• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur börjar man på en hemsida?

...vad gör man då för att få upp det på the world wide webb?

Du tar ditt textdokument med koderna samt en mapp med bilderna och lägger dem på en dator som andra kommer åt via deras nätuppkoppling. En server alltså.

Enklast är att hitta ett webbhotell (finns en massa sådana) där du för en billig penning kan få låna plats på deras hårddisk.

För att kunna lägga dina filer på deras dator behöver du som nämnts ett FTP-program.
Du använder ett lösenord för att komma åt ditt utrymme på den fjärran datorn (den kan ju faktiskt stå var som helst i världen).

FTP-program fungerar som utforskaren i Windows (jag antar att du använder windows...) där du flyttar filerna mellan din hårddisk och deras. Du måste vara uppkopplad på "nätet" förstås...

Du behöver en webbadress också, ofta kan webbhotellet hjälpa dig med det. De "kopplar" den adressen till just din lilla textfil med koderna och när den filen öppnar sig i andras webbläsare blir det magi. Dvs, din webbsida kan ses över hela världen...

Kanske www.perfections.com kan vara ledigt?
Nix, inte .com
Men .nu och .se verkar vara lediga.
 
FTP-program fungerar som utforskaren i Windows (jag antar att du använder windows...) där du flyttar filerna mellan din hårddisk och deras. [/QUOTE]

Du kan faktiskt använda utforskaren (windows). Iställer för t.ex C:\Garmin\MGEU8 eller vad som står adressraden överst så skriver du in t.ex. ftp://www.adress.se Om du har användarnamn Perfections så skriver du ftp://Perfections@www.adress.se Servern frågar då efter lösenord. Vissa krångel-servrar kräver att man använder ftp-program, men de flesta funkar med utforskaren.

Mitt tipps är att sno designen från en enkel sida och ändra om den så att det ser ut som du vill ha den.
 
Hur många pix är en sida, vad ska jag ställa in under bildens stolek? Sidan kommer att vara lämpad för Firefox.

Jag tror att ett betydligt snabbare sätt än att fråga Utsidan-forumet för varje litet steg är att skaffa en nybörjarbok. Det är såklart inte lika trevligt, men kanske lite mer effektivt. :)
9780470009949

Bild från Bokus

Men om din sida kan visas på 1024 pixlars bredd ska det vara lugnt nuförtiden. Och så länge du inte själv kan bestämma vad andra har för webbläsare ska du inte bygga en sajt för en enda webbläsare. De flesta har inte Firefox.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.