Hur bra är Helsport-tält?

Re: Jämtlandsmaffian

Vandrare; sa:
Tyvärr finns det en tälttillverkate i Jämtland (Hilleberg), vilket gör att rescesionerna blir sneda. Lundhags, Hilleberg m.m. får alltid högsta betyg. Jag menar inte att testerna är värdelösa, men man får ta dom med en nypa salt.

Ja se Jämtlänningar.. nu beskylls vi för att vara marknadsföringsproffs också.. *ler*
 
Nog tål Helsport en hel del!

Igen en börgefjell-användare som vaknar till liv då Helsport kommer på tal.

Angående Helsport och kvalitet:
efter ca 7 års flitigt användande kan jag inte annat än ge fulla poäng vad gäller hållbarhet. INGENTING har gått sönder / läckt eller liknande trots upp till 90 tältnätter per år. Jämför modeller, pris och vikt enligt dina kriterier, kvaliteten borde nog hålla måttet.

Ett enda klagomål vad gäller vår modell (utan absid, bara två bågar) - kondensation. Detta kan gälla små tält generellt, men kan även bero på materialval, ventilationsmöjligheter etc. Stetind och Rondane borde bägge vara större, så förhoppningsvis är problemet mindre.

MVH My
 
Norrmännen kan

Norrmännen har alltid varit duktiga när det gäller friliftsprylar, jag vet faktiskt inte vad det beror på. Kolla bara in deras rycksäckar som ex Norrona och Bergans som spolar och sopar banan med sina konkurrenter.

/simon
 
Re: Norrmännen kan

Northstar; sa:
Norrmännen har alltid varit duktiga när det gäller friliftsprylar, jag vet faktiskt inte vad det beror på. Kolla bara in deras rycksäckar som ex Norrona och Bergans som spolar och sopar banan med sina konkurrenter.

/simon

Små företag från små länder måste konkurrera med kvalite istället för kvantitet. Detsamma gäller ju flera svenska företag som tex Hilleberg, Lundhags och Klättermusen (alla från den lilla republiken Jämtland). Men det går säkert att hitta dåliga norska produkter också även om Norrøna, Bergans och Helsport ofta har bra produkter. Priset blir ju dock högre.
 
Re: Re: Norrmännen kan

Klättermusen är ju från Umeå och har på senare tid utvandrat till Jämtland. "Från Jämtland" är ju då lite missvisande eftersom företaget är sprunget ur den västerbottniska myllan, med allt vad det innebär av björkar, längdskidåkare och militanta veganer...

/Håkan
 
Tältval

Hej.Fick syn på dina funderingar ang tält.Har ingen erfarenhet av Helsportstält,men tänkte ändå bidra med en synpunkt eftersom jag köpte nytt tält nyligen.Det är lätt att hamna i ångestvåndan-måste köpa Hilleberg för att gardera mig mot ``alla`` problem.Behovsanalysen är den bästa starten på köpet.Om det inte prompt är ett vintertält som behövs ökar urvalet av kvalitetstält.Det bästa är ofta extremt som begränsar flexibel funktion.Ett vintertält är rigidare än ett tresäsongstält som går att öppna upp mer-det har betydelse varma dagar/nätter!Själv valde jag ett Vaude Space,2/3-manna,bra höjd,två absider för eget utrymme/ut/ingång,bra pris,bra ventilation.Kändes solit i Bohuslän i midsommar.Lycka till med tältvalet! Mvh Leif Bergklint, klättrare
 
Re: Tältval

cuba; sa:
Hej.Fick syn på dina funderingar ang tält.Har ingen erfarenhet av Helsportstält,men tänkte ändå bidra med en synpunkt eftersom jag köpte nytt tält nyligen.Det är lätt att hamna i ångestvåndan-måste köpa Hilleberg för att gardera mig mot ``alla`` problem.Behovsanalysen är den bästa starten på köpet.Om det inte prompt är ett vintertält som behövs ökar urvalet av kvalitetstält.Det bästa är ofta extremt som begränsar flexibel funktion.Ett vintertält är rigidare än ett tresäsongstält som går att öppna upp mer-det har betydelse varma dagar/nätter!Själv valde jag ett Vaude Space,2/3-manna,bra höjd,två absider för eget utrymme/ut/ingång,bra pris,bra ventilation.Kändes solit i Bohuslän i midsommar.Lycka till med tältvalet! Mvh Leif Bergklint, klättrare

Hej Leif och tack för dina synpunkter!

Jo jag har sannerligen märkt hur lätt det är att hamna i någon typ av "måsta-köpa-det-bästa-eller-dyraste-träsket".
En tidig behovsanalys för mig och mina (förhoppningsvis) framtida mål säger mig att jag behöver nog inte ett speciellt vintertält men ett BRA 3 till 4 säsongstält som pallar hård blåst, ösregn, klarar kondensproblemen under vintertid och lite annat såklart.
Mina kunskaper inom området är inte så vida då jag är rätt färsk som frilufsare och då blir det lätt att man köper saker och ting som man hört talas om 1000 ggr och som man vet är bra, även om det kan finnas andra märken som säkert är lika bra.
I och med detta så blir det lätt att man funderar på hilleberg eftersom man knappast kan undgå dess framtåg på tältmarknaden. Marknadsledande i Sverige får man väl lov att säga...
Men allt eftersom man läser lite själv å pratar med folk så får man tips på både det ena och det andra... T.ex. helsport, vaude, bergans och lite andra märken.

Dock kvarstår det faktum att jag vet inte vilket tält jag ska köpa fortfarande... Lika många åsikter som debatörer i princip vilket nästan bara förbryllar mig ;)

Men förhoppningsvis genom en analys av mina kommande behov (och min ekonomi) så ska jag komma fram till något bra val.

// lars
 
Re: Jämtlandsmaffian (OFF T).

Vandrare; sa:
Jag menar inte att testerna är värdelösa, men man får ta dom med en nypa salt.

Jag tänker vara lite elak nu och hävda att testerna i åtminstone Utemagasinet faktiskt är värdelösa.

De åker ut till en vacker plats och sätter upp t ex ett Hilleberg och gör sedan en sammanfattning av vad de upplever vid uppsättning och nertagning.

Unna från HB får t ex maxpoäng i deras "test". I maxpoängen ingår högsta poäng för vinteranvändning. Ett Unna, maxpoäng för vinterbruk. Jag gillar Unna och har använt modellen på vinterturer men skulle aldrig drömma om att ge det maxpoäng för vinteranvändning.

Nej, om man ska ha tester i tidningar så fram för tester a´la Backpacker Magazine - där testas all utrustning av flera team som dessutom rör sig i olika naturtyper, årstider och under en längre tid.

Mvh,

J
 
Håller med Rundberg fullständigt. Var av ren nyfikenhet tvungen att kolla i senaste numret i närmsta kiosk men slutade läsa efter ett tag. Det bästa var kommentarer som "det här skulle kunna ställa till problem..." - Jaha ställer det till problem eller inte? Hade ni TESTAT tältfanskapet så skulle ni veta...

Utemagasinet sux big time.

/M
 
Re: Re: Tältval

sundancekid; sa:
Lika många åsikter som debatörer i princip vilket nästan bara förbryllar mig ;)

// lars

Några korta åsikter om tält:

Ett kvalitetstält håller mååååånga år, därför kan det vara bra att tänka lite framåt för t ex vinterturer. Låter kanske extremt, men det är inte något man ska förknippa med ensamturer till sydpolen tycker jag, utan en naturlig förlängning av den gröna friluftssäsongen.

Helsport och Hilleberg är väl beprövade och fungerar bra i de flesta miljöer. Själv föredrar jag HB vilket märks i andra inlägg men Helsport är ca 1000-2000 kr billigare om du kan hitta dem.

Om du absolut inte tänker dig vintertur blir markanden genast större. Haglöfs t ex används av uthyrningen i Keb och funkar bra.

Med en typisk nordisk konstruktion står tältet på plats inom 5-10 minuter med torrt innertält vilket faktiskt är ganska skönt.

Tält där stängerna korsas på flera ställen och yttertältet läggs på sist kan ta väldigt lång tid att få upp i grisväder. De passar bätre på turer där klimatet är torrt och där man slipper byta tältplats dagligen, som vid vandring.

Mina åsikter förstås...

V,

J
 
SWE3171; sa:
Håller med Rundberg fullständigt. Var av ren nyfikenhet tvungen att kolla i senaste numret i närmsta kiosk men slutade läsa efter ett tag. Det bästa var kommentarer som "det här skulle kunna ställa till problem..." - Jaha ställer det till problem eller inte? Hade ni TESTAT tältfanskapet så skulle ni veta...

Utemagasinet sux big time.

/M

Jag är en ny läsare av utemagasinet och jag skulle vilja säga att dom suger väl inte helt å hållet?
Även om testerna är gjorda under förhållandevis fina förhållanden så är dom inte helt värdelösa.
Säger, om inte annat, en del om hur konstruktionen är gjord och hur lätta tälten är att hantera.
Kanske får man inte svar på "exakt" hur bra tältet(eller någon annan produkt) är men jag tycker att resultaten ofta ger, iaf mig, en fingervisning om hur den står sig jämfört med andra testade liknande produkter. Således kan man sålla bort "de sämre"... Ungefär så tänker jag.
Och i övrigt så tycker jag att dom kommer med en hel del bra tips för nybörjare (som mig).
Nåja nog om det.

Vet du, eller någon annan för den delen, vart man kan läsa om andra tester av friluftsprylar?
Någon annan tidning som e bra eller kanske någonstans på nätet?

// Lars
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
TheLion Tält som liknar Helsport Snöhetta Camp 3 Bo och sova 6
ekaflnoren Helsport Vidda Light 3 Camp eller förslag rymligt bra tält? Bo och sova 1
helper TÄLT helsport ringstig 2 pris? Bo och sova 3
nallaq Helsport ? eller Hilleberg tält Bo och sova 1
skogsvakt Vart köpa Helsport tält? Bo och sova 23
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
hsp Helsport ringstind sl 2p stångsektions läng korta bågen Bo och sova 12
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
sterneborn Helsport Varanger top-hat Bo och sova 5
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
frilufsnörden Sovsäckskalan helsport Bo och sova 8
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
daviddenandre Helsport MIL 1LT Bo och sova 0
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
avslutad_210913 Helsport Bo och sova 48
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
svenriko Helsport Nordmarka 2 VS Helsport Ringstind 2 Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
andy69 Helsport.... Bo och sova 7
kirko Helsport storsylen x-trem 2+? Bo och sova 9
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
undvall Helsport Fjellheimen?!? Bo och sova 17
Gregorius Helsport Varanger vs. Dividal Bo och sova 10
mc_piloten Helsport vs Hilleberg Bo och sova 12
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22
Latzens Erfaring med Helsport Dovrefjell 3 camp sökt Bo och sova 0
Vandringshyveln VENUS II EXTREME eller HELSPORT REINSFJELL 2+ ? Bo och sova 11
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.