Helsport Skjervoj 2+

Verkar vara ett Nordmarka 2 som fått GT absid, dvs en specialmodell bara för XXL sport. Informationen är ganska knapphändig på Helsports hemsida, men om det är samma som Nordmarka så är det ett ganska enkelt tält med PU-belagd yttertältsväv (den upprullade absidingågen är ljusare på insidan på bilden vilket kan styrka att det är en invändigt belagd väv). Även innertältshöjden ser ut som Nordmarka, vilket är mycket lågt och i princip saknar sitthöjd om man inte är kortväxt.
 
Verkar vara ett Nordmarka 2 som fått GT absid, dvs en specialmodell bara för XXL sport. Informationen är ganska knapphändig på Helsports hemsida, men om det är samma som Nordmarka så är det ett ganska enkelt tält med PU-belagd yttertältsväv (den upprullade absidingågen är ljusare på insidan på bilden vilket kan styrka att det är en invändigt belagd väv). Även innertältshöjden ser ut som Nordmarka, vilket är mycket lågt och i princip saknar sitthöjd om man inte är kortväxt.

Det där lät ju inget vidare alls, hehe.

Hittade detta på ett norskt forum, de verkar ju gilla det. ;)
http://www.fjellforum.no/topic/11174-hel-sport-skjervøy-2-telt-hos-xxl/
 

Nja, summeringen i det norska forumet verkar ganska nyanserad och stämma med mina noteringar ovan, dvs ingår i Helsports enklare Trek serie specialtillverkat för XXL. En GT version av Nordmarka 2. Mycket tält för pengarna dock, kostar i Sverige 1999kr.
Jag har testat Nordmarka 2 i affären och tältet är mycket lågt, för lågt för mig som är drygt 190cm. Även i det norska forumet noteras den låga takhöjden.

Då Helsport anger sina vikter lite olika från andra tillverkare så måste du räkna med att tältet väger komplett ca 3,3-3,4kg.
 
Nja, summeringen i det norska forumet verkar ganska nyanserad och stämma med mina noteringar ovan, dvs ingår i Helsports enklare Trek serie specialtillverkat för XXL. En GT version av Nordmarka 2. Mycket tält för pengarna dock, kostar i Sverige 1999kr.
Jag har testat Nordmarka 2 i affären och tältet är mycket lågt, för lågt för mig som är drygt 190cm. Även i det norska forumet noteras den låga takhöjden.

Då Helsport anger sina vikter lite olika från andra tillverkare så måste du räkna med att tältet väger komplett ca 3,3-3,4kg.

Ja, jag är ju bara 165, men brukar likväl klaga på för låg höjd i tält. Så detta är nog inget åt mig. Lutar fortfarande åt Bergans kompakt light 3. Ligger ändå hyfsat i pris, även om jag även där hade velat ha lite högre takhöjd.

Du vet inget annat som ligger i 3000 kr-klassen, som är tunneltält, 2-3 pers, stor absid, klarar regn och rusk...? Har kollat mycket på Hilleberg men anser att de ligger lite för högt i pris för min smak.

Det är ju en hel djungel där ute....
 
Ja, jag är ju bara 165, men brukar likväl klaga på för låg höjd i tält. Så detta är nog inget åt mig. Lutar fortfarande åt Bergans kompakt light 3. Ligger ändå hyfsat i pris, även om jag även där hade velat ha lite högre takhöjd.

Du vet inget annat som ligger i 3000 kr-klassen, som är tunneltält, 2-3 pers, stor absid, klarar regn och rusk...? Har kollat mycket på Hilleberg men anser att de ligger lite för högt i pris för min smak.

Det är ju en hel djungel där ute....

Om jag förstått av dina tidigare inlägg är du ute efter ett tält för dig själv+mellanstor hund? I så fall är ett tält över 3kg ganska tungt att bära på om du inte kan dela den vikten med en vandringskamrat, oavsett modell. Jag har själv erfarenhet av Bergans Compact light 3 (se min recension) och tycker det är ett bra tält. Höjden i innertältet vid öppningen är 105cm vilket för mig är helt OK med marginal. För dig som är 165cm kan du kunna stå på knäna utan att huvudet tar i (det fixade min dotter som är 169cm).
Bergans Compact light 3 är ett rymligt 2 mans tält (lite trångt för 3 vuxna), och två vuxna + hund fungerar bra. Behöver du inte ett så stort tält, titta på Bergans Compact light 2 eller Arctic Alpine Design WBT2, väldigt likvärdiga HB Nallo2 i storlek och modell.
http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/tunneltalt/arctic-alpine-design-wbt2.html
http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/tunneltalt/bergans-compactlight-2.html
 
Om jag förstått av dina tidigare inlägg är du ute efter ett tält för dig själv+mellanstor hund? I så fall är ett tält över 3kg ganska tungt att bära på om du inte kan dela den vikten med en vandringskamrat, oavsett modell. Jag har själv erfarenhet av Bergans Compact light 3 (se min recension) och tycker det är ett bra tält. Höjden i innertältet vid öppningen är 105cm vilket för mig är helt OK med marginal. För dig som är 165cm kan du kunna stå på knäna utan att huvudet tar i (det fixade min dotter som är 169cm).
Bergans Compact light 3 är ett rymligt 2 mans tält (lite trångt för 3 vuxna), och två vuxna + hund fungerar bra. Behöver du inte ett så stort tält, titta på Bergans Compact light 2 eller Arctic Alpine Design WBT2, väldigt likvärdiga HB Nallo2 i storlek och modell.
http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/tunneltalt/arctic-alpine-design-wbt2.html
http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/tunneltalt/bergans-compactlight-2.html

Jo, det är främst för mig och hunden. Men även när vänner och andra vill följa med. Vi är dock flera som har tält så jag vill ändå inte ha ett för stort. Viktigt är dock att det är en stor absid så att man kan laga mat även vid dåligt väder och så.

Bergans compact light 3 är i det utförandet som jag gillar och motsvarar mina krav så jag har försökt hitta liknande fast billigare. Börjar dock inse att det är svårt. Men jag letar även begagnat.

Arctic Alpine verkade inte ha så bra vattenpelare, från 1000-3000, om man jämför med andra tält. Men hur vet man där vad som är bra? Jag vill ju inte gärna riskera att det läcker in under kraftigt regnoväder.
 
Hittade detta. Det verkar vara väldigt bra, moms man bortser från vikten. Dock har jag räknat med att tältet får väga runt 3 kg, då övrig utrustning inte väger så mycket.

http://www.robens.de/en/Products/Tents/Trail/Voyager2EX.aspx

http://www.outlife4u.se/index.php?p...category_id=43&option=com_virtuemart&Itemid=1

Har ingen erfarenhet av Robens tält, men kan se att även detta använder PU-belagd yttertältsväv. Tyvärr är min egen erfarenhet ganska dålig av denna typ av väv då PU-beläggningen är nötningskänslig och även känslig för åldring. Inte kul när membranet släpper och flagar från väven vilket hänt för mig på inte allt för gamla tält. Silikonbehandlade vävar har betydligt längre livslängd.

Kan även tillägga att PU-beläggningen sitter på insidan av väven varför PU-belagda tält tenderar att ta upp mer vatten och bli tyngre att bära om man tvingas bryta det vått än motsvarande tält med silikonbehandlad väv.
 
Har ingen erfarenhet av Robens tält, men kan se att även detta använder PU-belagd yttertältsväv. Tyvärr är min egen erfarenhet ganska dålig av denna typ av väv då PU-beläggningen är nötningskänslig och även känslig för åldring. Inte kul när membranet släpper och flagar från väven vilket hänt för mig på inte allt för gamla tält. Silikonbehandlade vävar har betydligt längre livslängd.

Kan även tillägga att PU-beläggningen sitter på insidan av väven varför PU-belagda tält tenderar att ta upp mer vatten och bli tyngre att bära om man tvingas bryta det vått än motsvarande tält med silikonbehandlad väv.

Låter inget vidare alls.... Blir nog ett Bergans!

Tack för all hjälp, både här och i andra tråden! :)
 
Beakta att det är Bergans Compact light modeller som har silikonbehandlat yttertältsväv medan de billigare Bergans Compact har billigare PU-belagd väv och dessutom mindre mått generellt utan att spara vikt.
Är det ett 3 personers tält som du tänker dig och skall bära själv, titta även på WBT3 som är 10% lättare (3000g mot Bergans Compact light 3 som väger komplett 3300g). Jag har ingen egen erfarenhet av WBT tälten, men de har fått goda recensioner av andra här på forumet.
Jag tycker fortfarande att 3kg tält är för mycket att bära själv då allt annat plussar på, ryggsäck, liggunderlag, sovsäck, kläder, kök, bränsle, proviant mm. Det blir snart ganska tungt när man plussar på proviant för några dagar;)
 
Nja, summeringen i det norska forumet verkar ganska nyanserad och stämma med mina noteringar ovan, dvs ingår i Helsports enklare Trek serie specialtillverkat för XXL. En GT version av Nordmarka 2. Mycket tält för pengarna dock, kostar i Sverige 1999kr.
Jag har testat Nordmarka 2 i affären och tältet är mycket lågt, för lågt för mig som är drygt 190cm. Även i det norska forumet noteras den låga takhöjden.

Då Helsport anger sina vikter lite olika från andra tillverkare så måste du räkna med att tältet väger komplett ca 3,3-3,4kg.
Jag är inte så säker på att det är så tungt.
Helsport själva anger vikten till 2.8 + 0.35 = 3.15 kg på sin hemsida:

3-personerstältet Nordmarka 3 Camp som också bara säljs på XXL anger Helsport att det väger 3.1 + 0.35 = 3.45 kg och XXL.se anger att det väger 3.6 kg
Jag har dock vägt detta tält i butik med en bagagevåg och det väger ca 3.25 - 3.30 kg (skiljer lite mellan olika tält).

Nordmarka 3 Camp väger alltså mindre än Helsport och XXL anger. Och det är ett större tält än Skjervøy 2+.Fast det verkar vara olika material i tältet, polyamid i Skjervøy och polyester i Nordmarka 3 Camp.

Men jag håller med om att tälten är låga. 90 cm innerhöjd är inte mycket.

Länkar:
http://www.helsport.no/no/Infosenter/Spesial_og_eldre_teltmodeller/Skjervoey_2_Camp_
http://www.helsport.no/no/Infosenter/Spesial_og_eldre_teltmodeller/Nordmarka_3_Camp
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
hsp Helsport ringstind sl 2p stångsektions läng korta bågen Bo och sova 12
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
sterneborn Helsport Varanger top-hat Bo och sova 5
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
frilufsnörden Sovsäckskalan helsport Bo och sova 8
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
daviddenandre Helsport MIL 1LT Bo och sova 0
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
avslutad_210913 Helsport Bo och sova 48
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
svenriko Helsport Nordmarka 2 VS Helsport Ringstind 2 Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
andy69 Helsport.... Bo och sova 7
kirko Helsport storsylen x-trem 2+? Bo och sova 9
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
undvall Helsport Fjellheimen?!? Bo och sova 17
Gregorius Helsport Varanger vs. Dividal Bo och sova 10
mc_piloten Helsport vs Hilleberg Bo och sova 12
TheLion Tält som liknar Helsport Snöhetta Camp 3 Bo och sova 6
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22
Latzens Erfaring med Helsport Dovrefjell 3 camp sökt Bo och sova 0
Vandringshyveln VENUS II EXTREME eller HELSPORT REINSFJELL 2+ ? Bo och sova 11
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
Micke R. Helsport - seam sealer? Bo och sova 2
Sezziyanen Helsport Børgefjell T3 Bo och sova 0
majjen Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 4
Lundh1 Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.