Hur avkylande är inandningsluften?

Våren 2011 bestämde jag mig för att sova utomhus så många nätter som möjligt under det kommande året. Tältet placerades intill en berghäll som gav lä för den vanligast förekommande sydvästvinden. Platsen är i närheten av hemmet, så jag levde ett vanligt socialt liv på dagarna, men intog mitt natthärbärge i tältet när det var dags att sova. Utrustad med Exped underlag och två äldre sovsäckar så var nätterna i tältet den njutning och härliga upplevelse som jag hade önskat mig. Ända tills nattemperaturen började gå under 5 plusgrader. Extra täcke hämtades från hemmet, men jag kunde inte hålla värmen.

Jag upplevde att jag blev kall inifrån. I näsborrarna kändes det tydligt hur inandningsluften var kall när den andades in och varm när den återvände ut. Jag förstår att varje kallt andetag är avkylande, men hur kan kroppen klara att fortsätta hålla värmen? Jag var riktigt varm när jag kröp ner i sovsäckarna. Och ullunderstället fanns på. De första timmarna var allt behagligt, men efter halva natten var jag isande kall. Kylan kom bokstavligt talat smygande och mycket tydligt inifrån. Sängen i hemmet var ju inte långt borta, men jag var inte nöjd med att ge upp mitt projekt innan nätterna med minusgrader hade kommit.

Har förstått att det finns vänner som sover ute i 10- 20 minusgrader, hur klarar ni det?

Kerstin
 
Värmeväxlare

i näsan och övriga luftvägars slemhinnor gör att energiförlusterna via utandningsluften inte är så stora. Största förlusterna är oftast från huvudets blodkärl under skalpen. hur täcker du huvudet när du sover? Har du krage innuti sovsäcken?

Kissa och ta en promenad före sänggåendet. Gå upp och ut och kissa om du vaknar och kryp sedan ned i säcken och somna om.

Thure
 
Den kylande effekten tror jag är obetydlig. Det handlar om små mängder luft.

Du skriver inte hur tjock sovsäck du har eller hur tjockt underlag. Inte heller vilka temperaturer.

Generellt gäller att ha tjockt under sig och över sig. Sov i underställ, sockar och framför allt mössa på huvudet. Att sova komfortabelt i 5-10 plusgrader antyder en sovlösning som är för kall för vinterbruk. Vintervarma sovlösningar brukar vara alldeles för varma i plusgrader och får då användas som täcken...en referens, undertecknads varma vintersäck är ca 25 cm tjock på översidan, då klaras 35 blå ca, medan en kvinna i samma säck troligen får dra bort ca 10-15 grader (kvinnor brukar vara lite frusnare). Min varma höstsäck är ung. hälften så tjock och klarar ca 15 blå (en kvinna ca 7-10 blå).

På vinterturer kan det vara skönt att sova i en rånarluva kompletterad med en köldmask. Detta för att den torra luften inte ska irritera slemhinnorna. Brukar märkas i -20 -30 sådär när luften blir både torr och kall. Har du känsliga luftrör kan det ge behagligare sömn redan under noll.

Så tipset är att se över sovlösningen igen, troligen för tunn. Andra punkter är varm mössa, varma sockar och torr, varm mätt vid sänggåendet.

Sov gott

//J
 
Jag är ingen vintertältningsexpert men årets och förra årets fåtal nätter i kåta i mellan -10 ner till -25 har jag kört med Exped Downmat som underlag, en Jervensäck och inuti en -3 specad sovsäck från Alpkit. Nu när det var varmare så blev det för varmt om fötterna då jag hade underställ och ullsockar på mig. Jag drog åt så bara näsa och ögon syntes och sov bättre än hemma faktiskt. Jag som alltid brukar bli pinknödig minst en gång per natt i tält sov ända till morgonen.

Jerven Thermo Hunter är det jag har: https://jerven.secure.flexiweb.no/page/4432/

OBS. Säcken är *tät* vilket kanske kan bli ett problem på flerdagarsturer. Jag har provat att sova fem nätter i sträck i blött och 0-gradigt väder (tält = inga torkmöjligheter). Till sist blev det fukt i fodret, om man pressade ihop tyget kunde man se att det var fukt inuti. Funkade inte så bra att enbart ha den säcken som sovsäck heller då volymen att värma blev för stor. Tycker ändå att det är en superbra grej. Har med den på det mesta då det är kallt väder.
 
Att du blir kallare

på efternatten är naturligt. Ämnesomsättningen brukar sjunka några timmar innan vargtimmen. Jag brukar tänka på att ha lite reserver att ha en tjockare mössa tillgänglig eller dra igen huvan/kragen runt halsen senare på natten för det händer rätt ofta att jag vaknar till och fryser kring 2-3 på natten.

För varm skall man inte heller var i början svettas man då får man betala för det senare.

Thure
 
Med alla tips (och uppmuntran) jag fått, ser jag klart och tydligt att det finns många detaljer att vara extra noggrann med för att inte bli avkyld.
Mina gamla sovsäckarna från 80-talet duger INTE. Jag har redan börjat kika efter en ny "köldtålig" säck. Min dröm är att finna en variant som har ull som fyllning. Ska titta på Båtmässan, där brukar finnas en monter med täcken och madrasser stoppade med ull. Kanske är mässan en väg att börja leta.
Mitt uppblåsbara Exped Synamat känns perfekt som underlag, men ,kalla nätter, så kanske behöver det kompletteras med ännu något material närmast marken.
Sen ska jag vara uppmärksam på att vara varm och mätt innan jag kryper ner i kojen. Jag har nog slarvat med att vara riktigt mätt så där på kvällskvisten. Jag brukar tvärtom tycka att det är gott att inte äta så sent på dygnet, men för att få en behaglig och varm natt så är det en liten uppoffring i sammanhanget. Och ullkläder från topp till tå är jag väl utrustad med.
Så nu ser jag fram mot att göra nya försök, men väntar tills temperaturen är uppe kring noll och min tältplats är brukbar. Nu är platsen en kaskad av vällande svallis. Just där i bergväggen sipprar en underjordisk "källa" fram , Och under den varma årstiden ger detta vattenflöde extra magi och mystik åt mina tältnätter.

Kerstin
 
Varför ull som fyllning..? Du lär behöva 15-20 cm ovanpå kroppen för att sova varmt i snälla vintertemperaturer dvs 10-15 blå. Så tjocka och varma sovlösningar hittar du i sporthandeln, specialbutiker. Dun eller syntet brukar vara valet...

...båtmässan tillhandahåller inte utrustning för vinterövernattningar...

//J
 
Varför ull? Jo, joru, jag såg din tjocka härliga vintersäck framför mig, och tänk om det kunde få vara naturmaterial som fyllning i en sådan säck. Dun är tyvärr inte aktuellt eftersom jag är allergiskt mot detta material.

På båtmässan kikar jag förstås mest på kajaker, och på tisdag finns Renata Clumska på Göteborgsmässan. -- Men jag tänkte ta tillfället i akt att snacka med ull-täcke-madrass montern för att få ta del av deras ev tankar kring ull som fyllning i sovsäck. Det finns så många olika ullkvaliteter och jag misstänker att de spänstiga ullfibrerna från framförallt köttfår skulle vara idealiska till värmehållande fyllning.

Igår var jag just i sporthandeln (några olika) och letade sovsäck. Som kvinna och i den senare njutare-åldern, så upplever jag att man nästan inte ses och uppmärksammas som kund på en avdelning för friluftsliv. I alla fall inte på de stora varuhusen. Däremot var NK (Naturkompaniet) ett fint undantag. Men de riktigt tjocka sovsäckarna fann jag ingenstans.

Kerstin
 
Varför ull? Jo, joru, jag såg din tjocka härliga vintersäck framför mig, och tänk om det kunde få vara naturmaterial som fyllning i en sådan säck. Dun är tyvärr inte aktuellt eftersom jag är allergiskt mot detta material.

På båtmässan kikar jag förstås mest på kajaker, och på tisdag finns Renata Clumska på Göteborgsmässan. -- Men jag tänkte ta tillfället i akt att snacka med ull-täcke-madrass montern för att få ta del av deras ev tankar kring ull som fyllning i sovsäck. Det finns så många olika ullkvaliteter och jag misstänker att de spänstiga ullfibrerna från framförallt köttfår skulle vara idealiska till värmehållande fyllning.

Igår var jag just i sporthandeln (några olika) och letade sovsäck. Som kvinna och i den senare njutare-åldern, så upplever jag att man nästan inte ses och uppmärksammas som kund på en avdelning för friluftsliv. I alla fall inte på de stora varuhusen. Däremot var NK (Naturkompaniet) ett fint undantag. Men de riktigt tjocka sovsäckarna fann jag ingenstans.

Kerstin

NK är nog lite 80/20 dvs de koncentrerar sig på vad majoriteten efterfrågar och det är inte primärt de kallare turerna. Norska XXL har faktiskt bättre utbud för nordisk vinter, trots att de egentligen är ett norskt intersport.

På nätet finns t ex getout.se, välj avdelningen för vintersäckar, de har modeller för Q och med syntet. Annat tips är komplettfritid.no och sportsnet.no som säljer till Sverige. Om inte annat får du känsla för utbudet :).

//J
 
En sak som jag inte utvärderat till 100% ännu är att sova med värmeväxlare i kallare temperaturer.

Vet inte exakt hur det ligger till men jag fick informationen att en värmeväxlare kan göra dig mindre avkyld under vistelse i låga temperaturer. Värmeväxlare är alltså en grunka som sitter framför munnen i vissa ansiktsmasker och ballaclavas, ett tunnt stålnät/lameller där värmen från utandningsluften fastnar och sen återförs till luften vid inandning. Jag upplever det som att inandingsluften faktist blir markant varmare, men jag vet inte hur stor roll detta kan spela i sammanhanget…

Har hittills bara testat detta en natt vid minus 14 och de positiva var att jag inte frös, negativa var att jag kunde vakna och uppleva lufthunger vilket medförde att jag vek den åt sidan en stund. I övrigt hade jag dubbla liggunderlag, ullunderställ, en tre-säsonsdunsovsäck med komfort ner till 0:an och en lätt sommarsäck samt dunjacka över allt i ett fullt öppet HB Keron 4 GT…

Någon mer som provat värmeväxlare?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...