Helsport Ringstind Superlight

Tänker köpa mig ett nytt solotält och har nu fastnat för Helsport Ringstind Superlight 1-2. Har redan ett Hilleberg Unna som jag tänker använda under vintermånaderna (eller om jag behöver ett fristående tält) också i framtiden. Det nya tältet skulle jag alltså använda under sommarhalvåret men då även över trädgränsen - och Ringstind Superlight skulle vara både lättare och mindre i packvolym än Unnat.

Nu undrar jag om det är någon (t.ex. joanna?) här som har använt Ringstind Superlight lite längre om som kan besvara några frågor:

- Golvet känns väldigt tunt. Hur slitstarkt är det? Har ni använt en footprint under tältet?

- Hur slitstarkt är tältet annars? (Stångkanalen, dragkedjorna...?)

- Hur är det med vindstabiliteten (tänker nu på kalfjället...)?

- Hur klarar tältet i ösregn?

- Annat värt att veta?

Jag har redan flera gånger nästan klickat på "Beställ" men vill gärna ännu höra hurdana erfarenheter andra har haft med tältet. Recensionerna här på Utsidan har jag förstås redan läst.

Tack redan på förhand!
 
Hej!
Nästan alla dina frågor är nog besvarade genom min och Axels recension, så jag kan kanske inte komma med mycket nytt :). Tältet har också diskuterats en del ytterligare på forum - sök på namnet så hoppar det fram. Recensionen är dock tre år gammal och Helsport tycks ha ändrat på ett par detaljer sen dess, som jag inte har koll på.

Att tältet nu levereras med 8,05 mm DAC-stång som standard är naturligtvis en förbättring. Jag har som framgår av recensionen fått dem helt gratis i efterhand av Helsport. Har använt dem sedan dess och trots ett antal rejäla stormnätter inte känt behovet att byta upp mig till de ännu grövre stänger från Shelby, som jag nämner i recensionen.

Om Helsport å andra sidan, som möjligen anas på en del av deras egna bilder, skippat hörnförstyvningarna i den långa halvans gavel och tagit bort två staglinor mitt på på den kortare halvans sidosömmar, så är det ju en försämring. Jämför bilderna nedan på mitt eget tält med fotona på Helsports hemsida. Där syns f.ö. staglinorna på miljöbilden, men inte på de "rena" fabriksbilderna.

I ditt ställe skulle jag maila Helsport och fråga. Jag upplever de två staglinorna som ganska vitala i hårt väder. Å andra sidan är det de enda som har sina fästen mitt ute på ett tygsjok (visserligen i sömmarna) och inte vid stång eller kant. Så de blev kanske bortplockade av den anledningen - silnylonet är lite eftergivligt så det blir en jämnare lastfördelning och mindre punktlast på tyget utan så mycket lokala ryck i fästpunkterna. Men det är bara min ad hoc-teori :).
Jag skulle även kontakta den tilltänkte återförsäljaren och kolla så de inte kränger något gammalt ex med de klenare stängerna. Helsport kommer dock att ersätta dem åt dig om du ber om det, och samtidigt kan du då vara säker på att få upplagan med de två extra staglinorna och hörnförstyvningspinnarna i gaveln.

Nu till dina frågor:
- Golvet känns väldigt tunt. Hur slitstarkt är det? Har ni använt en footprint under tältet?
Golvet är tunt. Jag har inte velat testa dess gränser och brukar ta med en passande tillklippt bit vanlig bubbelplast att lägga emellan, om jag vet att ja kommer att tälta i stenig terräng. Den väger inte många gram, bidrar till värmeisoleringen, håller för en tvåveckorstur men får bytas till nästa. Kostnaden är ju försumbar.
- Hur slitstarkt är tältet annars? (Stångkanalen, dragkedjorna...?)
Jag upplever tältet fortfarande som mycket slitstarkare än man spontant föreställer sig, när man känner på de tunna vävarna. Varken stångkanalen eller dragkedjorna har krånglat hittills. Jag tror mig hantera tältet rätt varsamt, men inte så försiktigt att det på något sätt begränsat mig på vandringarna.
- Hur är det med vindstabiliteten (tänker nu på kalfjället...)?
- Hur klarar tältet i ösregn?
Se recensionen - den skrevs efter att jag haft tio dagars otur med vädret ;). Jag är dock rätt noga med val av tältplats, orientering, uppsättning och förankring.
Jag har inte känt behovet av att täta sömmarna, fast Helsport bifogat en tub silikon. Någon enstaka droppe har kommit igenom absidens blixtlås, men inget hamnar inne i innertältet.
- Annat värt att veta?
Jag uppskattar mer och mer den högt placerade ventilstruten - tack vare den blir det så pass bra skorstensverkan, att jag, som är en riktig fegis i det avseendet, vågar laga mat i absiden.

***
När jag själv skulle välja tält, tyckte jag att Vaudes Power Lizard stod ut bland kandidaterna, och än mer i relation till priset; att det till slut blev Ringstind SL, berodde mest på att den till skillnad från Vaude PL har "högerhängd" ytterdörr, vilket råkar passa just mig bättre. Men jag hade gärna velat ha Vaudes 10000 mm vattenpelare i golvduken, m fl bra saker. Det finns en mycket grundlig och välskriven recension av Power Lizard på utsidan.
Exped Vela stack också ut med sin kvalitetskänsla och en del roligt nytänkande om detaljlösningar, men föll på den högre vikten.

Fråga gärna på, om du kommer på något mer.
 

Bilagor

  • 13 246.jpg
    13 246.jpg
    57.1 KB · Visningar: 1,442
  • 13 247a.jpg
    13 247a.jpg
    76.1 KB · Visningar: 1,404
Jag har använt mitt superlight mycket, men får erkänna att jag var lite skeptisk till hur slitstarkt det skulle vara. Men jag är verkligen imponerad av hur hög kvalitet det håller. Jag har ännu inte slitit sönder det tunna golvet, trots att jag inte varit så noga med hur underlaget varit där jag satt upp tältet.
Här är lite för och nackdelar som jag upplevt.

+låg vikt.
+liten packvolym.
+bra ventilation
+tål regn och vind mycket bra.
+gott om plats för en person. (får plats med dotter på 6 år också)

-duken töjer sig när den blir blöt och det blir svårare att spänna upp tältet.
-lågt i tak blir jobbigt när man blir inregnad och behöver stanna i tältet länge.
-lite klena tältpinnar.
 

Bilagor

  • 10580785_10152282920733309_5649148409127012400_o.jpg
    10580785_10152282920733309_5649148409127012400_o.jpg
    66.5 KB · Visningar: 1,153
Ett halvt år senare:

Efter mycket funderande blev det ett grönt Ringstind Superlight. Försökte febrilt glömma bort tanken om ett nytt tält men nu när den gröna versionen såldes till reducerat pris OCH dessutom fick man -25% på alla hjärtans dag (hos XXL) så beslöt jag mig för att skaffa tältet. Det kom hem idag.

Mitt tält är i något mörkare olivgrönt än Joannas. Det finns staglinor mitt på den kortare halvans sidosömmar precis som i Dennis tält (Joannas har ett lite annat system).

Det var nu vikten och packvolymen som var avgörande. Måste ännu fundera på någon sorts footprint. Och sedan borde jag förstås också sätta upp tältet ute i naturen, inte bara i vardagsrummet :) Men än så länge är jag mycket nöjd med köpet!

Tack för era kommentarer!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Helsport ringstind sl 2p stångsektions läng korta bågen Bo och sova 12
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
svenriko Helsport Nordmarka 2 VS Helsport Ringstind 2 Bo och sova 6
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22
mick102 Pinnar Helsport Ringstind 2 Bo och sova 2
grodanbolle Helsport Ringstind? Bo och sova 22
Sarvi Helsport Ringstind Light Bo och sova 6
Joakim Ambrosson Helsport Ringstind Bo och sova 24
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
sterneborn Helsport Varanger top-hat Bo och sova 5
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
frilufsnörden Sovsäckskalan helsport Bo och sova 8
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
daviddenandre Helsport MIL 1LT Bo och sova 0
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
avslutad_210913 Helsport Bo och sova 48
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
andy69 Helsport.... Bo och sova 7
kirko Helsport storsylen x-trem 2+? Bo och sova 9
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
undvall Helsport Fjellheimen?!? Bo och sova 17
Gregorius Helsport Varanger vs. Dividal Bo och sova 10
mc_piloten Helsport vs Hilleberg Bo och sova 12
TheLion Tält som liknar Helsport Snöhetta Camp 3 Bo och sova 6
Latzens Erfaring med Helsport Dovrefjell 3 camp sökt Bo och sova 0
Vandringshyveln VENUS II EXTREME eller HELSPORT REINSFJELL 2+ ? Bo och sova 11
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
Micke R. Helsport - seam sealer? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.