått fortköringsböter....!).

På 30 km borde det röra sig om mer än en kilometer och inte 1/10 som du får. Antar att du menar MapSource City Select när du mäter på PC:n annars följer väl den inte vägarna särskilt bra.
 
Vägmataren

Avvikelsen gäller nog bara hastighetsmätaren ej trippmätaren.

Annars skulle man ju få 7 mil fel på 100 mil och det är ganska mycket.
 
Hastighetsmätaren ska, enligt EU-direktiv refererat i annan tråd i detta forum, visa 0-10%+4 km/h för mycket, så det är inte bara i USA.
Men vägmätaren, som mäter sträckan, är ju mycket riktigt en annan sak.

Om jag med Mapsource mäter på City Select eller Metroguide spelar ingen roll. Båda kartprodukterna klarar autorutt på PC:n. Däremot måste det ju vara City Select i min iQue om jag mäter med GPS. Min gamla Vista klarar ingen autorutt, oavsett karta. Metroguide klarar inte autorutt i GPS:n, oavsett GPS.

Anders
 
jonasolof; sa:
NAvteq som gör databasen bör kunna svara på det.

Tack för tipset att fråga direkt hos Navteq. Jag fick snabbt följande svar:

"The accuracy of the geographical information within our database is approximately correct within 10 meters."

Slutsatsen jag drar av de svar jag fått här på forumet och av Navteq är att jag normalt bör ligga väl innanför en felmarginal på hundra meter, troligen betydligt bättre f f a om jag vet ungefär var på en gata som adressen ligger.

Jag har också lärt mig att hastighetsmätarens felvisning i en bil inte är detsamma som vägmätarens, fast jag förstår inte riktigt varför. Jag trodde att uppgifterna kom från samma wire som mätte antalet varv som hjulet rullade.

Får vägmätaren sina uppgifter på annat sätt eller har bilens centralinstrument bearbetat uppgifterna till trippmätaren annorlunda än de som sänds till hastighetsmätaren. Trodde att allt som rör hastighetsmätaren fortfarande var en mekanisk konstruktion. Att färdatorn, på bilar som har sådan, kan ha en annorlunda konstruktion är ju en annan sak.
 
Att Garmin lägger husnummerna på vägen är för att de ska kunna räkna ut en rutt som verkar vettig. Utan att det blir terrängkörning på slutet, alltså.

Dock finns uppgift om vid vilken sida ett visst nummer ligger, så att den kan säga "Ankommer målet på höger sida", exempelvis.

Hastighets- och vägmätare är numera elektroniska. Det har de varit ett tag. Mina två bilar är från 1992 och 1994. Den äldre använder ABS-givaren i slutväxeln (bakhjulsdrift). Den sitter före diffen, så det är ett mekaniskt uträknat medelvärde av hur fort bakhjulen snurrar som används. Den andra bilen, som är framhjulsdriven, använder båda ABS-givarna fram, och räknar ut ett medelvärde av dessa två.

Sedan låter man vägmätaren (och färddatorn, som använder samma pulser) visa körd sträcka så rätt som möjligt. Hastighetsmätaren, däremot, överdriver lite grand. Detta är naturligtvis för att man inte ska riskera att den visar för lite, och därmed kunna komma in i en diskussion om huruvida fortkörning beror på att mätinstrumentet visar fel. Om man alltid har en marginal uppåt, gör påverkan av däckslitage, lufttryck, olika (ändå godkända) däckdimensioner osv att risken att mätaren visar lägre hastighet än den verkliga undviks.

Anders
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips