Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2

Hej!

Är ute efter ett billigt litet lätt tält för 1-2 personer(jag och min fru så det gör inget om det är lite trångt) till bl.a. fjällvandring/fjällcykling. Väger mellan Jack Wolfskin Gossamer 2 och Helsport Nordmarka 2. De väger 2,2-2,3kg har absid och är lika stora, ser ut att ha samma form bortsett från hur man öppnar det. Gossamer ca 1995kr och Nordmarka ca 2050kr men nu nedsatt till 1399kr.

Har även funderat på 1mans-tält med samma premisser. Jack Wolfskin Gossamer 1 (1199kr och 1,75kg, har dock ingen absid) eller Mckinley Arium 1 ( 1399kr och 1,1kg)

Nån som har erfarenhet av dessa, råd om hur man ska välja?
Är det värt att ha ett rymligare tält trots högre vikt och tar större plats även om man är ensam?
 
Jag använde mitt Jack Wolfskin Gossamer tält i princip hela förra sommaren och tyckte det fungerade utmärkt. Realtivt liten i packningen, enkelt att sätta upp och det känns väldigt robust. Speciellt tältets golv.

Överlag är jag riktigt nöjd med det. Visst, det finns inte SÅ mycket utrymme för större ryggsäck och liknande inne i tältet. Men när jag var ute fanns det alltid någon annan med som hade större tält och där la vi den mesta utrustningen. Annars hade nog regnskyddet på min väska varit nog för att stå emot det regn vi stötte på.

För pengarna så är det förvånansvärt hög kvalitet på sömmarna, tejpningen och valet av material. Väldigt mysigt inuti dessutom.

Resten av tälten i din post har jag ingen erfarenhet av dock.

gHMNsk6.jpg
 
Helsport Nordmarka 2 är en specialmodell som bara tillverkas för XXL Sport. Billigare PU-belagd väv, no name kinesiska stänger etc, men det efterspeglas ju i priset. Väger komplett 2,65kg, dvs mer än du angett.

Jag har ingen praktisk erfarenhet av något av tälten, men har studerat Nordmarka 2 uppställt i butik. Sett till priset verkar Nordmarka 2 vare ett OK tält, det jag däremot reagerade negativt till var höjden inuti tältet som jag upplevde som alldeles för låg och kräver ganska akrobatiska övningar vid praktisk användning. Att kunna sitta upp i tältet och laga/äta mat i dåligt väder eller för den delen kunna sitta upp och klä av/på sig fungerar inte, utan allt måste göras i liggande eller halvsittande ställning.

Ett alternativ som är lite rymligare är Bergans Compact 2:
http://www.beli.se/talt/bergans-compact-2

Jag brukar normalt rekommendera Bergans Compact Light pga bättre material (silikoniserad yttertältsväv) och utrymme utan viktbekostnad, men då blir prislappen lite högre.
 
Bergans Compact Light 2 är det naturliga vintertältetr för 1 skalle.
Mitt sommar tält är Gossamer från Jack Wolfskin - perfa puppa

Smux har en del och säga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
Cremytos Jack Wolfskin Gossamer Bo och sova 12
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Lavskrikan Jack Wolfskin Skyrocket III Dome Bo och sova 1
Ingle Stabilt campingtält - Coleman, Jack Wolfskin, McQuinley eller Outwell? Bo och sova 7
Punktkarlsson Tält - Vaude eller Jack Wolfskin? Bo och sova 0
jakkemalm jack wolfskin exolight Bo och sova 2
LottaD Tältråd: Jack Wolfskin, Liberty eller Vaude, Mark? Bo och sova 2
atta Marmot, Bergans, Jack Wolfskin, North Face? Bo och sova 6
Laura Weight Watcher RT - Jack Wolfskin Bo och sova 4
Jonte Myra Butik som saluför Jack Wolfskin i Göteborg? Bo och sova 4
Run Jack Wolfskin Tundra 2 Bo och sova 0
rogero Jack Wolfskin, chinook Bo och sova 0
Andersols Jack Wolfskin tält? Bo och sova 2
Lundell Jack Wolfskin tält...?! Bo och sova 2
tiddelipom Jack Wolfskin Bo och sova 4
nature4you.nu Tält Jack Wolfskin Tundra III Bo och sova 0
nicoj Jack Wolfskin tält för svenska fjällen? Bo och sova 2
Jock Scott fjällräven eller jack wolfskin Bo och sova 2
Jack Wolfskin-tält Bo och sova 2
Jack Wolfskin-tält Bo och sova 1
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
martin1g Khyam och Royal vs. Wolfskin tält?? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.