Hur bra är Helsport-tält?

Utemag:s och andra tidningars "tester"

Visst är det så som Magnus skriver, testerna är inte speciellt nogranna eller analyserande. Det finns dock värre exempel, jag har erfarenhet av Runner's World och jag påstår att Utemagasinet är mycket professionella i jämförelse...

Ett svenskt alternativ för test av div. grejor är Råd&Rön, kanske inte så sexigt och definitivt inte friluftsorienterat, men riktigt gjort. (Japp, jag börjar nog bli lite gammal...)

/Håkan
 
sundancekid; sa:
Säger, om inte annat, en del om hur konstruktionen är gjord och hur lätta tälten är att hantera.

Njae, vackert sommarväder är inte en bra miljö att testa hanterbarhet i eftersom alla tält är enkla att sätta upp under sådana förhållanden.

Att yttertältet reses tillsammans med innertältet och andra liknande detaljer kan man läsa sig till i tillverkarnas kataloger, det behöver man inte köpa Ute-magasinet för.

sundancekid; sa:
Vet du, eller någon annan för den delen, vart man kan läsa om andra tester av friluftsprylar?
Någon annan tidning som e bra eller kanske någonstans på nätet?

// Lars

http://www.backpacker.com/

http://www.outsidemag.com/

Tidningar som är väldigt orienterade mot den amerikanska marknaden.

http://www.trailspace.com/

Här hittar du friluftsmänniskors rescensioner av div prylar. Mycket amerikansk utrustning men också Norröna, Helsport och Hilleberg. Kul att läsa hur t ex HB framstår för en amris ;-).

Mvh,

J
 
Bra ställen

OK, jag medger att dessa länkar präglas av att jag hellre håller till uppe på snöfälten snarare än nere i skogslådan. Men det som funkar alpint brukar (oftast) oxå funka bra längre ner. Undantaget tex singlewalltält.
Hursomhelst, de tidningar jag tycker e bra:

Backpacker Magazine (www.backpacker.com)
Climbing Magazine (www.climbing.com)
Rock & Ice (www.rockandice.com)

Bra länkar:
http://www.gorp.com (blandat)
http://www.outdoorreview.com (bra recensionsbank)
Trailspace enligt Johan ovan
http://www.alaskan.com/amh (affär i alaska men med en hel del bra tips)

Forum:
http://www.climbinguk.com
http://www.cascadeclimbers.com
rec.climbing (news)

Och för länkar till mer prylar än vad som är hälsosamt kan du prova min egen sida:
http://user.tninet.se/~wsp498t/Main/gear.htm

Ett bra sätt är oxå böcker som tex tar upp olika tälts principiella uppbyggnad med för- och nackdelar även om man inte går in på speciella märken/modeller.

Packa lätt, lämna alla onödiga skitprylar som tidigare nämnda tidning försöker prångla på oss hemma, ha rätt inställning, välj rätt sällskap, sov gott och du får en bra tur!

/M
 
Råd och rön inga experter direkt...

Att Råd & Rön skulle göra bättre tester än Utemagasinet skall man nog ta med en nypa salt. Visst, de har ofta tillgång till laboratorier och kan snabbt kolla vilken pryl som är mest hållbar eller andas bäst, vilket Utemagasinet inte kan (utan citerar oblygt tillverkarnas siffror).
Och labresultat är alltid bra.

Men det som Råd & Rön INTE har är erfarenhet om vad vi friluftsmänniskor ställer för krav. Om de testar underställ så kollar de vilket som värmer bäst - och det är inte alltid det viktigaste, samtidigt som det ju är självklart att ett tjockt ullställ värmer bättre än en tunn syntetbrynja. Det är olika produkter, vilket inte Råd & Rön alltid nämner.

Men som alltid: det handlar om källkritik och kunskap. Ingen väljer väl tält efter vad EN tidning säger, oavsett om det är Utemagasinet, Råd & Rön eller Slitz? Man kollar överallt, läser tester, läser tillverkarens material men först och främst: man snackar med folk som har erfarenhet av produkten, och som har samma krav som en själv.
 
Re: Råd och rön inga experter direkt...

Sant att de sällan är experter på att använda det de testar, och det sätter ju ner värdet av testet. MEN det är enklare (i mitt tycke) att stå ut med det än att nån som sitter på redaktionen och skriver av leverantörens faktablad (som Runner's World sägs göra).

/Håkan
 
Jag vet vilken vånda det är!

För 3 år sedan gick jag i sama vånda som du gör nu. Fast jag viste vad jag ville ha men fann det inte.

Vet inte om jag föll i fällan och köpte det dyraste, jag vara bara så himla less på att inte ha grejor som fungerar.

Det svåraste är nog att analysera exakt vilka behov har jag (du). Det ka visa sig, som det har gjort för mig, att jag har behov av fler än ett tält. Beroende på under vilka omständigheter jag skall använda det och hur många personer som skall sova i det.

Baskraven skall, oavsett vilket tält man väljer, vara att man kan lita på det i det sämsta vädret man kan föreställa sig på den plats man skall använda det på (campingplats kontra högfjället). Ett tält som du ligger orolig i bara för att det blåser som fan (ursäkta uttrycket) samtidigt som det regnar eller tvärt om är fullständigt kass. Välj därför ett tält där dukarna är av god kvalité och stängerna likaså.

Ställ krav på återförsäljaren så att du får möjlighet att prova slå upp tältet i lugn och ro hemma innan du bestämmer dig för om du skall köpa det eller ej. Att du måste betala tältet fullt ut är dock en självklarhet. Men minst lika självklart är att du skall få lämna tillbaka det och få pengarna tillbaka om du inte är nöjd.

Personligen föredrar jag lite högre tält än vad Helsport gör. Men vi har olika behov och olika krav köp därför det tält som passar dig bäst (kravlista/ekonomi).

Det blir nog svårt att hitta ett tält som klarar av allt du har tänkt dig göra under de nästkommande 10 åren. Du får kanske se dig om efter et tält som kan passa dig bäst just idag och inte tänka så mycket på morgondagen. Gör dock inte avkall på kvalitén. Vem vet det skall kanske sova 3 personer i tältet om 10 år men bara 1-2 personer där idag!?

Ett märke som är väldigt stort i tyskland är Jack Wolfskin. Om de har bra kvalité återstår dock att se (jag har personligen haft för lite kontakt med dem och vet därför inget om deras kvalité, tyvärr).

Mvh!
// Niklas

P.S Min kompromiss blev ett HB. Jag letar dock fortfarande efter det perfekta tältet.
 
Sopa o sopa ?

Norrmännen har alltid varit duktiga när det gäller friliftsprylar, jag vet faktiskt inte vad det beror på. Kolla bara in deras rycksäckar som ex Norrona och Bergans som spolar och sopar banan med sina konkurrenter.

/simon

Jag har en Bergans Rondane 65 l och en Fjällräven Kajka 75 l. Jag är jättenöjd med bägge säckarna, lite förvånad dock att 75 liter från FR är så mycket mer än 65 från B, men det spelar mindre roll, säckarna kompletterar varandra bra. Bergand verkar ha en princip att göra säcken rätt "tunns" dvs den sticker inte ut så mycket bakåt, vilket naturligtvis är helt rätt. Fjällräven säcken är kraftigare och skönare att bära riktigt tungt i. Jag kan inte säga att Bergans "sopar banan" med FR och inte tvärtom heller. Två riktigt duktiga nordiska firmor som vet vad som behövs på fjället! Båda rekommenderas!
 
Det perfekta tältet har jag hittat!

För 3 år sedan gick jag i sama vånda som du gör nu. Fast jag viste vad jag ville ha men fann det inte.

Vet inte om jag föll i fällan och köpte det dyraste, jag vara bara så himla less på att inte ha grejor som fungerar.

Det svåraste är nog att analysera exakt vilka behov har jag (du). Det ka visa sig, som det har gjort för mig, att jag har behov av fler än ett tält. Beroende på under vilka omständigheter jag skall använda det och hur många personer som skall sova i det.

Baskraven skall, oavsett vilket tält man väljer, vara att man kan lita på det i det sämsta vädret man kan föreställa sig på den plats man skall använda det på (campingplats kontra högfjället). Ett tält som du ligger orolig i bara för att det blåser som fan (ursäkta uttrycket) samtidigt som det regnar eller tvärt om är fullständigt kass. Välj därför ett tält där dukarna är av god kvalité och stängerna likaså.

Ställ krav på återförsäljaren så att du får möjlighet att prova slå upp tältet i lugn och ro hemma innan du bestämmer dig för om du skall köpa det eller ej. Att du måste betala tältet fullt ut är dock en självklarhet. Men minst lika självklart är att du skall få lämna tillbaka det och få pengarna tillbaka om du inte är nöjd.

Personligen föredrar jag lite högre tält än vad Helsport gör. Men vi har olika behov och olika krav köp därför det tält som passar dig bäst (kravlista/ekonomi).

Det blir nog svårt att hitta ett tält som klarar av allt du har tänkt dig göra under de nästkommande 10 åren. Du får kanske se dig om efter et tält som kan passa dig bäst just idag och inte tänka så mycket på morgondagen. Gör dock inte avkall på kvalitén. Vem vet det skall kanske sova 3 personer i tältet om 10 år men bara 1-2 personer där idag!?

Ett märke som är väldigt stort i tyskland är Jack Wolfskin. Om de har bra kvalité återstår dock att se (jag har personligen haft för lite kontakt med dem och vet därför inget om deras kvalité, tyvärr).

Mvh!
// Niklas

P.S Min kompromiss blev ett HB. Jag letar dock fortfarande efter det perfekta tältet.


Hur hitta det perfekta tältet, vad är det. Några säger att det är ett tunneltält, andra att kupol är det enda man kan ha. Vissa tycks inte kunna sova i nåt annat än Hilleberg eller North Face, etc etc. För mig har det varierat vad som kan betecknas som "det perfekta tältet". Ibland har vi varit två på fjället i kyla, ibland med barnen i skärgården, ibland i på vandring i låglandet. Vi varje tillfälle har behoven varit väldigt olika! Efter att ha haft ett antal Fjällräven som aldrig funkade bra (jag bade kanske otur vårt första FjR var ett ryggåstält spm var kanon!) gav vi upp och satsade på det perfekta tältet o form av Hilleberg! Finessen är andrahandsvärdet! Man köper det tält man för närvarande behöver, man använder det flitigt men sköter det väl. Ett Hilleberg tål att slitas på utan att det tar skada, så när behoven ändras säljer man sitt Hilleberg och får riktigt bra betalt och så köper man ett nytt Hilleberg igen efter nuvarande behov. Under åren har vi haft Staika, Allak, Saivo. Det är lite fegt kanske, som att köpa Volvo... Men metoden funkar bra, tro mig. Finns säkert andra märken med högt andrahandsvärde också, så vad jag säger är, köp bra grejor, njut av at de funkar, och sälj och få tillbaka en stor del av pengarna

Lycka till
 
Riktigt gjort?

Visst är det så som Magnus skriver, testerna är inte speciellt nogranna eller analyserande. Det finns dock värre exempel, jag har erfarenhet av Runner's World och jag påstår att Utemagasinet är mycket professionella i jämförelse...

Ett svenskt alternativ för test av div. grejor är Råd&Rön, kanske inte så sexigt och definitivt inte friluftsorienterat, men riktigt gjort. (Japp, jag börjar nog bli lite gammal...)

/Håkan

Råd&Rön och riktigt gjort? Nja dom har väl varit i blåsväder lite för ofta för att vara trovärdiga! Jag minns när det fick för sig att testa systemkameror och påstod att Nikon var undermålig.... Man kan ju ha olika åsikter om det är Canon eller Nikon som gäller, men undermålig... Jag tror man måste vara expert på området vid tester. Om man vill testa brödrostar, utombordare, golvmoppar och kameror så har man nog svårt att veta vad det är man är ute efter. När det gäller friluftsprylar läser jag hellre tester i amerikanska, tyska och nordiska tidningar....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
TheLion Tält som liknar Helsport Snöhetta Camp 3 Bo och sova 6
ekaflnoren Helsport Vidda Light 3 Camp eller förslag rymligt bra tält? Bo och sova 1
helper TÄLT helsport ringstig 2 pris? Bo och sova 3
nallaq Helsport ? eller Hilleberg tält Bo och sova 1
skogsvakt Vart köpa Helsport tält? Bo och sova 23
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
hsp Helsport ringstind sl 2p stångsektions läng korta bågen Bo och sova 12
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
sterneborn Helsport Varanger top-hat Bo och sova 5
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
frilufsnörden Sovsäckskalan helsport Bo och sova 8
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
daviddenandre Helsport MIL 1LT Bo och sova 0
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
avslutad_210913 Helsport Bo och sova 48
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
svenriko Helsport Nordmarka 2 VS Helsport Ringstind 2 Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
andy69 Helsport.... Bo och sova 7
kirko Helsport storsylen x-trem 2+? Bo och sova 9
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
undvall Helsport Fjellheimen?!? Bo och sova 17
Gregorius Helsport Varanger vs. Dividal Bo och sova 10
mc_piloten Helsport vs Hilleberg Bo och sova 12
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22
Latzens Erfaring med Helsport Dovrefjell 3 camp sökt Bo och sova 0
Vandringshyveln VENUS II EXTREME eller HELSPORT REINSFJELL 2+ ? Bo och sova 11
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.