Norröna M's Bitihorn DRI1 Jacket

Hej alla

Jag har länge varit sugen på att inhandla en riktigt lätt skal/regnjacka. Jag har kollat runt lite
och hittat Norrönas M's Bitihorn DRI1 Jacket,

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=NORRONABITIHORNDRI1JACKETK

https://www.norrona.com/en-GB/Products/4304-12/2265/bitihorn-dri1-jacket-m/

Av alla lätta skaljackor som jag har prövat så gillar jag denna bäst. Den är som sagt lätt, har ventilation under armarna, riktigt bra luva, "andas" bra och den är snygg till råga på allt.Detta är mina krav som jag har, och som jag vill att jackan skall uppfylla. DOCK så är det inte Gore-Tex utan Norrönas eget material, som jag inte vet hur pass slitstarkt och vattentätt det är. Visserligen står det Vattenpelare 20000mm men ändå. Jackan är tunn!

Jag undrar vad folk har för erfarenheter av denna jacka? Pallar den 1 vecka i Sarek under monsunregn? Och framförallt, hur pass hållbar är den? Jackan är ju som sagt väldigt tunn, så jag vill inte att ryggsäcken skall slita ut den på något år. Eller att den rispas sönder genom ett snår. Och jag VET att det förmodligen inte är lika tåligt som Gore-Tex. Tanken är ju att använda den när det regnar, annars kör jag med en g-1000 jacka. Men om det regnar flera dagar i följd så måste ju jackan presetera på topp.

Era erfarenheter vore guld värda.
 
Jag har den sedan något halvår tillbaka och är helt nöjd så här långt. Bra passform, smidig, ventilerar som sagt bra med blixtlåsen under armhålorna (för att vara en regnjacka). Slitstyrkan över tid är för min egen del för tidigt att uttala sig om än så länge, sambon har dock dammodellen sedan förra hösten och har inga läckor ännu. Tåligheten mot rivskador upplever jag som helt ok trots det tunna tyget - jag kör mtb i min och har då dykt ner i allsköns terräng utan att några revor eller hål har dykt upp. Klart över förväntan. Med det sagt så är det kanske inget jag skulle träna ålning medelst hasning i, men för normalt frilufts(miss)bruk verkar den hålla.
 
Jag har använt jackan och byxan några år, bl.a. på vandringar - nog de trevligaste skalplagg jag haft i fjällen. Trots låg vikt känns de rejäla - väl skurna, genomtänkta detaljer och välventilerande - både genom material och öppningar. Tillräckligt slitstarka också - jag fick ett litet hål i brallan en gång när jag klättrade fram genom drygt manshögt vide i Sarvesvagge - det är allt. Har aldrig upplevt att de tar in vatten.
Jag har förrästen använt jackan till löpning en del också, funkar bra det med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CAX Norröna SVALBARD ARKTIS COTTON ANO JACKET alternativ, Kläder 8
Fjällkjell Tråkigt Norröna Kläder 2
silly Norröna recon on Kläder 3
G-funk Norrøna Norröna Svalbard heavy duty pants Kläder 2
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
avslutad150402 Norröna Trollveggen vs. Lyngen dunjacka Kläder 3
PJE Norröna Svalbard heavy duty hybrid pants Kläder 0
G.S Varning för Kina-kopior av b.la Norröna Kläder 1
Luluck Dri3 - Nytt från Norröna? Kläder 2
Easthill Norröna Svalbard Flex1 Pants VS Houdini Motion Pants - Hurricane Kläder 3
pelka Norröna svalbard flex1 Pants Kläder 0
Jonatan MJ Haglöfs riot jacket eller Norröna falketind XCR? Kläder 5
Danne81 Osäker på pris, Trollväggenbyxor från Norröna... Kläder 1
avslutad130206 Norröna Lofoten GTX Primaloft? Kläder 2
andreasramsby Fjällräven Fält eller Norröna Recon Kläder 4
Smilou Norröna W's Falketind Paclite® Kläder 0
Johan es Frågor kring Norröna Recon Kläder 0
Nautilus Norröna Lofoten XCR 06/07 Kläder 0
Filip_L Funderingar kring Norröna Lofoten Kläder 0
anton.w KM Froste vs. Norröna Trollveggen? Kläder 0
matte_upp Taiga Forest eller Norröna Kläder 10
henkape Arktis fjellnikkers från Norröna Kläder 0
bergh köpa norröna arch wall - var??? Kläder 0
Eichen Norröna Trollveggen - brallor Kläder 3
L-O NORRÖNA BYXOR? Kläder 5
jenlu Erf. av norröna Kläder 1
apport Norröna Kläder 2
Nyman Klättermusen va arcteryx vs norröna Kläder 3
mafr Norröna skalvante i mikrofiber ! Kläder 1
Norröna Microfiber och Gore-Tex? Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.