Taiga Forest eller Norröna

Ny jacka ska köpas. Ska använda den civilt samt till viss del "i tjänsten".

Har kollat på Taiga Forest och Norröna Recon. Någon på forumet som har erfarenhet av dessa jackor. (Har sökt i forumet och kollat recensionsbanken.)

Har någon på forumet erfarenhet av dessa jackor? Bra respektive dåligt? Finns det andra modeller på marknanden som är likvärdiga och som också är relativt sett enkla att få tag på?

Jackan ska vara grön och ha en "icke mode stylad" design...ungefär som ovanstående jackor mao...
 
Jag har en jacka från Taiga, nämligen Quebec samt en Delwood (fleecejacka) som foder. Detta är mina enda erfarenheter av Taiga och jag måste säga att de är väldigt robusta och känns säkra. Dock tycker jag att de är på tok för klumpiga för privat uteliv utan har de endast "i tjänsten" så att säga. Dock har jag inte använt de allt för mycket än, men de ser fortfarande ut som nya och kan nog hålla i en evighet. Jag kan inte tänka mig att Forest skulle vara vara sämre så jag tror att det är ett bra köp med. Å andra sidan är väl Recon också en fin jacka så jag tror att det är hugget som stucket vilken du igentligen väljer. Prova båda med lite olika kläder och se vilken som passar dig bäst, vilka ficklösningar du gillar mm.
 
Jag stod inför samma val som dig, det stod mellan Norröna och Taiga. Jag valde Taiga Forest då priset var överlägset, Taiga Forest används oxå av svenska fallskärmsjägarskolan och jag vet av erfarenhet att dom ställer höga krav på funktion. Jag har haft Taiga Forest jacka och byxa i drygt ett år nu och är mycket nöjd, det ända jag irriterar mig på är den usla "bälgen" på byxfickorna.
 
Tack för svaren. Blir nog en Taiga forest med tanke på priset.

SoldF och likande sidor på nätet håller jag mig undan från...:)
 
Om du ska använda det i tjänsten (militärt) så finns Taiga Forest även i M90.

Använder mig av Forest jackan och är helnöjd, dock känns den lite varm under sommaren.
 
-PaTRiC-; sa:
langby; sa:
En tips är att titta lite på Soldfs forum, de brukar ha en del info, då kanske främst i Materielpaltsen.

tyvärr så skriver dom att det finns skillnader i FJS uniformen och Forrest stället vilket inte stämmer, samma klädsystem med olika färg.


I Tagias katalog så står det att M90 versionen är gjord i ett material som ska dölja värmesignaturen bättre än den vanliga Forest. De kallar materialet Stormliner IR.
 
Mmmm....men en jacka eller ett par byxor i m/90 mönster ska man ju inte använda civilt. Så jag håller mig till den gröna varianten.
 
joask202; sa:
-PaTRiC-; sa:
langby; sa:
En tips är att titta lite på Soldfs forum, de brukar ha en del info, då kanske främst i Materielpaltsen.

tyvärr så skriver dom att det finns skillnader i FJS uniformen och Forrest stället vilket inte stämmer, samma klädsystem med olika färg.


I Tagias katalog så står det att M90 versionen är gjord i ett material som ska dölja värmesignaturen bättre än den vanliga Forest. De kallar materialet Stormliner IR.

bägge e ju i stormliner, jag vet inte men jag frågade specifikt vad skillnaden var när jag var i butiken och dom sa att det var exakt samma jacka/byxor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
snowchain Taiga byxor på fjällvandring Kläder 12
Schneeberger Taiga Thule byxa Kläder 1
Kvarnträsk Meindl Taiga - hur ser de ut inuti? Kläder 9
forslund Vart hitta taiga? Kläder 6
bogart Var prova Taiga. Kläder 7
npet Var hittar man Taiga i Sthlm? Kläder 2
jrosberg Taiga Kläder 3
VAX ! Inpregnering av Meindel Taiga Kläder 8
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
museo12 Hur tänka om jag köper Lundhags Scout/Forest? Kläder 9
seww Lundhags Forest och Husky Ski Kläder 0
Väderbiten Lundhags Forest konstruktion Kläder 6
ancaja Hur mkt krymper Lundhags Forest? Kläder 23
haiwa lundhags forest light Kläder 0
Oskar R. Meindl Borneo vs. Haglöfs Forest Kläder 0
Svartkjelen La Sportiva Forest/Tibet Kläder 3
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.