Hur avkylande är inandningsluften?

Tror inte att vägen framåt är en ullfodrad sovsäck. Syntet och dun fungerar väl.
Mössa är grejen vid vintecampning, vi hade tre.
En del vintercampare vill andas ut och in genom en värmeväxlare, en fodrad vid rockärm fungerar väl för den som sover stillsamt. Min Lungplus har bara brukats till rask skidåkning när det varit kallt men att få lite uppvärmning och främst inte förlora all fuktigheten hjälper stort.
go tur
 
Sovsäck med stoppning av myskoxeull! V-I-L-K-E-N tilltalande ide! Jag fick hjärtklappning och fjärilar i magen av detta vilda tankesprång. -- Beredd att använda alla sparpengarna, om det nu räcker.
Läste länkhänvisningen, ska undersöka saken närmare.

Tre mössor på huvudet, i stigande storlek. Det blir att sticka på, eller sy om gamla ylletröjor. Jag brukar köra stickat i tvättmaskin på 40 eller 60 grader för att få lite tätare och vintrigare känsla på lösa ullkvaliteter. (Armens ullkalsong, för nyskapande, är en av mina favoriter).
 
Värmeväxlare

typ Lungplus har man mest för att skydda luftrören från kall och torr luft som kan ge köldastmabesvär.

Det funkar bra för detta ändamål vid kraftig ansträngning när man har stora andetag.

Vid sömn är andetagen och volymen per minut betydligt mindre. En nackdel kan vara att dead space ökar dvs risk för att man vädrar ut koldioxiden sämre. Dessutom kan det störa sömnen att ha ett munstycke i munnen och de flesta brukar föredra att andas via näsan när de sover (näsan är en bra värmeväxlare bättre än munnen).

Ansiktsmask som föreslagits tidigare i tråden vid sträng kyla torde påverka risken för ökad dead space mindre än Lungplus och jag inbillar mig att det stör sömnen mindre än ett munstycke.

Thure
 
Det har kommit in många bra tankar och förslag. Utöver det som redan har sagts, undrar jag om sovsäcken som du sovit i har haft halskrage. Fördelen med halskrage är att man innesluter värmen som kroppen avger. Annars finns risken att en del kyla kryper in från den stora öppningen. En annan fördel med halskrage är att du inte kan krypa ned helt i säcken, dvs. andningen måste hela tiden vara fri mot öppningen. Om man kryper ned i säcken är det mysigt till en början, men när det börjar bli kyligare kommer kondensen från utandningsluften att kyla ned dig. Jag skulle tro att en sådan nedkylning får dig att frysa "inifrån" som du skriver.

Viktigt är också att du drar för den stora öppningen, så att så lite som möjligt är exponerat, egentligen ska bara mun och näsa ska vara fri. Mössa, underställ och ett riktigt bra underlag är bra. Jag tycker inte du behöver fokusera så mycket på säcken, utan den största nedkylningsfaktorn är marken. Isolera där.

Mvh /Joel
 
En aspekt som nog inte framförts så tydligt är att det är loftet, sovsäckens tjocklek, som värmer. Kör man med dubbla säckar får den yttre inte vara för trång, för då komprimerar man den inre så man inte får så mycket extra isolering.

Sen tror jag inte jag sett nån uppgift om vad de gamla säckarna är gjorda för för temperaturer. Två stycken -3-säckar hjälper inte mycket om det kryper ned under -10.

Sen behöver man ju kanske inte en massa sovsäckar, en sovsäck och sen ett par täcken ovanpå kan nog fungera lika bra.
 

avslutad210712

Gäst
Bra sovsäck, bra liggunderlag, nypissad (ursäkta språket) när jag lägger mig och sen sover jag hur bra som helst i alla fall ner till -25 utanför tältet. Ingen dunsäck utan en syntetsäck men det spelar mindre roll eftersom jag kör pulka.
 
Det har kommit in många bra tankar och förslag. Utöver det som redan har sagts, undrar jag om sovsäcken som du sovit i har haft halskrage. Fördelen med halskrage är att man innesluter värmen som kroppen avger. Annars finns risken att en del kyla kryper in från den stora öppningen. En annan fördel med halskrage är att du inte kan krypa ned helt i säcken, dvs. andningen måste hela tiden vara fri mot öppningen. Om man kryper ned i säcken är det mysigt till en början, men när det börjar bli kyligare kommer kondensen från utandningsluften att kyla ned dig. Jag skulle tro att en sådan nedkylning får dig att frysa "inifrån" som du skriver.

Viktigt är också att du drar för den stora öppningen, så att så lite som möjligt är exponerat, egentligen ska bara mun och näsa ska vara fri. Mössa, underställ och ett riktigt bra underlag är bra. Jag tycker inte du behöver fokusera så mycket på säcken, utan den största nedkylningsfaktorn är marken. Isolera där.

Mvh /Joel

Mina båda gamla sovsäckar måste bytas, förstår jag helt klart nu. Det finns inte ens en markering om vilken temperatur de är gjorda för. Och halskrage finns inte. Jag försökte efterlikna halskragen med att ha en stor ylletröja virad runt huvud och hals , men genom ull kan kanske kall luft cirkulera fritt även om det kändes som ulltröjan bevarade en del värme.

När det blir dags att prova utenätter igen, så ska jag ta i ordentligt med att isolera underifrån. Tänker tom prova med ett par frigolitskivor underst. Sen kan det bli ett nöje att istället minska på för riklig isolering och komma fram till vara en behaglig gräns går.

Kerstin
 
Mina båda gamla sovsäckar måste bytas, förstår jag helt klart nu. Det finns inte ens en markering om vilken temperatur de är gjorda för. Och halskrage finns inte. Jag försökte efterlikna halskragen med att ha en stor ylletröja virad runt huvud och hals , men genom ull kan kanske kall luft cirkulera fritt även om det kändes som ulltröjan bevarade en del värme.

När det blir dags att prova utenätter igen, så ska jag ta i ordentligt med att isolera underifrån. Tänker tom prova med ett par frigolitskivor underst. Sen kan det bli ett nöje att istället minska på för riklig isolering och komma fram till vara en behaglig gräns går.

Kerstin

Den primära funktionen för en halkragen i en sovsäck är inte att värma halsen. Den är till för att förhindra att varm luft, från långt nere i säcken, ska ventileras ut genom öppningen när man rör sej i säcken. Med en tröja virad runt halsen är det fortfarande relativt fri passage för luft att passera mellan tröjan och sovsäckens insida.

Frigolit-skivor under din Synmat kan ju inte vara fel... :) Även om jag tror det kanske är lite overkill. Men åtminstone ett vanligt cellplast-liggunderlag är lämpligt att ha under, när tempen kryper under nollan. Speciellt om man inte har Synmaten så hårt pumpad. Den tenderar dessutom att sjunka ihop en del när temperaturen sjunker under natten. Luften "krymper" när den blir kall.

Ska man sova ute när det är kallt måste man äta rejält på kvällen. Utan tillräcklig tillgång till kalorier kan kroppen inte producera den värme som behövs. När maten är slut börjar man frysa... Om det tex. skulle vara så, att du i ditt "vanliga sociala" liv tycker att du borde snåla lite på maten för att hålla vikten, är middagen fel måltid att snåla på.
 

Det här är mycket intressant för mig. Visst är jag kvalsterallergiker! (Enligt provtagning för många år sedan). Och jag vet att jag reagerat på dunkuddar och duntäcken (äldre och tydligt välanvända) när jag övernattat på andra ställen än hemma. Och därmed trott att det varit dunet som varit boven och nödvändigt att välja bort allt med denna fyllning. Nu anar jag att det har handlat om kvalster istället. Tänk om det kan vara så lyckligt, att det bara är _ofräscha_ dunfyllda ting som gett tröghet i andningen och nysattacker. -- Kanske finns det en möjlighet i framtiden att även jag kan skaffa en värmande dunjacka att ha vid kalla pauser under paddlingsturerna och kanske kommer jag tom våga kika efter en sovsäck med dunfyllning. Den sovsäck som Fafner äger ser ju gudomlig ut.

Jag har tacksamt studerat jorus tips om länkar för sovsäckar. -- Så gärna jag skulle vilja känna de olika sorterna och kvaliteterna i handen. Men det här är en kul process och får gärna ta lite tid. Jag har aldrig varit på Vildmarksmässan i Stockholm, jag tror att den är samtidigt med "Allt för sjön". Och på Vildmarksmässan finns det kanske möjlighet att få klämma och känna på olika sovpåsar.

Tack för all inlevelse och omtanke ni skänker mig, det leder verkligen framåt.

Kerstin
 
Visst är det "kläm och känn" på vildmarksmässan och jodå, den är samtidigt som Allt för sjön men bara siata dagarna och alltså inte hela veckan som båtmässan är. Jag ska själv dit till "prylmeckat" för att se vad jag saknat, prylen som jag inte ens visste att den fanns och definitivt inte saknat någonsin förrän jag fick se den. :)

Sovsäckarna jag kör med är Carinthias 2000-serie, som Försvarsmakten använder och består av 3 delar, "puppan", dvs. överdraget (enmansbivacken) och sen "lättsäcken" (sommarsäcken) och innerst "tjocksäcken" och det systemet ska ha en lägsta komforttemp på - 40 enligt specen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.