• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur börjar man på en hemsida?

Jag lyckas nog lista ut hur man använder sig utav HTML och CSS (?) men jag har en fråga, hur börjar man? Vart skriver man in alla koder? I något wordprogram?
 
Om du inte är så haj på kodandet, vill jag slå ett slag för Word. Du kan göra hemsidor där också, utan att behöva kunna någon kod alls. Jag vet att riktiga hackers förmodligen vill strypa mig för denna rekommendation, men det funkar riktigt bra för nybörjare som kanske klarar sig utan en massa flashig grafik.

Alltså: File/New/Web pages (/ev Web Page Wizard)
 
Senast ändrad:
En enkel text editor, men det hjälper mycket om man har en text editor som kan färgmarkera koden, då hittar man de olika elementen mycket lättare, och ser ev misstag. Det finns gott om fria text editorer, en som fungerar oberoende av OS är http://www.jedit.org/
 
Publisher är ett ganska ruttet program för typsättning av trycksaker. Om du vill ha ett enkelt och snyggt sätt att administrera och utforma hemsidor kan jag rekommendera Joomla, som har en öppen licens (=gratis). Annars finns det en uppsjö av editorer, varav många är gratis. Jag gillar NVU (också öppen licens), andra gillar andra. Dreamweaver är väl något av industristandard, men dyrt.

Jag skulle inte använda word, då det är ganska jobbigt att få ren kod med. Skulle jag använda en ren texteditor hade jag kört på SciTE (eller emacs, vim, gedit whatever), och förhandskollat i firefox. Har du inte behörighet att installera program på en windowsmaskin så kan du använda notepad (anteckningar).
 
Jag gick till biblioteket och lånade en bok om html. Redan första dagen var jag igång med min första webbsida! Jag skulle inte rekommendera någon att börja med en s k wysiwyg-editor. Att lära sig html-språket i grunden är inte alls svårt och du har oerhörd nytta av det även i ett wysiwyg-program. Här har du en bra början: http://www.tiger.se/dok/htmltext.html
 
Vart skriver man in alla koder? I något wordprogram?

Word går bra, det klassiska är programmet "anteckningar".

Skriv in koden, se till att filändelsen är .htm på den sparade filen.

Öppnar du filen i ordbehandlingsprogrammet ser du koden du skrev, öppnar du filen i en webbläsare ser du din egenhändigt skapade webbsida.

Webbläsaren har ju till uppgift att tolka de olika koderna och visa text och bild på det sätt som koderna anger...

< b > blir ju fetstil
 
För att avvika lite från dom andra svaren...

Hur börjar du?
Med penna och papper. Rita och fundera hur sidan ska se ut med layout osv.

/Ulf
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.