Hur bra är Helsport-tält?

Jag har länge gått å funderat på att köpa ett tält, men kan inte komma till skott riktigt.
Framför allt för att dom är rätt så dyra och vill inte göra fel val och sedan ångra mig.
Väljer jag ett Hilleberg så ångrar jag mig knappast säger alla jag pratar med...

Men jag undrar trots det om någon(med opartisk syn på saker och ting) vet mycket om de norska tillverkarna Helsports tält?
Hur pass rivstark är deras superlätta väv egentligen? Mått på meter vattenpelare å annat är också välkommet.
Men framför allt skulle jag vilja ha ett helhetsintryck från någon som testat någon av dess modeller Rondane eller stetind eftersom det är dessa tält jag funderar mest på.
Har du testat någon av de andra helsport-tältena så är du såklart välkommen med kommentarer också.

Är dom lätta att sätta ihop & upp? Vilka är dom dåliga & bra detaljerna?
Lämpar sig dessa modeller för 4 säsonger eller ska man hålla dom borta från vinterbruk?

Tacksam för all möjlig information som jag kan få!

Mvh // Lars
 
Är väldigt nöjd med mitt Borgefjell, tunneltält för 2-3 personer med enorm absid. Används av mig mest sommar/höst och då till fjälls. Lätt att slå upp, fem spikar i backen och tre stänger i duken. Innertältet reser sig med yttertältet. Med enkla knäpp kan innertältet tas loss från ytterduken, bra om man bara vill sitta i skydd för regn och rusk utan att skita ned innertältet. Absiden sväljer enkelt tre ryggsäckar och lämnar dessutom plats för matlagning. Regn är inget problem för de inne i tältet, testat under fyra dagars ihållande regn invid laisälven sommaren -96.
Har även sovit i Hilleberg keeron Gt samt i fjällrävens Acka. Hillebergarn var bra för dubbla ingångar och breda kanaler för tältstängerna. Fjällräventältet måste ha varit ett måndagsex för inget fungerade. Killens första tält fick han byta in före vi for till fjälls då kanalerna var för trånga för stängerna. Det andra tältet höll i två dagar, sedan gick tyget sönder. Skall sägas att jag "vuxit" upp i ett fjällräven expedition. Ett tält som fortfarande efter 25 år lever. Så jag vet att fjällräven gjort bra saker.
Hoppas du hittar det du söker. Tänk på att soliga dagar duger det med en hängmatta, tältet skall fungera när du som mest vill smita undan vädret.
 
Helsport året rundt

Jeg opplever helsport telt som bra saker som holder det dem lover har sovet i alle typer(trek-pro-ekstrem)
og har aldrig vært plager med noen feil.Jeg har selv et ISFJELL telt i ekstrem klassen og tror ikke helsport teltene er noe dåligere enn svenskenes hillberg.Heller motsatt i ekstrem typens tillfelle for få telt har vært så mye i ekstreme miljøer som eks svalbard teltet.Kort sagt helsport holder i regn og mye vind.
http://www.helsport.com/
 
Re: Rondane är...

Håkan K; sa:
ju så förbaskat lågt!

/Håkan

Joo jag märkte att det var cirka decimetern lägre än till exempel Nallo 2 men faktiskt lika högt som Nammatj 2 och då det har då funkat tidigare så ska det nog inte vara några problem med höjden... =)

// Lars
 
KLAGER; sa:
Kolla recensioner i Utemagasinet, de har med både Helsport och Hilleberg och andra.

Har tyvärr bara hittat "sammanfattade" recensioner i samband med att dom testat andra tält och då hänvisat till något äldre nummer där helsport testas mer genomgående.
Borde kanske beställa dessa nummer då
Tack för tipset!

// Lars
 
frarol; sa:
Är väldigt nöjd med mitt Borgefjell...
Lätt att slå upp...
Innertältet reser sig med yttertältet...
Tänk på att soliga dagar duger det med en hängmatta...

Borgefjell säger du... Är det inte lite "osmidigt" med en sådan ingång rakt in mot innertältet. Till exempel om det regnar och man vill laga mat så har man ju inget "tak" att sitta under. Inte för att det är ett måste, men det var en tanke jag fick.
Lätt att slå upp är väldigt trevligt och att innertältet följer med yttertältet e superfint! =)
Soliga & fina dagar kan man ju(nästan) bara drömma om ;) Nej men skämt & sido. Det är bra att vara väl garderad OM vädret är av det tuffare slaget.

// Lars
 
Re: Helsport året rundt

Norsk; sa:
Jeg har selv et ISFJELL telt i ekstrem klassen og tror ikke helsport teltene er noe dåligere enn svenskenes hillberg...
Kort sagt helsport holder i regn og mye vind...
http://www.helsport.com/

Det är lite synd, tycker jag, att man mer eller mindre hilleberg-hjärntvättas av alla kompisar och till stor del även media.
Även om dom bevisligen gör mycket bra tält så upplever jag att det finns mindre att läsa om tester av t.ex. helsport och för all del även andra tillverkare som bergans, vaude, north face m.fl. men kanske är det bara jag som läsat fel tidningar.
Synd också att få butiker har helsport-tält på lager. Vill ju testa slå upp det och liknande innan jag köper det.

Tack för den norska kommentaren! =)

// lars
 
Re: Re: Helsport året rundt

sundancekid; sa:
Det är lite synd, tycker jag, att man mer eller mindre hilleberg-hjärntvättas av alla kompisar och till stor del även media.

Det handlar mycket om marknadsföring och om att "hypea" en produkt. Titta på t.ex. Nike. Inte fan är deras kepsar värda så mycket som de kostar bara för att det är en swoosh på dem?

Hilleberg må vara bra, men de är långtifrån det enda alternativet (som vissa verkar tycka).
 
nu kommer det igen

Den här vändningen har vi haft tidigare :) . Det finns ett uttryck som säger något i stil med: Det går att sälja konserverad gröt med mördande reklam... Själv så har jag valt att bojkotta alla Norska produkter eftersom jag inte stödjer deras fiske/rovdjurshantering. Trots detta så finns det en uppsjö av mycket bra produkter utan att bara gå på Hilleberg, vi ser bara recensioner på Hilleberg och Fjällröven vilket gör att vi lätt väljer något av dessa.

[ http://www.biblertents.com/2002/ ]

[ http://www.msrcorp.com/ ]

[ http://www.marmot.com/ ]

[ http://www.thenorthface.com ]
 
Jämtlandsmaffian

KLAGER; sa:
Kolla recensioner i Utemagasinet, de har med både Helsport och Hilleberg och andra.

Tyvärr finns det en tälttillverkate i Jämtland (Hilleberg), vilket gör att rescesionerna blir sneda. Lundhags, Hilleberg m.m. får alltid högsta betyg. Jag menar inte att testerna är värdelösa, men man får ta dom med en nypa salt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
TheLion Tält som liknar Helsport Snöhetta Camp 3 Bo och sova 6
ekaflnoren Helsport Vidda Light 3 Camp eller förslag rymligt bra tält? Bo och sova 1
helper TÄLT helsport ringstig 2 pris? Bo och sova 3
nallaq Helsport ? eller Hilleberg tält Bo och sova 1
skogsvakt Vart köpa Helsport tält? Bo och sova 23
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
hsp Helsport ringstind sl 2p stångsektions läng korta bågen Bo och sova 12
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
sterneborn Helsport Varanger top-hat Bo och sova 5
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
frilufsnörden Sovsäckskalan helsport Bo och sova 8
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
daviddenandre Helsport MIL 1LT Bo och sova 0
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
avslutad_210913 Helsport Bo och sova 48
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
svenriko Helsport Nordmarka 2 VS Helsport Ringstind 2 Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
andy69 Helsport.... Bo och sova 7
kirko Helsport storsylen x-trem 2+? Bo och sova 9
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
undvall Helsport Fjellheimen?!? Bo och sova 17
Gregorius Helsport Varanger vs. Dividal Bo och sova 10
mc_piloten Helsport vs Hilleberg Bo och sova 12
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22
Latzens Erfaring med Helsport Dovrefjell 3 camp sökt Bo och sova 0
Vandringshyveln VENUS II EXTREME eller HELSPORT REINSFJELL 2+ ? Bo och sova 11
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.