Hund med till Kebnekaise?

Hallå!

Jag, min syster och min hund ska vandra upp för kebnekaise i augusti och jag tänkte bara höra om någon har några tankar och reflektioner över det. Det är en curlycoated retriver så han är ganska stor, 6 år gammal och van att röra sig mycket, han har varit med en kompis för två år sedan och vandrat i härjedalen så han har har mer vana än oss:) Mina tankar är väl mest med underlaget för tassarna och hur mycket mer mat jag ska ge honom. Jag gissar att det är koppel tvång överallt där uppe så vad tycker ni funkar bäst flexi eller vanligt. Ja alla tips är välkomna.

Anna
 
Hund på Kebnekaise

Hallå!

Jag, min syster och min hund ska vandra upp för kebnekaise i augusti och jag tänkte bara höra om någon har några tankar och reflektioner över det. Det är en curlycoated retriver så han är ganska stor, 6 år gammal och van att röra sig mycket, han har varit med en kompis för två år sedan och vandrat i härjedalen så han har har mer vana än oss:) Mina tankar är väl mest med underlaget för tassarna och hur mycket mer mat jag ska ge honom. Jag gissar att det är koppel tvång överallt där uppe så vad tycker ni funkar bäst flexi eller vanligt. Ja alla tips är välkomna.

Anna

Hej!
Det du bör ha med i bagaget är att det kan i värsta fall bli snö. Ni kan gå från Nikkaloukta till båtlänningen. Ta båten och sedan gå sista biten till Keb. Vad gäller själva "bestigningen" så måste ni gå Östra leden. Inga guider tar med hund upp Västra leden. Det tar ca 7 timmar fram och åter.
När det gäller mat för hunden så rekommenderar jag att du köper ett foder som ger mycket energi för liten vikt och volym. Kolla i de affärer som sysslar med ex draghundar.
Det är koppeltvång tom den 20 aug. Sedan gillar inte samerna att man har lösa hundar eftersom de kan störa renarna.
Hundern orkar med all sanolikhet den vandring som du beskriver. Jag har vandrat med hund både i Jämtland och i Lappland. De blir lite stillsammare på kvällen. Men på morgonen så är de pigga att gå igen. Föresten du kan gott låta jycken bära sin egen mat se bara till att den får ordentligt med vatten. Ta med sjukvårdsgrejer för hunden. Gasbindor för att lägga om ev tasssår. En skyddsstrumpa (finns att köpa) är bra att ha, men den måste passa.
Jag är övertygad om att ni får en härlig tur.
Ni kommer inte att vara först på Sydtoppen med hund.

Lycka till
Ingvar
 

avslutad210712

Gäst
Finns ingen större anledning att ta båten eftersom den biten som går parallellt med båtleden är mycket lättvandrad.

Vad det gäller själva bestigningen så får Ni gå västra leden eftersom jag tvivlar på att någon guide tar med sig hundar efter östra leden.

Tror knappast att man går fram och åter till toppen på 7 timmar men det är så klart rätt individuellt hur mycket man mäktar med.

Koppeltvång är ett kärt ämne och jag hoppas att den här tråden inte urartar i vad som är koppeltvång eller ej men som hundägare är jag spyless på att möta andra hundägare som TROR att de har koll på sin hund och därmed har dem lösa. Speciellt schäferägare verkar ha en övertro på hundarnas lydnad....... Tänk på att om din hund driver renar så har samerna rätt att avliva den.

När det gäller maten tycker jag att du tar med samma mat som hunden äter hemma men lite mer än normalt.

Har vandrat mycket med hund och mina erfarenheter är att värme är rena "döden" för hundens ork. Klorna har spräckts någon gång på vår hund när vi gått i blockrik terräng dvs samma typ av terräng som det är upp mot Kebnekaise. Tänk på att det inte finns speciellt mycket vatten ovanför Kaffedalen så Ni får nog se till att bära med det både till hunden och Er själva.
 

avslutad210712

Gäst
Appropå koppel så går jag nästan alltid med flexikoppel som jag sätter fast i höftbältet. Undantaget är när jag är i närheten av renar då jag brukar koppla med ett vanligt koppel som jag håller i handen. Litar inte riktigt på att ett flexikoppel håller ifall han skulle göra en riktig rusning efter renarna.
 
Tack för svaren!
Jag ska köpa en ny klövje väska till honom då den gamla inte sitter jätte bra längre. Jag tänkte låta han få mat 3 ggr om dan istället för 2ggr. finns det huggormar ska jag ha med mig tabletter? kanske lite för kallt för ormar?
 
Tack för svaren!
Jag ska köpa en ny klövje väska till honom då den gamla inte sitter jätte bra längre. Jag tänkte låta han få mat 3 ggr om dan istället för 2ggr. finns det huggormar ska jag ha med mig tabletter? kanske lite för kallt för ormar?
Det är extremt ovanligt med ormar så långt norrut, speciellt ovanför trädgränsen.
 
Tack för svaren!
Jag ska köpa en ny klövje väska till honom då den gamla inte sitter jätte bra längre. Jag tänkte låta han få mat 3 ggr om dan istället för 2ggr. finns det huggormar ska jag ha med mig tabletter? kanske lite för kallt för ormar?

Har inte sett en orm i fjällen under alla mina vandringsår. Och bland det bästa med fjällen är att det inte finns några fästingar heller. Det mest aggressiva kryp jag stött på var en fjällämmel som anföll min ryggsäck under en vattenpaus... Däremot fick jag tips av en herre som jag stötte på under en vandring att ta med något medel (oklart vad) som kan lindra kli/sveda i hundarnas öron. Tydligen så kan hunden börja riva sig i öronen ifall knott (?) biter illa.
 
Byt inte mat åt hunden - ge samma som hemma. Onödigt att ge honom magproblem om han är känslig.

Beträffande mängden.. min relativt vältränade tik (som i ärlighetens namn har lite ätstörningar) åt mycket mindre mat när vi fjällvandrade. Jag trodde att det skulle gå åt jättemycket men jag fick faktiskt tvinga henne att äta och hade ändå med rätt mycket mat hem igen. Hon åt definitivt mindre mat på fjället än hemma.

Den gången var vi bara ute fyra dagar dock, det är möjligt att hon hade börjat äta extremt mycket den sjätte utedagen eller så, det vet jag inte. Har dock sett liknande rapporter här på utsidan förut.

Och - renar (och dess spillning) är extremt intressanta för hundar. Någon slags fyrbenta godismaskiner eller så. Smilla "låste" på renarna på flera kilometers avstånd, där jag var tvungen att använda kikare för att se vad det var hon tittade på. Flexi i höftbältet är bra, men se till att ingetdera är slitet. Jag knäppte fast flexihandtaget med spännet och knöt remmarna genom handtaget en extra gång för att vara säker.

Om hunden sliter sig och börjar driva renar så lever han farligt. Sök, det finns massor av bra info (och roliga historier) på utsidans forum.
 

avslutad210712

Gäst
Om hunden sliter sig och börjar driva renar så lever han farligt. Sök, det finns massor av bra info (och roliga historier) på utsidans forum.

Som när vår hund drog i väg i älgspåren när vi var på väg mellan Vistas och Nallo. Slutade med att jag fick lämna ryggsäcken och springa efter honom en bit. Ordvalet när jag fick tag på honom lämpar sig knappast att upprepa men han var lika glad för det :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
Klövjeväska till Hund Fjällvandring 2
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 16
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
maa8f Hund Kebnekaise? Fjällvandring 15
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
VandrandeKänga 100 mil med hund. Vad behövs? Fjällvandring 26
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10
geotollare Hund i djupsnö Fjällvandring 10
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
markusbacka Ställen att vandra med hund Fjällvandring 10
Filip.K Vandra med hund, hundens baspaketet? Fjällvandring 16
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
Bjornligans.draghundar hund med klövjeväska Fjällvandring 27
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10
anjoua Vandra med liten hund Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.