Helsport Ringstind?

Står i valet och kvalet nu efter att ha letat länge efter det optimala solotältet.

Funderar på Ringstind 2 då det verkar hyvsat reliabelt med bra utrymme. Tyckte att akto var lite för litet och vaude power lizard för klent och litet.

Problemet med Ringstind 1/2 att det går inte att hitta så många användare som skrivit något om det.

Det kom nämligen en ny variant förra året.
 
Ny variant? Vad är nytt bortsett från namnet "light" och stormlinorna? "Nya" ser ut exakt som mitt Ringstind I.

Varför Ringstind II om du går solo? Ringstind 1 räcker bra, gott om utrymme för en person.

Raskesven
 
Duken är även ny. Finns säkert fler förändringar.

Det xtra utrymmet är bara 2 hg så det är givet. Jag gillar att ha lite utrymme att torka kläder på.
 
Är man inte lättpackare så kan jag rekomendera att slå till på ett NorthStar WBT2
300g tyngre och flera tusen billigare än Helsport, men en rikigt tunnel med gott om plats för en person och hund.
Har ett själv, som jag bytte till från Akto.
 
Har använt ett ringstind 1 ganska länge, var riktigt bra. Dock så blev duken klibbig efter kanske 10 år, vet inte hur jag blir av med det, så köpte en Terra Nova Laser Comp istället. Lite lättare, funkar för 2 och lyxigt för 1.
 
Står i valet och kvalet nu efter att ha letat länge efter det optimala solotältet.

Funderar på Ringstind 2 då det verkar hyvsat reliabelt med bra utrymme. Tyckte att akto var lite för litet och vaude power lizard för klent och litet.

Problemet med Ringstind 1/2 att det går inte att hitta så många användare som skrivit något om det.

Det kom nämligen en ny variant förra året.

Tänkte ungerfär lika när jag gjorde mitt val.
Fick bli ett Ringstind 2 pga takhöjden är högre än i Akto och jag är rätt lång
och vill kunna sitta upprätt utan att tältet tar i huvudet,
valde 2manna då viktskillnaden är rätt liten mot 1an.
 
Ringstind 1. Omdömen!

Står i valet och kvalet nu efter att ha letat länge efter det optimala solotältet.

Funderar på Ringstind 2 då det verkar hyvsat reliabelt med bra utrymme. Tyckte att akto var lite för litet och vaude power lizard för klent och litet.

Problemet med Ringstind 1/2 att det går inte att hitta så många användare som skrivit något om det.

Det kom nämligen en ny variant förra året.




2010-11-23: Av Gösta Sundström
Betyg:
Plus: Rymligt! lätt att sätta upp. Bra ventilation. Rymlig absid. Mycket bra stångåtdragare, (bättre än Hillebergs).Tältet är lätt! Tar liten plats i packningen. Trivsamt.
Minus:Dåliga fästen till staglinorna. Den övre ventilen går inte att stänga vid dåligt väder.
Kommentar: Jag gillar det här tältet. Det är trivsamt. Dock är det en del detaljer som gör att tältet bara är ett 90% -tält. Framförallt fästena till staglinorna, öljetter som försvagar materialet. Jag kontaktade Helsport och påtalade detta, men dom har inga planer på att göra några förändringar till 2011. Dom menar att tältet inte är ett extremväderstält. Synd! Det skulle kunna vara det med några små förbättringar. Det jag inte vet är hur pass stark tältbågen är jämfört med DAC featherlite. Helsport lämnar garanti, men det har man knappast nån nytta av ute på fjället i hård blåst.
Liknande produkter: Hilleberg Akto. Priset avgjorde.
Köpplats: Wild OutdoorLife
 
Moment!

Står i valet och kvalet nu efter att ha letat länge efter det optimala solotältet.

Funderar på Ringstind 2 då det verkar hyvsat reliabelt med bra utrymme. Tyckte att akto var lite för litet och vaude power lizard för klent och litet.

Problemet med Ringstind 1/2 att det går inte att hitta så många användare som skrivit något om det.

Det kom nämligen en ny variant förra året.

Ett annat alternativ är "Tarptent Moment". En "Aktokopia" med enkelväv. Finns inte i Europa, måste skickas efter från USA, direkt från Tarptent eller från Outdoorgear.. Du kan kolla in tältet på Youtube.
 
2010-11-23: Av Gösta Sundström
Betyg:
..... Mycket bra stångåtdragare, (bättre än Hillebergs).
.....
Jag håller med om att Ringstind I är ett bra tält. Har skrivit en recension. Men vad är det som du tycker är bättre med stångåtdragarna än på Hillebergs? Jag tycker motsatsen. På Hillleberg drar man åt neråt, så stångänden håller emot mot marken. På Ringstind dras det åt uppåt, så man måste hålla emot med stormlina eller stång. tycker det är sämre jag.

En natt som inte var storm, men stormvindar i byarna, så böjdes stången lite i en sektion, Inte så tältet blev obrukbart, men en liten böj blev det. Har ny stång nu, och den har tålt motsvarande vind. Ventilen har jag en stormslinga i, spänner åt neråt vid hårt väder, utåt när jag vill att den ska vara maxöppen.

Raskesven
 
Stångåtdragare Helsport!

Smaken är som baken! Jag tycker det är lättare att dra åt Ringstinds Stångåtdragare. Jag har ett Hillebergtält också, så jag kan jämföra. En fördel med Hilleberg är att du kan ha dubbla stänger i stångåtdragaren, men det har man ju inte så ofta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Helsport ringstind sl 2p stångsektions läng korta bågen Bo och sova 12
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
svenriko Helsport Nordmarka 2 VS Helsport Ringstind 2 Bo och sova 6
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22
mick102 Pinnar Helsport Ringstind 2 Bo och sova 2
Sarvi Helsport Ringstind Light Bo och sova 6
Joakim Ambrosson Helsport Ringstind Bo och sova 24
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
sterneborn Helsport Varanger top-hat Bo och sova 5
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
frilufsnörden Sovsäckskalan helsport Bo och sova 8
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
daviddenandre Helsport MIL 1LT Bo och sova 0
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
avslutad_210913 Helsport Bo och sova 48
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
andy69 Helsport.... Bo och sova 7
kirko Helsport storsylen x-trem 2+? Bo och sova 9
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
undvall Helsport Fjellheimen?!? Bo och sova 17
Gregorius Helsport Varanger vs. Dividal Bo och sova 10
mc_piloten Helsport vs Hilleberg Bo och sova 12
TheLion Tält som liknar Helsport Snöhetta Camp 3 Bo och sova 6
Latzens Erfaring med Helsport Dovrefjell 3 camp sökt Bo och sova 0
Vandringshyveln VENUS II EXTREME eller HELSPORT REINSFJELL 2+ ? Bo och sova 11
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
Micke R. Helsport - seam sealer? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.