Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak?

Jag och sambon är på jakt efter ett nytt tält och skulle behöva lite hjälp för att lyckas fatta ett beslut...

Idag har vi ett gammalt fjällräven tunneltält som funkar helt ok, men är lite tungt (4,5 kg) och lite lågt (sambon som är 1,90 lång kan inte sitta rakt). Vi letar efter ett tält som är så lätt och stort som möjligt, och inte är ett tunneltält. Sambon gillar inte riktigt tält, så vi behöver ett som han inte känner sig så "klumpig" i. Problemet med tunneltält är att man först måste krypa in i absiden, för att sen krypa in i innertältet. Vi har därför fokuserat på tält som ex Hilleberg Allak där ingången är mer lättillgänglig; ingången är på långsidan så man kliver mer eller mindre rätt in i innertältet.

De tält vi hittills kikat på är Hilleberg Allak, Helsport Reinsfjell UL, Exped Venus och Exped Orion.

Exped tälten har varit för korta, så de har vi ratat. De tält som vi väljer mellan just nu är därför Allak (3,3 kg) och Reinsfjell (2,1 kg). När vi testade att sätta upp dem upplevdes Reinsfjell som något längre, vilket uppskattades av sambon. Det andra som är till Reinsfjells fördel är vikten, över 1 kg skillnad är mycket!

Det vi funderar på är hållbarheten för Reinsfjell-tältet, det känns väldigt klent. Någon som har några erfarenheter? Vi kommer bara använda tältet sommartid (juli-augusti) både i Sverige och utomlands. Vi kommer nog främst använda det ovanför trädgränsen eller ute i skärgården, dvs på platser där man är relativt utsatt.

Så, vilket tält skulle ni välja och varför? Har ni några andra förslag på liknande tält som vi borde testa?
 
Tack för tipset :) Det känns dock inte superintressant i och med att det är både kortare och lägre än Allak, men ändå väger lika mycket.
 
Har ingen erfarenhet av tältet från Helsport, men äger själv ett Allak och är 2 meter lång. Tycker det har funkat bra trots min längd. Staika är marginellt längre och bredare, men tycker inte det är värt den extra vikten det tältet innebär. Med det sagt, min sovsäck tar i innertältet när jag ligger på ett 9 cm tjockt exped-underlag. Stör inte mig nämnvärt, men för andra kan det säkert vara en dealbreaker.
 
Det första jag tänker på för att få ett rymligt tält med bra takhöjd är att titta på något gjort i den klassiska pyramidformen. Nu brukar inte de kunna stå av sig själva så vet inte hur det passar för er i skärgården.
Ett märke som förekommit i några trådar här som har den typen av tält är Luxeoutdoor. Nu har jag själv aldrig testat något av deras tält så kan inte uttala mig om funktion eller kvalitet, men kan vara värt att kika på som jämförelse åtminstone.
 
Stora pyramidtält ger bra takhöjd och tillräckligt liggutrymme. Insteget är ju direkt in eftersom innertältet oftast har samma form som yttertältet. I skitväder kan de flesta varianter förvandlas till tält med absid genom att kroka av en del av innertältet i ena hörnet.

Problemet med pyramider är kortfattat att mittstången måste vara mkt stark och att hörnförankringarna bara måste sitta bergfast. Liksom övriga förankringar också, men hörnen är kritiska. Lossnar ett hörn så kollapsar
tältet snabbt i hård vind.

Väven behöver vara mkt stark eftersom vindpressen ger ett kraftigt tryck i toppen av pyramiden (mot stången som ju är stel och inte ger efter).

Så, visst kan pyramidtält vara funkis, men det kräver lite mer av användaren än ett bra kupoltält som i princip kan smällas upp var som helst så länge alla linor och pinnar sitter som de ska. Lossnar ett snöre eller några pinnar på vårt Tarra t. ex. så händer inget allvarligt, bara att gå ut och sträcka om. Men på vår pyramid måste förankringen vara så bra att inget lossnar..helst...:).

...vi har en HMG Ultamid 4, och hittills är vi nöjda och glada. Amerikanska tält av detta slag (finns ju fler) har dock oftast myggnät i innertältet istället för väv för att spara vikt, och vi får se hur det är att tackla detta i kall svensk fjällsommar :)...

Vikt med inner och ytter plus pinnar (varav fyra extralånga hörnpinnar) och en mittstång från Tentipis 5-kåta är dryga 2 kg (har ännu inte mätt vikten exakt :) ).

//J
 
Jag rekommenderar er att titta på "Pyramidtält"
har själv ett golite shangri-la 5 som jag stortrivs med, man slipper "kiosk karaten" när man ska klä av/på sig, visst måste man vara noga med att förankra tältet - men det är det värt, tyvärr ha golite stängt igen men det finns en kopia på tältet under namnet nigor wickiup 4, samma tält men "förbättrat"

Lycka till i jakten på ett nytt tält
 
Reinsfell ul

Jag har Reinsfjell ul. Sov väll 14 nätter i det förra året. Tältet har uppfyllt mina förväntningar än så länge. Jag uppskattar att det är full sitthöjd i hela bradden. Det har fungerat utmärkt trots en hel natts regnande. Det har aldrig fuktat igenom botten som mitt gamla tält gör.
Saknar att det inte är hel myggnätsdörrar som går att stänga. Förmodligen en viktbesparing.
Träna hemma att sätta upp det i storm. Det går men man får planera lite eftersom man inte kan sätta fast bågarna ordentligt innan man reser det.
Kortsidorna kan sacka lite vid väta men det går att fixa genom att förlänga linorna så att duken lyfter mer på mitten. Hoppas det går att fatta hur jag menar. Livslängd då? Ingen aning 😊.
Lycka till.
 
Tack för alla kloka råd! :)

Pyramidtält har vi inte kollat på alls, visste knappt att de fanns... Men det känns ju absolut som det skulle kunna passa oss. Det får vi kika mer på!

Känns bra att höra att Reinsfjell-tältet håller åtminstone 14 nätter, vid det laget har man ju gått plus jämfört med hotell/fjällstuga ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Vandringshyveln VENUS II EXTREME eller HELSPORT REINSFJELL 2+ ? Bo och sova 11
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
hsp Helsport ringstind sl 2p stångsektions läng korta bågen Bo och sova 12
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
sterneborn Helsport Varanger top-hat Bo och sova 5
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
frilufsnörden Sovsäckskalan helsport Bo och sova 8
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
daviddenandre Helsport MIL 1LT Bo och sova 0
avslutad_210913 Helsport Bo och sova 48
svenriko Helsport Nordmarka 2 VS Helsport Ringstind 2 Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
andy69 Helsport.... Bo och sova 7
kirko Helsport storsylen x-trem 2+? Bo och sova 9
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
undvall Helsport Fjellheimen?!? Bo och sova 17
Gregorius Helsport Varanger vs. Dividal Bo och sova 10
mc_piloten Helsport vs Hilleberg Bo och sova 12
TheLion Tält som liknar Helsport Snöhetta Camp 3 Bo och sova 6
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22
Latzens Erfaring med Helsport Dovrefjell 3 camp sökt Bo och sova 0
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
Micke R. Helsport - seam sealer? Bo och sova 2
Sezziyanen Helsport Børgefjell T3 Bo och sova 0
majjen Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 4
Loijzan Helsport Skjervoj 2+ Bo och sova 14
Lundh1 Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.