Hur avkylande är inandningsluften?

Anmärkningsvärt att ingen har skrivit att det är viktigt med ett välventilerat tält. De nätter jag sovit bäst i sträng kyla har jag låtit vinden gå rakt genom tältet. Om man stänger till blir det snart fuktigt och kallt.
 
Körde med biltemas -10 säck i helgen ned till minus 22 ute i det fria och c:a -17 andra natten i tält.
Tar inte alltid med förstärkningssäck utan använder tredjelagret(Thinsulatefodrad overoll i finvävd bävernylon med windstopper) under skalet som normalt används vid stillasittande som sovsäckbooster tillsammans med balacklava och yllésockor - man sparar ju in ett kilo där..
Thinsulatefodrad overoll i finvävd bävernylon med windstopper.

Hur varmt som helst och köra så och desutom kliver man ju upp varm o bara drar ut på pimpelisen eller vad man nu gör.
 
Håller med Jan, jag har alla ventiler öppna om det går, och även hela öppningen på innertältet, för att förbättra cirkulationen. Ett annat problem med att sova ute många nätter i följd när det är kallt är att fukten man avger kan frysa i sovsäckens foder, som förlorar sin isolerande förmåga. För att förhindra det kan man antingen använda fuktspärr, som sägs vara ganska äckligt, eller se till att tina och torka sovgrejerna ordentligt kanske en gång i veckan eller så.
 
Fukt är ju alltid fienden. Ett svettvått huvud avger ca 70x mer värme än ett torrt.
Markplast och lagom med ventilation i yttertältet brukar bli bäst.
 
Bra att skillnaderna kom upp. Källan jag har till ca70x är den Canadensiska köldfysiologiundersökningen. Vilken källa har du till 240x?
 
Den Canadensiska siffran börjar på 70x, Windchill därtill kan säkert fixa in 250x oxå.
Har klarat av att bli riktigt nekyld på ett sommarregn och 2 km cykling till. Det tog ett halvt dygn att återämta värmen inomhus sommartid med torra kläder och varm dryck.
 
Vildmarksmässan

Fylld av inspiration, tips och egna tankar närmade jag mig vildmarksmässan. Både nytt tält och varm sovsäck fanns på önskelistan.
Men i Stockholms city, på väg till pendeltåget mot Älvsjö, blev jag fälld av en blind mans vita käpp. Just i ett omöjligt gathörn. Så med skadat knä och något som kändes som muskelbristning i vaden linkade jag så småningom in på mässan. - Men var fanns det jag sökte? Bara fiske i alla former. (Kul för er som gillar det). Jag var lite modstulen av mitt onda och letade nog inte tillräckligt noga efter 'mina' saker. Kajakmontrarna fick mitt intresse i första hand och sen träffade jag en vän som det blev god fika med.
Så nu kommer jag att fortsätta leta på egen hand, efter sovsäck och tält, och det känns inte ett enda dugg tråkigt. Det är en kul process och jag har tid på mig.

//Kerstin
 
Såg var du bor Kerstin och det förklarar en del med nattkylan. Du bor i skärgården och får givetvis in sjöröken när det börjar bli kallare framåt hösten. Fuktig luft kyler rejält. Men med rätt grejor bör även det gå att vända till en vinnarkombination.

Våra tre mössor användes solo eller i kombination. Balclava med litet ät och andningshål samt utsiktshål, i ull givetvis. Keps med öron och nack samt pannlappar men mest som ögonskugga.
Vintermössa fodrad med djurskinn i skinn. Rerfällbar runt om, öronlapparna ner till hakan, hakrem.

Vanligaste sovkombinationen var balclava och skinnmössan vintertid. Ylleundisar på och en sommarsovsäck innuti en höstsovsäck, dubbla liggunderlag. Viktigt var att värmen inte läckte ut vid andningsöppningen.

Min nyare vintersovsäck har oxså 20 cm loft, dunfylld, FR Siluett vinter, enda nackdelen är väl priset.
Men efter att ha sussat sig igenom en -25° natt när kamraterna går upp och gymnastiserar för att hålla värmen tycker man att den är billig. Givetvis sover jag i sidenlakan av DIY modell av en bit stuvsiden. Under tarp har jag en påse utanpå säcken för att skydda mot vind, regn och glödsprätt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.