Helsport ringstind sl 2p stångsektions läng korta bågen

Bågar köpt nya 360 långa 8.5 mm sektioner om med 10 st på stora bågen.
Men på korta bågen böjer sig ej dessa alls och blir troligen fel på formen på tältet.

Är det kortare sektioner och mindre dimensioner?

Sett på bilder om ´hörn´ser ut som om 2 stänger har lätt böjd profil.(då får man sätta in någon typ av ´böjfjäder´.

Kollat på tilv hemsida hittar ej info.

Har någon sytt om till justertbar sträckning av rem till stånghylsan.
Ev gjort någon annan förändring vet att det lätt blev mkt kondens på tidigare jag haft ev att ni anv tunn golvväv i ´Tyvek´tex eller plast i absiderna.
Hur långa tältpinnar har ni för bra grepp i marken ifh till vikten.
Sätter ni upp korta änden mot vinden? för att ej få fuktgenomslag av kondens mot innertyget,ev justering av längder på upphängningsband?
 
Senast ändrad:
Har motsvarande tält Ringstind Pro 2 med den nya fotkonstruktionen. Den bågen har 2 förböjda sektioner.
Bägge stängerna är svåra att skjuta in och skjuta ut. Fordrar tålamod och övning.

Ytterduken slakar vid regn och ligger nästan mot innerduken. Jag löste detta med att koppla ur 2 upphängningar på mitten och man kan också hänga något lätt i de lösjgjorda remmarna på innertältet för att dra ner innerduken en bit till. Lade också en sten på linan mellan fotändan och tältspiken för att spänna ytterligare.
 
Kan du ta en bild på dessa böjda sektioner ev med tex rutad kollegie block under för att kunna se hur mkt det böjer.
Jag hade samma tält jag har nu och tyckte att det var själva bågen som tog mer plats då sektionerna ej är raka och att det gick att sätta i bågarna ok.
kan vara att det tyget som är på vintermodellen är styvare ev att bågarna är grövre och samma kanal mått som sl.
Jag tycker att det är ett relativt bra sommartält efter att ha provat ett med myggnät i hela taket dvs kondens fukt från insidan av ytter tältet går igenom när du stöter imot.

Vilka tältpinnar är det på din modell jag har några NH V profil som jag fått pga runda pinnar med lösa ändstift som lossnade fast klämda,dessa liknar HB till unna.
 
Raka sektioner 330 mm. Rutpapper 20 år gammalt !
 

Bilagor

  • 20220908_092543.jpg
    20220908_092543.jpg
    1.6 MB · Visningar: 62
  • 20220908_092653.jpg
    20220908_092653.jpg
    1.6 MB · Visningar: 63
Tack för bilder då får hitta något att sätta i rören samt ev kapa ett för att få rätt längd.
ev köpa dessa om man kan?
 
Kanske det men svenska förstår dom ej bra försöker nu idag.
Sedan finns ju ej märket kvar utan är uppköpt av ´Barents´eller liknande och de säljer bara ut av lagret nu på sidan.
Kan Juron mäta längden på båda stängerna?
Är olika förståelse av Svenska ber bl på om de kan se svt sändingar eller hur gamla de är eller om de jobbat på Sv företag eller i turistbranschen med mkt Sv kontakter.
Jag träffade en Norrman i 60 års åldern som kunde prata Sv helt utan brytning (ville ej uppge med vad han jobbat men ett kvallificertat jobb hade det varit det var klart på hur han svarade)
 
Helsport Ringstind Pro 2 : Tältet väger 2,2 kg, alltså inte den suprlätta varianten, inköpt juni 2022.

Mått stänger :

Främre långa stången: diameter 9,5 mm 1 hona 330 mm och 9 hona-hanne 360 mm vardera. Hopsatt 3300 mm .

Bakre stången : diameter 8,5 mm. 1. Hona 330 mm 2. Böjd Hona - Hanne 360 mm 3. Mittsektion , dubbel Hanne

som också är svagt böjd 330 mm 4. Böjd Hona - Hanne 360 mm 5. Hona 330mm. Hopsatt 1715-1720 mm.

Måttband från Claes Ohlson och Stanley samt sömmerske do. Skjutmått äldre :) .
 
Hur lånt är det från änden till mitten på böjen?

Jag har fått längd till 3260 mm det kanske fungerar ev byte av stropp till kopphållare så de går att dra åt lika nästan alla andra tält.

Korta bågen har jag nu raka sektioner till ca 1650mm.

(det blir nog lättare att sätta i stångkoppen med 2 böjda sektioner och ev då lite längre stång)

Orginal är 9.0mm x3300mm + 8.5mm x 1710mm enl HS utan böjda segment men detta tvivlar jag på har som sagt minne av att det var 2 böjda på mitt tidigare.
 
När man böjer tunnväggiga rör och ej har riktiga verktyg ar ett gott råd att före böjningen plugga ena änden fylla röret med gjutsand, stampa denna och när röret är fyllt plugga andra änden. Sen böjer du roret över något rundat, fjul eller annat gör för liten böj först så slipper du böja åtet vilket aluminium inte brukar gilla..

go tur
 
  • Gilla
Reactions: hsp
Jag ska prova sätta upp tältet först och kolla hur det verkar fungera med lite kortare rör än orginal i lite blåst och se vad som händer samt prova ut optimala tältpinnar ifh till vikt.
Går det bra att anv ˋpinnatält´på blåsiga ställen borde ej några cm för korta stänger endast ge lite mindre snygg uppsättning.
Ev krävs regn och lite blött tält för att se om det fungerar lika jag testade ˋUSAˋ tält och kom fram till att detta EJ fungerar i nordiskt klimat med regn och blåst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
svenriko Helsport Nordmarka 2 VS Helsport Ringstind 2 Bo och sova 6
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22
mick102 Pinnar Helsport Ringstind 2 Bo och sova 2
grodanbolle Helsport Ringstind? Bo och sova 22
Sarvi Helsport Ringstind Light Bo och sova 6
Joakim Ambrosson Helsport Ringstind Bo och sova 24
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
sterneborn Helsport Varanger top-hat Bo och sova 5
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
frilufsnörden Sovsäckskalan helsport Bo och sova 8
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
daviddenandre Helsport MIL 1LT Bo och sova 0
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
avslutad_210913 Helsport Bo och sova 48
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
andy69 Helsport.... Bo och sova 7
kirko Helsport storsylen x-trem 2+? Bo och sova 9
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
undvall Helsport Fjellheimen?!? Bo och sova 17
Gregorius Helsport Varanger vs. Dividal Bo och sova 10
mc_piloten Helsport vs Hilleberg Bo och sova 12
TheLion Tält som liknar Helsport Snöhetta Camp 3 Bo och sova 6
Latzens Erfaring med Helsport Dovrefjell 3 camp sökt Bo och sova 0
Vandringshyveln VENUS II EXTREME eller HELSPORT REINSFJELL 2+ ? Bo och sova 11
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
Micke R. Helsport - seam sealer? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.