Såg var du bor Kerstin och det förklarar en del med nattkylan. Du bor i skärgården och får givetvis in sjöröken när det börjar bli kallare framåt hösten. Fuktig luft kyler rejält. Men med rätt grejor bör även det gå att vända till en vinnarkombination.
Våra tre mössor användes solo eller i kombination. Balclava med litet ät och andningshål samt utsiktshål, i ull givetvis. Keps med öron och nack samt pannlappar men mest som ögonskugga.
Vintermössa fodrad med djurskinn i skinn. Rerfällbar runt om, öronlapparna ner till hakan, hakrem.
Vanligaste sovkombinationen var balclava och skinnmössan vintertid. Ylleundisar på och en sommarsovsäck innuti en höstsovsäck, dubbla liggunderlag. Viktigt var att värmen inte läckte ut vid andningsöppningen.
Min nyare vintersovsäck har oxså 20 cm loft, dunfylld, FR Siluett vinter, enda nackdelen är väl priset.
Men efter att ha sussat sig igenom en -25° natt när kamraterna går upp och gymnastiserar för att hålla värmen tycker man att den är billig. Givetvis sover jag i sidenlakan av DIY modell av en bit stuvsiden. Under tarp har jag en påse utanpå säcken för att skydda mot vind, regn och glödsprätt.