Helsport....

Är det någon av er som har koll/erfarenhet av Helsports tält?
Prismässigt ligger dom lika högt/högre än vad HB gör...men hur är kvallan?

Modellerna som är intressanta är:
http://www.helsport.no/reinsfjell-superlight
Ett två kilos kupol med lite större utrymme/högre än vad Rogen är.

Samt
http://www.helsport.no/fjellheimen-superlight-camp
Vilket kan jämföras med Anjan GT i vikt och volym.

Ser ju båda modellerna som tre säsongstält, Helsport har stabilare och tyngre modeller för vintertid.

Det kommer mest att användas som solo tält under snöfria månader och i nödfall med sällskap :)!
 
Helsport har funnits väldigt länge på marknaden med sina tunneltält. Finns en hel del huvudsakligen positiva omdömen om tälten i tidigare trådar. De har massor av olika modeller i olika prislägen. Det Helsport jag själv har är Dome 2+ det är snarlikt i modellen det första du länkar till men dubbelt så tungt och kostade bara 1500 Skr vid rea på XXL. Ett kap för det priset. Reinsfjell Superlight är sannolikt utmärkt om du söker ett rymligt och lätt självstagande tält.

Thure
 
Reinsfjell är lite som mitt Fjällräven Dome. Helt självstagande och det gör platsvalen många även på berg mm. Inget svar på din fråga men en reflektion väl värd att räkna in. Rekommenderas :)
Lycka till! ImageUploadedByTapatalk1432298597.885629.jpg


..sent using tapatalk
 
Erfa...

Mitt Fjellheimen xtreme köptes på rea ca halva priset, för 5 år sedan.

Stängerna var riktigt kassa no name och byttes mot DAC efter två haverier under helt odramatiska förhållanden.
Markpinnarna var också no name och byttes mot lättare DAC. Linorna var av det töjbara slaget och byttes mot HBs
spectravariant.

Sömmarna på yttertältet var på sina ställen riktigt fula men höll tätt. En söm vid ena ventilen på innertältet har gått upp eftersom tyget har fransat upp sig dvs dålig sömnad. Golvet är tunnare än på HBs red line och jag har lagat ett hål.

Så...jämfört med HB som jag också har, så är tältet inte i samma klass. Ok för reapriset jag betalade, men efter nya stänger, pinnar och snören så hade jag likagärna kunnat köpa ett nammatj 2 GT.

...och då hade jag fått bättre sömnad och kraftigare golv ;).

...numera har helport också DAC, men om inget radikalt har hänt med kvalitén i övrigt så skulle jag tycka att de inte är prisvärda...

//J
 
ringstind superlight har fått bra recensioner. funderar själv på den. men i org pris är den till och med dyrare än HB
 
Jag har fjellheimen superlight 4, de nyare modellerna har DAC stänger, så de är av god kvalitet.
Har endast använt det ca 10-talet nätter, men har då haft en del regn och blåst, vilket tältet klarat fint.

Som med alla lättviktsprodukter (inklusive Hillebergs yellow label-serier) skulle jag inte sätta upp det exponerat för de starkaste vindarna mitt i en storm på fjället, men ska man satsa på lätta tält får man räkna med att kalkylera in den faktorn i val av lägerplats.

Att köpa vare sig Hillebergs eller Helsports tält till ordinarie pris är i mina ögon slöseri med pengar, vänta på rea eller välj en annan tillverkare så får du ett lika bra tält för ner mot halva priset för dessa om du är ute efter något som väger lite på ryggen.
 
Att köpa vare sig Hillebergs eller Helsports tält till ordinarie pris är i mina ögon slöseri med pengar, vänta på rea eller välj en annan tillverkare så får du ett lika bra tält för ner mot halva priset för dessa om du är ute efter något som väger lite på ryggen.

jag jämförde pris mellan modellerna, då utgick jag från rek. pris vilket säger ngt om vad tillverkaren tycker att tältet är värt.
Att oftast andra priser gäller är jag fullt medveten om, 99% av allt jag handlar i friluftssammanhang är till nedsatt pris.
Problemet med HB är att det är ytterst sällan dom sänks nämnvärt, mycket för att HB själva tar bra betalt när dom säljer till butiker. Och ja, jag vet om deras outlet och alla andra rabatter. enligt mig kan man få ett nytt hilleberg max 20-25% billigare men inte mer. Helsport har däremot större pris variation.
 
Prissänkta Hilleberg brukar vara enklast att hitta när butiker har jubileum eller kampanjer med sänkta priser generellt, det är som du säger nästan aldrig nedsatt som annons eller kampanjvara.
På det sättet är det lättare att göra en kupp på Helsporttält.

Sedan är det ju alltid en god ide att titta på blocket eller andra ställen på nätet efter begagnat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
hsp Helsport ringstind sl 2p stångsektions läng korta bågen Bo och sova 12
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
sterneborn Helsport Varanger top-hat Bo och sova 5
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
frilufsnörden Sovsäckskalan helsport Bo och sova 8
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
daviddenandre Helsport MIL 1LT Bo och sova 0
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
avslutad_210913 Helsport Bo och sova 48
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
svenriko Helsport Nordmarka 2 VS Helsport Ringstind 2 Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
kirko Helsport storsylen x-trem 2+? Bo och sova 9
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
undvall Helsport Fjellheimen?!? Bo och sova 17
Gregorius Helsport Varanger vs. Dividal Bo och sova 10
mc_piloten Helsport vs Hilleberg Bo och sova 12
TheLion Tält som liknar Helsport Snöhetta Camp 3 Bo och sova 6
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22
Latzens Erfaring med Helsport Dovrefjell 3 camp sökt Bo och sova 0
Vandringshyveln VENUS II EXTREME eller HELSPORT REINSFJELL 2+ ? Bo och sova 11
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
Micke R. Helsport - seam sealer? Bo och sova 2
Sezziyanen Helsport Børgefjell T3 Bo och sova 0
majjen Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 4
Loijzan Helsport Skjervoj 2+ Bo och sova 14
Lundh1 Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.