Houdini Fusion Jacket

Är det någon som har erfarenhet av Houdini Fusion Jacket?

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HOUDINIFUSIONJACKETMM

Hur vattentät är den? Hur bra ventilerar den? Kan det vara en bra kombination mellan vattentäthet och andasfunktion?

Min erfarenhet är att skaljackor alltid är för täta när man rör på sig, blir alltid svettig. Och då väljer jag oftast en tålig softshell men när då regnet öser ner saknar jag det täta skalet. Kan Houdinis variant vara något som fungerar bättre? Finns det liknande "hybrid-jackor" från andra tillverkare?

"En extremt välventilerande jacka med mycket hög vattentålighet" - där blev jag skeptiskt. En sån jacka finns inte - enligt mig. Jag kör ibland med skaljacka när jag åker slalom eller bara är ute över dagen och annars helst bomullsanorak eller icke-tät softshell (vindtålig men ej vattentålig) och tar med regnjacka (iofs i GTEx).

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
"En extremt välventilerande jacka med mycket hög vattentålighet" - där blev jag skeptiskt. En sån jacka finns inte - enligt mig. Jag kör ibland med skaljacka när jag åker slalom eller bara är ute över dagen och annars helst bomullsanorak eller icke-tät softshell (vindtålig men ej vattentålig) och tar med regnjacka (iofs i GTEx).

Det var väl inte ett särskilt givande svar? :)

Detta är alltså en jacka med både vattentätt och softshelltyg, han frågar om det fungerar. :)

Jag kände mig tvungen att spamma lite då det känns som en "tulipanaros". Den är säkert OK om det regnar rakt uppifrån och man inte riskerar att bli blöt på panelerna med softshell. Blir ju dumt om man måste ha en regnjacka med sig i alla fall på t.ex. flerdagsrsturer. Ahke från Lundhags är något liknande men troligen mycket skönare vid svettas-aktiviteter men sämre regnegenskaper. http://lundhags.se/jackor/#showProduct?id=16608

Det var väl inte ett särskilt givande svar? :)

Detta är alltså en jacka med både vattentätt och softshelltyg, han frågar om det fungerar. :)

Ifall någon skulle vara intresserad så fick jag svar från en på Addnature som personligen hade testat jackan för dagliga cykelturer i ett par månader. Upplevelsen var att jackan ventilerar mycket bra och kan inte jämföras med en hardshell. Vad gäller vattentäthet så upplevdes jackan stå emot regn i ca. en timme.

hmm

till mig skrev dem att den hade en vattenpellare på 20 m vatten pelar där den behöver det, annars var det soft shell. men jag tror fortfarande att den lämpar sig väldigt bra på vintern men inte så mkt höst sommar ... kan ha fel men tror cutan o goretex ligger på 30.

Från addnature: Material: Fusion Comfortshell™ 3-lagers vattentätt skal (20000 mm vattenpelare), stretchpaneler i softhell materialet Motion Comfortshell™ (ej vattentätt) och tunt foder i Comfort Grid.

Jag tror helt klart att den kan funka.
Dock så är ju ryggen "öppen" för inträngande vatten så jag vet inte om den funkar i Göteborg och på kalfjället i blåst och regn.

Var själv i Jämtland i somras och då regnade det typ 8 dgr i sträck och då var jag riktigt glad att jag körde GoreTex.

/Björn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips