Huggormar Jämtlandstriangeln?

är nybörjare och tänkte vandra triangeln med hund.
Jag undrar hur pass mycket orm det finns längs leden?
Har nån slags skräck för att hunden ska bli biten där ute långt från veterinär :(

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det värsta i djurväg där som jag stött på är mygg så det är kanske det som syftades på :) En renflock var nära tältet en natt också, det kanske är det? :)

Mygg

finns hur mycket som helst nere i björkskogen och på fjället i närheten av björkskogen om inte vinden är alltför stark. Första riktiga frostnatten slocknar 75%, andra riktiga frostnatten slocknar 75% av de kvarvarande 25% osv osv. Problemet är att efter några frostnätter så finns det en hel del mygg kvar i alla fall.

Junioren

Jag var i Hotagen i norra Jämtland förra hösten. I början av augusti när jag fiskade var det ohemult mycket mygg även på en 1000-meterstopp med svag bris. Byborna och en jag hyrde stuga av innan fjället sa att det hade regnat hela jäkla sommaren och var ovanligt mycket mygg. På ripjakten i samma marker 25:e augusti var det icket en mygga.

Brukar ha med Cortison till hunden om jag är ute på vandring, men som sagt på kalfjället finns det vanligen inte orm. Största faran för min lilla vovve är att den blir örnmat.

/Ulf

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips